SSK & SLC Kinnekulle 1998

Kinnekulle Ring 1998-05-23 - 1998-05-24

Resultatlistor


Etab Data Cup
  Startlista
  Race

Fyndbörsen Cup
  Startlista
  Kval
  Race

Renault 5 Junior
  Startlista
  Race

SLC
  Startlista
  Kval
  Race

Superkart
  Startlista
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Yokohama Cup
  Startlista
  Race

Antal tävlande: 141

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

På Kinnekulle Ring arrangerade SSK SLC Nordic Endurance Racing´s tredje deltävling den 23 Maj.

Helgen började hårt redan när Jansson Racing sköt växellådan på fredagens fria träning. Joakim Knutsson hade som tur var inte redan genomfört försäljningen av sin Volvo 240 5-R Turbo till Norge. Det förhandlades fram att bilen inte skulle levereras till köparna förrän efter tävlingen mot att en av norrmännen fick ingå i det snabba Göteborgs-teamet.

UBM/SMK Motala har under vintern byggt på en ny 3-liters V6:a. Men de har haft stora problem med blästersand som gömt sig kvar och annat elände. Nu när det äntligen var åtgärdat så bar det sig inte bättre än att vevstaken hoppade ut redan på tidsträningen och förstörde hela den helgen.

Lördagens tidsträning slutade som väntat med Viking på Pole Position.
Det mest oväntade kom från SSK´s tävlingsledning som tog ut en del bilar till kontroll för ljudmätning; Indigo Racing, TT Bildelen Kungsängen och TRM diskvalificerades från tidsträningen, fick sina tider strukna och blev placerade sist i startfältet.

Racet började i raketfart av Viking´s John Kall och Synsam´s Lasse "Klykan" Andersson, de var aldrig separerade med mer än 50 m i över en hel timme.
Dock såg vi aldrig några riktiga attacker från Synsam på första platsen.
Extra poängen för ledning i halvtid gick följaktligen till Viking.
Övriga team satsade mer på att få kortare åkpass och så snabba byten som möjligt.

Synsam´s hopp om vinst grusades när bärarmen brast. Viking tappade troligen vinsten till Indigo genom att dom var tvungna att tanka och till råga på allt så flöt inte den vältrimmade Viking-tankning som den skulle. När de skulle till och tanka så började tankställningen alldeles på egen hand vika ihop till Anders Mowitz stora förtret!

Trea blev TRM som hade hemmabana med massor av tillresta sponsorer.
En stor del i deras goda resultat kan nog tillskrivas att de ägnade en stor del av tiden mellan tidsträning och racet med att träna på rutiner vid förarbytena.
Klass 1 vanns av den helt nya och väldigt snygga BMW Compacten som Fem Växlar visade upp för första gången. De körde snyggt och nästan helt utan problem, vilket dom ju inte är så vana med. Det enda som vi kände igen dem på var att de hade glömt att sätta fast huvsprintarna, så huven flög upp redan på uppvärmningsvarvet och de fick därigenom starta från depån. De ståtade även med Depåns snyggaste kockmundering.

Race1, som blev tvåa, hade lite elproblem men det var raskt åtgärdat utan att man förlorade allt för mycket tid.

Trean RP Racing´s Stenlund och Fyran TT Bildelen´s Sligtham hade ett hett race i två likvärdiga Volvo bilar. De två förarna hade lite olika synpunkter om vem som skulle vara först in i kurvan med den då helt logiska slutklämmen att man krockar litegrann eftersom man ju inte kunde komma överens om vem som hade rätt att vara först…

Fredrik Skoghag
Design by Bloms IT