SLC Mantorp 1999

Mantorp Park korta 1999-05-01 - 1999-05-02

Resultatlistor


SLC
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3
  Heat 4

Antal tävlande: 17

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Deltävling 3, 4, 5 & 6 Mantorp Park

Race1

Dagens första race dominerades helt av Team Viking, Race1 och Jansson
Racing. Ett mycket jämnt och spännande race som till slut vanns av
Race1, - Team Viking, som först kopplade greppet med nästan sekunden
snabbare tider tappade efter första bytet lite tempo och kunde inte
hålla Race1 stången i längden. Snabbaste varv i racet kördes av #21
Jansson Racing med 1:30,808 som dock hade en lite ojämn dag och kunde
inte trots sin prestanda dra ifrån resten av fältet.
Klass 1 vanns av Team Tullinges Volvo 240 2,5 - klart före förra race
helgens klass 1 vinnare Team TBS, (som utläses Tullinge Bil Service - en
intern uppgörelse mellan grannar i Tullinge alltså) Honda Vi Menns Civic
CRX Vtec hade som väntat inte så mycket att sätta emot eftersom dagens
race gick på Mantorps långa slinga, och där är det effekten som talar på
rakorna. Dagens snabbaste varv i klassen kördes av Team Tullinge med
blixtrande 1:36,300. Team chef Stellan Hederby kommenterade vinsten med
att det var deras tur nu - teamet har lidit av otroliga
tillförlitlighets problem under flera säsonger, och nu funkade allt helt
klockrent från början till slut.

Race2

Race 2 på lördagen slutade med Team Viking som vinnare, trots att Race1
åkte fortare på banan - ett oplanerat däckbyte sägs vara orsaken till
att Race1 kom 25 sekunder efter Viking i mål. Ingen annan kunde dock
konkurrera med ledarduon, en överraskning på tredje plats totalt, men
tio varv efter var Team Tullinge, vars klass 1 bil nu går som tåget -
första plats i sin klass tog man galant, även denna gång före tvåan Team
TBS. På tredje plats hittade vi come backande Filemon Racing vars
nybyggda Opel Vectra går fortare varje gång den visar sig på banan.
Jansson Racings Volvo 240 T5R bröt efter en och en halv timme med haveri
på bakaxelupphängningen.
En annan intressant bil på banan var TRM´s Volvo S-40 T6, eftersom detta
mer eller mindre var shake down kanske man inte ska vara förvånad över
att dom bröt och till andra racet bytte till sin gamla bil. Orsaken var
problem med elektroniken som man kämpat med under hela våren.

Race3

Dagens första race visade sig bli en riktig överraskning med stort
manfall i toppen. Tre varv efter start bröt andra placerade Team Viking
med blåst toppackning, Race1 trodde nog att detta skulle bli en
promenadseger - men några varv senare var även dom tvungna att gå i depå
med ett förmodat kopplingshaveri, detta visade sig senare vara brott på
medbringaren till ena drivaxeln, och man är nu åter på banan långt efter
täten. Inte heller Jansson Racing rosade marknaden speciellt, tidig
avåkning efter brott på styrstaget samt oljeläckage ledde till bärgning
och en stund i depå.
Ledningen togs över av förvånade #18 Team Tullinge följda av TRM´s Volvo
360 T5R. Efter en omkörning under gulflagg med tillhörande stop and go,
tog TRM över i toppen och höll denna position tills deras sakta men
säkert överhettande femcylindriga motor började tappa kylvätska, och man
var tvingen att slå av på tempot. Jansson avancerar nu med hög fart
genom fältet, men har liten chans att ta segern om Kentas Racing och
Tullinge håller hela vägen. Tullinge bjuder nu inte på en millimeter i
onödan och utgången av detta race är fortfarande högst osäker. En joker
i leken blev Kentas, som efter haveri under gårdagen hyrt hela Team JB
Racing och för närvarande ligger på andra plats med skapligt tempo.
Slutresultatet i helgens tredje race blev att klass 2 Teamet Kentas
Racing vann efter att Team Tullinge till besättningens stora förtret
åkte på ett tidsstraff vid sista tankningen och gick i mål 12 sekunder
efter vinnaren. Vinsten i klass 1 blev dock solklar, tvåan Honda Vi Menn
låg fyra varv efter vid målgång, och teamet kommer garanterat att vara
med i toppen i fortsättningen. Tvåan i klass 2, TRM´s kokande Volvo -
kröp över mållinjen endast fem sekunder före hårdgasande Jansson Racing!
I övrigt kan konstateras att årets serie kan bli den tätaste någonsin,
jag kan knappt bärga mig till 24 timmars på Mo I Rana - årets tuffaste
race.
Inte mindre än sju bilar fick så stora problem att man blev tvungna att
bryta eller åtminstone tappade alla chanser att placera sig.

Race4

Helgens fjärde och sista race vanns av Race1, trots att reparationen av
bakaxeln innebar att man åkte med för hög utväxling. #10 UBM/SMK Motala
tog hand om andra plats ett varv ner, UBM kör också de i klass 2. Klass
1 dominerades även detta race av Team Tullinge, på en tredje position
totalt.

Trots att Tullinge drabbades av en del strul under dagen har det
gått att hålla ledningen före Team TBS. Det potentiella hotet från Honda
Vi Menn undanröjdes lite snopet då dessa fick ställa bilen med för hög
ljudnivå. Tredje plats och nedåt i klass2 låg en bra bit ner i fältet,
och hade nog i praktiken liten chans att påverka slutresultatet - det
stod mellan Race1 och UBM. Jansson Racing bröt, och kunde inte heller de
komma i fråga. Även Team Tullinge vann ganska komfortabelt i klass1, TBS
tog andra plats lika klart före Filemon Racing - dessa infriade inte
riktigt löftet om att vinna den här helgen men deras nybyggda bil lovar
gott inför framtiden.
En sammanfattning är att det har varit hård racing, och det har tagit på
material och personal, knappt hälften av fältet bröt innan helgen var
slut.

Vi syns nästa race efter semestern, 24 timmars på Arctic Circle Raceway
kommer att bli Nordens endurance uppgörelse!

Sture Bloom
Design by Bloms IT