RHK-Final Anderstorp 1997
Scandinavian Raceway 1997-09-27 - 1997-09-27

Resultatlistor


Classic Formula
  Race

Formel Äldre
  Race

GT/GTS -1965
  Race

Standard-1965
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Race



Antal tävlande: 41

Racerapport

Tidtagningssystemet i Anderstorp fungerade ej så startuppställningarna baserades på ställningen i cupen.

Då det ej finns tider i racereportaget heller misstänker jag att man inte fick ordning på tidtagningssystemet överhuvudtaget...

Suverän spurt av Erik Berger i RHK-finalen

Den sjunde och sista deltävlingen i RHK-cupen för historiska racingbilar kördes som brukligt på Scandinavian Raceway i Anderstorp - i strålande höstsol och med festliga prisutdelningar på lördagskvällen.

Sevärt var dels kampen mellan Bengt-Åke Bengtssons Lotus Elan och Henry Andersson Chevrolet Corvette i GT/GTS-heatet, dels Erik Bergers fenomenala spurt i heatet för nyare standardbilar. För arrangerande Racerhistoriska klubben (RHK) och Nya Anderstorp Racing Club (NARC) blev tävlingen lite rörig då tidtagningsanläggningen inte fungerade. NARC:s Bertil Sanell förklarade att blixten hade slagit ned och gjort anläggningen obrukbar. Nu blev det upp till de ansvariga i respektive klass att svara för tidtagning och startordning.

Standardbilar

Trettio standardbilar kom till start i sista deltävlingen! Inte dåligt och det är bara att konstatera att intresset är på topp för historisk standardvagnsracing med bilar till och med 1965. (Vilket för övrigt även gäller de nyare standardvagnarna från och med 1966.)

Racet som sådant var i och för sig förutsägbart vad gäller totalsegrare och segrare i största klassen, TC15 över 2500cc. Bo Bergström och hans röda Mustang kunde ingen rubba, särskilt inte då Wicke Winqvist stod med bucklig bil efter, ett tufft race på Nürburgring helgen innan.

Starten togs av friskusen Bengt-Åke Bengtsson med sin ilsket gula turboladdade Chevrolet Corvair (TC15). Hack i häl var Bergströms och Hans Rosendahls Mustanger och dessa blåste om Bengtsson på förstavarvet. Flera passerade och när Bergström gått loss i täten blev det en klunga bestående av Rosendahl, KG Almström i BMW (TC14) och Lotus Corinaförarna (TC13) Håkan Ricknäs, Hans Svedberg och Viktor lsraelsson som kämpades om tätpositionerna i heatet.

Slutligen blev det Bergström, Rosendahl och Almström som körde först över mållinjen i heatet. Totalsegrare i årets RHK-cup för standardvagnar TC 1-15 blev snabbe Amazonföraren Uno Svensson (TC14) följd av Gordiniföraren Sveneric Myhr (TC12) och Håkan Ricknäs i Lotus Cortina (TC13).

GT/GTS

Ingen trodde väl att Bengt-Åke Bengtsson i sin Lotus Elan (G10) skulle kunna rubba Henry Anderssons maffiga Corvette (G12) i klassen för GT- och GTS-bilar till och med 1965.Corvetten är ju som gjord för Anderstorps GP-slinga med långa mäktiga raksträckor. Men Bengtsson skrällde och tog starten före märkeskollegan Lars Bondesson följd av Henrysson. Racet blev sedan en fight mellan Bengtsson och Henrysson där Bengtsson slutligen tog skalpen på Henryssons Corvette. Bondesson blev heatets totaltrea.

RS, Standard & GT Ny

I heatet för nyare GT-bilar, standardvagnar efter 1966 samt racersportvagnar (GT Nationell, Standard Nationell och Klass RS) fanns 17 förare med i finalen. Bland GT-bilarna fanns bara tre bilar varav Axel Ekman i sin Porsche Carrera RS är ohotad i sin klass. I heatet brukar han bara bli frånkörd av Olof Wijk med den snabba "Le Mans"-Lolan i RS-klassen. Så även denna gång. Bakom dessa herrar kördes ett mycket sevärt heat bland de alltmer talrika standardvagnarna som också kallas Standard Ny-bilar. Här finns både mestadels Ford Escorter och Capris men också Alfa Romeo, NSU och Lotus Cortina. De bjöd på ett race som förde tankarna till den tiden det begav sig kring 1970.

Då som nu satt altmeister Erik Berger i en Ford Escort och nu körde han verkligen som i fornstora dar! Synd faktiskt att den lilla publiken inte var större för på det sista varvet visade Berger prov på verkliga mästartakter. Först knep han Martin Rasmussen i dennes Lotus Cortina ut mot flygrakan och sedan, när han jagade segern bland standardvagnarna, passerade han Fredrik Anderssons Ford Capri på upploppet efter sista kurvan. Inte undra på att Berger var slutkörd efter målgång. Men han repade sig snabbt och stortrivdes i det glada standardvagnsgänget.

Standard Ny-klassen är utan tvekan på gång och nya förare ansluter sig hela tiden. En var Kristoffer Lindqvist från Stockholm. Kristoffer körde en välbyggd Ford Capri och belade sjätte platsen bland standardvagnarna. Han blir säkert att räkna med i fortsättningen.

