Neofac Cup Knutstorp 1998
Ring Knutstorp 1998-05-16 - 1998-05-16
Klicka på en rubrik för att expandera den.

Resultatlistor

Neofac Cup
  • Race
  • Antal startande: 6

    Racerapport

    The race report can be written in different languages.

    Racerapport Caran
    1998-05-16 Bil Ring Knutstorp (6 timmars långlopp, Hyllinge MS)

    CART; "Caran Automotive Racing Team" gjorde succé när de körde in på 11 plats av 24 startande i sitt debutlopp på Ring Knutstorp i Skåne.
    Den helt otestade bilen tvingades att gå in i depå två gånger under
    den första timmen för att åtgärda några smärre fel men gick sedan
    klockrent under de åtta timmar som tävlingen varade. Totalt
    tillryggalade bilen 299 varv; 60 mil i racetempo på den kurviga Ring
    Knutstorp.

    Dagarna innan tävlingen blev oerhört hektiska när teamet kämpade under
    hela natten mellan torsdag och fredag för att få bilen klar i tid. Vid
    småtimmarna tände motorn för första gången i bilen och efter en
    genomgång av bränslesystemet rullade den för egen maskin klockan 0543
    på fredag morgon. Upplastning och avfärd från CARAN skedde inför ett
    stort antal intresserade åskådare utanför entrén som passade på att
    utnyttja lunchen till att njuta av det fina vädret. Ett stopp gjordes
    på vägen till Knutstorp för att göra en riktig framvagnsinställning.

    Efter ankomsten gav sig de sju av deltagarna som inte hade licens av
    för att gå teorikursen och den ende licensinnehavaren körde bilen till
    besiktningen som klarades med endast en bakläxa - inspektionshål måste
    borras i skyddsburen för att man skall kunna mäta godstjockleken i
    rören.

    På fredag kväll stupade alla i säng för att få några timmars
    välförtjänt vila och förbereda sig för lördagens tävling.

    När morgonen randades började nerverna krypa utanpå overallen på
    teamchefen Dick "Öset" Gabrielsson som fått förtroendet att ta starten
    och köra första timmen. Dick var f.ö. den som hade kört bilen mest
    före tävlingen, hela 300 meter utanför Carans garage. Efter endast tre
    varv bakom pacebilen kom Dick i depå och efter några minuters
    frenetiskt mekande för att åtgärda ett skrammel i bakvagnen
    skickades han ut på banan igen - starten hade redan gått. Resterade
    del av körpasset blev odramatiskt för åskådarna. "Öset" satte redan på
    14:e varvet vad som skulle bli snabbaste varvtid i teamet; 1.18.469
    sekunder,

    När slutet av passet närmade sig meddelade besiktningschefen att bilen
    läckte bränsle. Vi fick anstånd i några varv för att det planerade
    förarbytet närmade sig. Bränsleproblemet ordnades snabbt och blev
    godkänt av funktionärerna samtidigt som frontspoilern modifierades
    något för att inte ta i marken.

    Tobias "Two Stroke" Ersson gick ut i andra passet och körde även han
    ett helt odramatiskt och säkert i enlighet med taktiken som gjorts upp
    i förväg. Efter det första tankstoppet var det Albin "Sniper" Birath
    som tog tredje passet och han hade endast en incident när två bilar
    framför stötte ihop. I samband med undanmanövern fick han i fel
    växel p.g.a. att backspärren slutat fungera. Detta gjorde växlandet
    något svårare men påverkade egentligen bara starterna i depån då det
    var risk att få i backen om man inte såg upp.

    Inge "Stor-Lövis" Johansson körde fjärde passet och hade äran att göra
    det första stoppet i bandepån, övriga förarbyten hade ju skett på "fel
    platser" i samband med mek och tankning. Detta gick ganska bra trots
    att ingen repetition hunnits med och han gjorde en solid insats innan
    det var dags för nästa tankstopp och Sean "Alesi" Nayeri. Sean hade en
    smärre miss i kurvan efter rakan som innebar en viss modifiering av
    framspoilern som kollades i depån men körde sedan utan problem till
    nästa stopp.

    Kristoffer "Sideways" Rydquist som var den enda föraren som hade någon
    erfarenhet av banracing var näste man ut. Han hade högt tempo men
    upptäckte efter några varv att kopplingen slirade över 4000 varv.
    Trots detta gick bilen att köra om man begränsade sig till växel 3 och
    4 och undvek fullgas på rakan. Körningen blev odramatisk sånär som på
    en "kerbhopping" med ett hjulpar i gräset vid en varvning av en
    långsammare konkurrent som inte tittade i backspeglarna.

    När hemmasonen Johan "Basement Boy" Persson bytt av låg en talande
    oljefläck kvar där bilen stått, troligen läckte motorn olja genom
    vevaxeltätningen och därmed på kopplingen. Men tanke på läckans ringa
    omfattning tilläts bilen fortsätta och nu började det bli tydligt att
    konkurrenterna fick problem med maskineriet. Den ruggigt snabba Golf
    GTi som kördes av Åsa Racing sköt motorn ordentligt, detsamma gällde
    Alpha Racing Team som plågades av våldsamma misständningar.
    Volvoteamet "The Flying Chiquitas" körde sönder sin differential och
    fick bryta. Bästa teaminsats gjordes av skånska Team Anderson som
    körde sönder en kolv och helt sonika bytte motor på några timmar men
    växellådan lade av och bilen hamnade i sandfållan efter start- och
    målrakan med endast några varv kvar.

    När Tomas "Flash" Nilsson tog över ratten för sista passet och satte
    upp ett bra tempo hade CARAN-teamet klättrat upp till plats elva och
    låg endast ett halvt varv efter Team Femietts BMW 520. Snabb
    huvudräkning visade att det fanns en mikroskopisk chans att Tomas
    skulle köra ikapp på 20 varv men tiden räckte inte till.

    Nilsson möttes sedan av en jublande skara CART:are som hängde över
    depåräcket när han passerade den svartvita målflaggan efter 299 varv
    som elfte bil av 24 startande.

    C.A.R.T. genom Kristoffer Rydquist

    Anmälan

    Anmälan är inte tillgängligt för denna tävling.

    Dokument

    Design by Bloms IT