Neofac Cup Knutstorp 1998
Ring Knutstorp 1998-05-16 - 1998-05-16

Resultatlistor


Neofac Cup
  Race



Antal tävlande: 6

Racerapport

Racerapport Caran
1998-05-16 Bil Ring Knutstorp (6 timmars långlopp, Hyllinge MS)

CART; "Caran Automotive Racing Team" gjorde succé när de körde in på 11 plats av 24 startande i sitt debutlopp på Ring Knutstorp i Skåne.
Den helt otestade bilen tvingades att gå in i depå två gånger under
den första timmen för att åtgärda några smärre fel men gick sedan
klockrent under de åtta timmar som tävlingen varade. Totalt
tillryggalade bilen 299 varv; 60 mil i racetempo på den kurviga Ring
Knutstorp.

Dagarna innan tävlingen blev oerhört hektiska när teamet kämpade under
hela natten mellan torsdag och fredag för att få bilen klar i tid. Vid
småtimmarna tände motorn för första gången i bilen och efter en
genomgång av bränslesystemet rullade den för egen maskin klockan 0543
på fredag morgon. Upplastning och avfärd från CARAN skedde inför ett
stort antal intresserade åskådare utanför entrén som passade på att
utnyttja lunchen till att njuta av det fina vädret. Ett stopp gjordes
på vägen till Knutstorp för att göra en riktig framvagnsinställning.

Efter ankomsten gav sig de sju av deltagarna som inte hade licens av
för att gå teorikursen och den ende licensinnehavaren körde bilen till
besiktningen som klarades med endast en bakläxa - inspektionshål måste
borras i skyddsburen för att man skall kunna mäta godstjockleken i
rören.

På fredag kväll stupade alla i säng för att få några timmars
välförtjänt vila och förbereda sig för lördagens tävling.

När morgonen randades började nerverna krypa utanpå overallen på
teamchefen Dick "Öset" Gabrielsson som fått förtroendet att ta starten
och köra första timmen. Dick var f.ö. den som hade kört bilen mest
före tävlingen, hela 300 meter utanför Carans garage. Efter endast tre
varv bakom pacebilen kom Dick i depå och efter några minuters
frenetiskt mekande för att åtgärda ett skrammel i bakvagnen
skickades han ut på banan igen - starten hade redan gått. Resterade
del av körpasset blev odramatiskt för åskådarna. "Öset" satte redan på
14:e varvet vad som skulle bli snabbaste varvtid i teamet; 1.18.469
sekunder,

När slutet av passet närmade sig meddelade besiktningschefen att bilen
läckte bränsle. Vi fick anstånd i några varv för att det planerade
förarbytet närmade sig. Bränsleproblemet ordnades snabbt och blev
godkänt av funktionärerna samtidigt som frontspoilern modifierades
något för att inte ta i marken.

Tobias "Two Stroke" Ersson gick ut i andra passet och körde även han
ett helt odramatiskt och säkert i enlighet med taktiken som gjorts upp
i förväg. Efter det första tankstoppet var det Albin "Sniper" Birath
som tog tredje passet och han hade endast en incident när två bilar
framför stötte ihop. I samband med undanmanövern fick han i fel
växel p.g.a. att backspärren slutat fungera. Detta gjorde växlandet
något svårare men påverkade egentligen bara starterna i depån då det
var risk att få i backen om man inte såg upp.

Inge "Stor-Lövis" Johansson körde fjärde passet och hade äran att göra
det första stoppet i bandepån, övriga förarbyten hade ju skett på "fel
platser" i samband med mek och tankning. Detta gick ganska bra trots
att ingen repetition hunnits med och han gjorde en solid insats innan
det var dags för nästa tankstopp och Sean "Alesi" Nayeri. Sean hade en
smärre miss i kurvan efter rakan som innebar en viss modifiering av
framspoilern som kollades i depån men körde sedan utan problem till
nästa stopp.

Kristoffer "Sideways" Rydquist som var den enda föraren som hade någon
erfarenhet av banracing var näste man ut. Han hade högt tempo men
upptäckte efter några varv att kopplingen slirade över 4000 varv.
Trots detta gick bilen att köra om man begränsade sig till växel 3 och
4 och undvek fullgas på rakan. Körningen blev odramatisk sånär som på
en "kerbhopping" med ett hjulpar i gräset vid en varvning av en
långsammare konkurrent som inte tittade i backspeglarna.

När hemmasonen Johan "Basement Boy" Persson bytt av låg en talande
oljefläck kvar där bilen stått, troligen läckte motorn olja genom
vevaxeltätningen och därmed på kopplingen. Men tanke på läckans ringa
omfattning tilläts bilen fortsätta och nu började det bli tydligt att
konkurrenterna fick problem med maskineriet. Den ruggigt snabba Golf
GTi som kördes av Åsa Racing sköt motorn ordentligt, detsamma gällde
Alpha Racing Team som plågades av våldsamma misständningar.
Volvoteamet "The Flying Chiquitas" körde sönder sin differential och
fick bryta. Bästa teaminsats gjordes av skånska Team Anderson som
körde sönder en kolv och helt sonika bytte motor på några timmar men
växellådan lade av och bilen hamnade i sandfållan efter start- och
målrakan med endast några varv kvar.

När Tomas "Flash" Nilsson tog över ratten för sista passet och satte
upp ett bra tempo hade CARAN-teamet klättrat upp till plats elva och
låg endast ett halvt varv efter Team Femietts BMW 520. Snabb
huvudräkning visade att det fanns en mikroskopisk chans att Tomas
skulle köra ikapp på 20 varv men tiden räckte inte till.

Nilsson möttes sedan av en jublande skara CART:are som hängde över
depåräcket när han passerade den svartvita målflaggan efter 299 varv
som elfte bil av 24 startande.

C.A.R.T. genom Kristoffer Rydquist

Design by Bloms IT