Kinnekulle Rings SM/SSK-Lopp 1975
Kinnekulle Ring 1975-06-14 - 1975-06-15

Resultatlistor


Formel 3
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

SSK Klass C
  Startlista
  Race

SSK Klass D
  Startlista
  Kvalheat
  Final

SSK Klass F 1300
  Startlista
  Race

SSK Klass F 1600
  Startlista
  Race

SSK Klass SI
  Startlista
  Race

SSK Klass SII
  Startlista
  Race

Standard Grupp 2 1150 cc
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final

Standard/Turist Grupp 2/3 över 1151 cc
  Startlista
  Kval
  Kvalheat
  Final



Antal tävlande: 246

Racerapport

Efter 20 år äntligen seger i SSK-serien

Det var nu dags för SSK:s debut som SM-arrangör. Den "historiska" tilldragelsen skedde på Kinnekulle Ring där SSK haft så stor framgång med sina tävlingar i "SSK-serien". Med ban-SM kunde man emellertid inte trolla.

Arrangemangen var som väntat ypperliga men publiken svek skändligen liksom förarna i nya standardklassen som vanns av Bo Emanuelsson före Bosse Ridström, som jämnt veckan tidigare kört så elegant på Scandinavian Raceway och vunnit sedan "Emma" brutit efter motorhaveri.

Klass 2, som varit rena getingboet i två tävlingar överraskade negativt med endast nio ekipage av vilka Bengt Odelfors var helt suverän med Gösta Pettersson och Lennart Persson på platserna närmast. Slim Borgudd, som numera kör lika bra som han "poppar", tog åter några SM-poäng medan Bosse Brastas DAF ännu inte funnit sitt rätta jag.

Sympatiske resen Hasse Wallberg, som haft så mycken otur i SM-serien ledde länge mellanklassen men fick slutligen bryta med dåligt bränsletryck medan Calle Piper rullade vidare mot sin andra fullpoängare. Leif Nilson tog andraplatsen - förövrigt hans bästa resultat under säsongen. Det var hårt till tusen i största klassen och redan på träningen dundrade "Emma" av med sitt fullblod, som efter den smällen endast körde för litet mer än halv maskin. Startfältet i klassen var inte stort. Men det var sannerligen kvalitet på fighten! Rune, "Emma" och Roland Larsson låg mer eller mindre som klistrade intill varandra tills Rune lyckades få ett minimalt "säkerhetsavstånd" och vinna knappt.

Monte Carlo-gänget hade kommit hem för att på Kinnekulle Ring lära Conny Ljungfeldt veta hut. Men Conny betackade sig för sällskapet och åkte omedelbart efter starten ifrån hela gänget och vann komfortabelt före märkeskamraten Conny Andersson medan Clas Sigurdsson tog bronsplatsen.

Det handlade inte bara om SM på Kinnekulle Ring i helgen. SSK-serien avverkade sin fjärde deltävling. Det blev Harald Shetelig, norrmannen, som blev dagens man. Den 32-årige domaren från Elverum startade sist i finalheatet och jagade igenom fältet på den knixiga banan. Han nådde andraplatsen, men segraren Bernt Thelin och sa:

-Ett varv till så hade jag fått släppa ifrån mig segern. Men Harald Shetelig skrattade och sa: - Det här var mycket roligare. Att "farfar" själv, lanthandlaren från Värmland, vann. Bernt Thelin, den 37-årige SSK-aren som tävlat i 20 år men tidigare haft en fjärdeplats som sin bästa placering, var dagens mest populära segrare.

I klass S2 utspelades också en hård kamp på tredjeplatsen som Bo Malm vann före sin mera kände Volvo-kollega Carl-Olov Holmlund. Jürg Bächi vann som väntat igen i klass C. Hans fjärde raka seger med Super-Asconan. -Men den här gången var inte segern så övertygande. Grabbarna börjar ta in på mitt försprång nu, sa Jürg. Björn Persson i en av Trends vassa Volvo Amazoner var tvåa före Mats Lundqvist i den hembyggda Bodolan.

Bertil "Bebben" Engström, också han i vass Trend Volvo, bröt på första varvet med växellåderas. Ole Fall åkte av och fick nöja sig med åttondeplatsen. Bengt Wännman, tuff norrlänning med tre SM-guld på is på meritlistan, provade på svenska asfaltbanor för första gången. Han blev fyra i klass C. Samma placering fick han i SM, men där var han mera chanslös mot Escorterna.

Tore Helles silhuettbil kom till start i kvalheatet för klass C. Nu med Eje Elgh bakom ratten sedan han bytt ut Porsche-motorn mot en Super Ve-motor. Men Eje bröt tidigt med dåligt oljetryck. -Bill Taube, som haft en hel del otur på senaste tiden och inte vunnit sedan Kinnekulle Ring förra året, kom nu tillbaka högst upp på prispallen.

- Jag hade aldrig vunnit om inte Greger Petersson tvingats bryta, sa Bill. Greger ledde klart två varv från mål så han drabbades av motorras. Sveneric Ohlsson som missade tvåans växel i starten blev tvåa före Håkan Sandin från Team Trend. - Jag hade stora problem att styra bilen. Åkte i ett räcke i kvalet och förstörde en fälg. Då jag inte hade någon extrafälg med mig tvingades jag köra med den trasiga. Dessutom fick jag växelspaksknoppen i handen under loppet, sa Håkan.

Otäck olycka

I mitten av klass D:s kvalheat inträffade en otäck olycka. Claes Rothstein fick punktering och snurrade runt på banan. Samtidigt kom SM-favoriterna Björn Steenberg och Bengt Odelfors, vilka gjorde ett inhopp i SSK-serien, bakifrån. Steenberg rände i baken på Rothsteins bil. Den senares bensintank sprang läck så att båda bilarna fattade eld. Samtidigt körde Bengt Odelfors in i Steenbergs bil. Elden i Steenbergs bil släcktes omedelbart genom det automatiska sprinklersystem Som Steenberg försett sin bil med. Elden i Rothsteins bil släcktes av tillrusande funktionärer med handsläckare samt Anderstorps Porsche-brandbil som snabbt var på plats. Elden var släckt på 20 sekunder. Samtliga tre bilar fick mycket kraftiga skador, dock uppstod inga personskador.

I klass S I vann Erling Carlsson i vanlig stil före Bo Wiedesheim och Mats Åkesson. Mästerskapsledande Alf Andersson åkte av på första varvet och fick brvta. Erkki Salminen vann klass F1600.

Design by Bloms IT