Formelbilar

Heatet för "Formel Äldre" – Formel Vee, Midgets, Formel Junior och förkrigsbilar - samlade hela 29 bilar av blandad kompott. Bland förkrigsbilarna fanns fyra ekipage Lars-Göran ltskowitz och Roland Haraldsson bjöd på härlig kamp med sin Riley Brooklands där ltskowitz med sin Ferrariröda klenod vann.

I Midgetklassen körde Göran Anderberg fort med sin Alfa Dana JAP och knep klassegern före kämpen Per Hågeman. Midgetklassen i årets cup vanns av Allan Göransson före Göran Anderberg. FV-bilarna är uppdelade i nyare (1969-72) och äldre (1965-68) klass. Heatets totalsegrare blev inte oväntat Axel G Madsen i sin BMVee. Han tillhör stadigt tätgruppen och slog denna gång Stefan Nilsson som totalsegrade i den nyare FV-klassen. Den äldre· FV-klassen vanns av Gert Benke i en Beach Car. Benke vann också RHK-Cupen i år.

Bästa Formel Junior-bil blev Ingvar Malm i sin Elva Formel Junior. Han körde i heatet in på en total fjärde plats. Dramatik i heatet blev det när Staffan Melin med sin Formel V snurrade i depåsvängen på första varvet. Bakom kom Per Hågeman och hade inte en chans att väja utan körde klockrent in i Melins racer. Både bilar och förare klarade sig hyfsat men rödflaggan åkte ut varpå det blev omstart.

Heatet för nyare formelbilar växer sakta men säkert. Denna gång fanns femtontalet bilar på plats. Inte oväntat tog Stefan Ohlsson och Anders Paulsson täten med sina Sparton Formel Ford 2000-bilar före Rolf Lassbo som körde sin Lotus 69. Lassbo lyckades dock efter ett par varv tränga sig mellan Ohlsson och Paulsson och denna ställning stod sig racet igenom. Ohlsson gick loss och vann klart före Lassbo och Paulsson.

Michael Hoffstedt

Erik Bergers comeback - Som om tiden stod still

I år gjorde den levande legenden Erik Berger en imponerande comeback på racerbanorna. Han har kört en twin-cam Escort av samma typ som han dominerade svensk standardvagnsracing med på 1960-talet. Och han har dominerat även i år! För dem som var med på 1960-talet har det sett ut som om tiden stod still. Bergers körstil är oförändrad, med attack och sena inbromsningar och häftiga hjullyft.

- Men däcken har blivit mycket bättre. På 60-talet körde vi med sladd, men numera greppar däcken ordentligt. Aven bromsarna har blivit bättre, säger den flerfaldige svenske mästaren. Berger har fyra SM-guld i banracing: 1962 vann han med en SAAB i specialstandardklassen upp till 850 cc, 1966 med en Lotus Cortina i Grupp 2 (1001-1600cc), samt 1968 och 1969 med Ford Escort i samma klass.

I RHK-finalen på Anderstorp visade Berger vilken mästare han är. Han jobbade sig förbi två konkurrenter på slutvarvet. Den siste tog han bara några meter före målflaggan. I alla race i år har Berger spelat en huvudroll. Hans comeback har blivit mycket uppmärksammad i hemorten Bengtsfors. Tidningarna har skrivit en hel del och folk har åkt buss till banorna för att se ortens store son tävlingsköra. Berger kör i en klass för standardvagnar som kallas Standard Ny. Det är en nationell klass med bilar från 1966 och framåt. Här finns en rad likvärdiga Ford Escorter. Andra biltyper är Ford Cortina Lotus, Ford Capri, Alfa Romeo och NSU. Han blev totalsegrare i klassen före Martin Rasmussen i en Lotus-Cortina och Peter Holmberg i en Ford Escort.

Klassen körs i ett blandat heat mot racersportvagnar och GT-bilar. Det har gjort att Bergers Escort sällan har passerat mållinjen först, men så är det i den historiska racingen. Publiken får hålla redan på klasserna och förstå när Berger blir suverän klassegrare trots att han är trea i mål.

Bergers bil är en Ford Escort från 1969 med en twin-cam förgasarmotor på 1598 cc. Mannen bakom Bergers återkomst är förre rallyföraren Rolf Linder från Molkom. Hans entusiasm väcktes när Berger gjorde en testkörning med den aktuella Escorten på Kinnekulle Ring förra året för tidningen Teknikens Värld. Linder hade haft Berger som idol på 60-talet och ville gärna se honom tävlingsköra igen i just en twin-cam Escort. Linder köpte bilen på villkor att Berger gjorde comeback i den.

Den 72-årige Berger var i god fysisk trim och nappade efter en viss tvekan. Linder såg till att han fick full mekanikerservice. Linder såg Berger i aktion första gången vid is-SM i Filipstad 1965 när han var 13 år. Han blev sedermera själv tävlingsförare i rally. Han körde sin sista tävling i februari 1990. Numera är han förlamad och rullstolsbunden efter en bilolycka senare samma år, då han satt i passagerarsätet.

Linder har varit och tittat på Berger vid nästan alla tävlingar i år. Han njuter av mästarens framfart och har inte ångrat en sekund att han skaffade bilen. Berger skulle ha god lust att prova en mer modern tävlingsbil, men Lindar insisterar på att han ska ratta en twin cam-Escort. Något annat är liksom inte tänkbart. Nästa år kommer deras gemensamma projekt att fortsätta med en utvecklad Escort. Kanske blir det insprutningsmotor, vilket skulle innebära cirka 10 hk mer.

Lars Gunnarsson

Design by Bloms IT