SLC-Final Mantorp 1998
Mantorp Park 1998-10-23 - 1998-10-24

Resultatlistor


SLC
  Kval
  Race



Antal tävlande: 25

Racerapport

Lördagen den 24 oktober kördes finalen i Nordic Endurance Racing

25 bilar kom till start. Tävlingen löpte över 12 timmar och kördes på Mantorp Parks långa slinga. Till skillnad från de flesta finaler så var det kanonväder hela dagen, även om tidsträningen på fredag kväll drabbades av stormvindar och blöt vägbana.

Första (och sista) rullningen kom redan på nämnda träning när Jonas Looström lade Netgolf Racing's Volvo 240 Turbo på rygg i sandfållan vid chikanen.
Racet startade klockan 09.00 med Team Viking som vägvisare, en position som man hade svårare än vanligt att försvara, eftersom pace car samlade ihop fältet vid flera tillfällen under första delen av racet. En timme efter start hittade vi de första tio bilarna inom 28 sekunder.

Så småningom växte dock luckan bakåt och Team Viking kunde sakta men säkert dra ifrån resten av fältet.

I bakre halvan av fältet körde Synsam Racing sitt eget race med många tekniska problem, den bakhjulsdrivna SAAB:en visade med "Lillen" bakom ratten imponerande tempo. Bilen kommer när allt blivit sorterat att bli mycket farlig för Team Viking.

Med 20 minuter kvar att köra, åkte tvåan Jansson Racing av och släppte förbi tredjeplacerade Eneqvist Racing. Med nöd och näppe och med höjt laddtryck kunde man dock åter ta över andra platsen. Segrade gjorde förstås Team Viking i överlägsen stil, seger totalt i Klass 2-Cupen fick man på köpet.

I klass 1 var positionerna fördelade på liknande sätt under första halvan av racet, med nr 8 Race1 i ledarposition första timmen.

Nr 44 VW Motorsports diesel Golf hade aldrig någon möjlighet att hävda sig i toppen, men presterade imponerande tempo ändå, bilen kördes bland annat av Pontus Mörth, Thed Björk och Nicklas Karlsson, vilket kanske bidrog till att teamet trots allt inte blev sämre än sjua i klass 2.

Klass 1 bilarna är överlag mycket jämnare och ledningen som Race 1 hade försvann snart när teamet fick göra ett extra depåstopp under andra timman.
Team TBS tog över i toppen, tätt uppvaktade av TT Bildelen Kungsängen och Esso Ultron Racing.

Länge såg det ut som om TBS skulle hålla ledningen ända in i mål, men fru Fortuna tittade åt ett annat håll i slutminuterna när man fick ett avdrag på två varv för omkörning under gulflagg och Esso Ultron kunde efter snygg körning kapa åt sig segern. Team chefen i TBS, Bosse Palmquist grämde sig storligen, men var trots allt ganska nöjd med resultatet.

Seger totalt i cupen gick till Klass 1 nr 8 Race1, som med jämna resultat under säsongen samlade flest poäng trots endast två segrar.

Sture Bloom

Design by Bloms IT