SLC Karlskoga 1999

Gelleråsbanan 1999-04-17 - 1999-04-18

Resultatlistor


SLC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 17

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Skrällseger av Vi Menn i regnet i premiären

Säsongens första tävling i Nordic Endurance Racing brukar ofta vara lite tunn, lite på grund av att den alltid går ganska tidigt på året och vädret av tradition brukar vara mer vinter än sommar, och delvis för att amatörracers aldrig är klara i tid till säsongen. Årets första upplaga, som de facto var två separata tävlingar och vädret var åtminstone på lördagen kanonfint.

Racet samlade till slut 17 startande team, med fjolårets suveräne segrare Team Viking i täten. Tidsträningen toppades dock av Race1 med sin nya BMW M3 V8, baserad på Bengt Thenanders gamla grupp A fabriksbil. Tempot på träningen var i vanlig ordning mest ägnat att prova bilar och chaufförer. Efter en timme var dom fyra första platserna belagda med v-motorer, två v-åttor och två sexor.

Race1 har haft lite problem med att hålla Vikings tempo, och halkade snart ner ytterligare från sin andra plats när Team Gränsen klämde sig förbi med sin Mitsubishi Lancer Turbo.

Team Viking förlorade en hel del på en ganska onödig avåkning, där man förlorade frontspoilern, takten blev efter detta plötsligt en match för Race1 som har ett hyggligt grepp om ledningen i stora klassen. Tredje position hölls länge av Gränsen, men vid omkörning av Team S-40 Skövde blev Mitsubishin påkörd bakifrån och slog runt tre varv innan bilen stannade.

Cenacle`s 850 turbo bärgades från banan efter att höger främre hjulupphängning brustit på baksidan av depån, bilen klarade sig dock ganska bra - så teamet är förhoppningsvis tillbaka i morgon. Lite värre såg det ut för Team Kaiser Bil`s Nissan Sunny - de har redan råkat ut för två motorhaverier under dagen.
S-40 Skövde tilldelades två minuter i straffdepån för händelsen och eftersom teamet varit inblandat i flera smärre incidenter under dagen kan man kanske anta att de har ögonen på sig under resten av tävlingen.

Klass 1 leddes i början av Honda Vi Menn, men när man spillde stora mängder bensin vid tankstoppet tappades den ledningen till Team TBS Volvo 240 2.5 - detta förvaltades väl, och i skrivande stund ligger TBS ca 11 varv före tvåan Vi Menn i klass 1.
På söndag morgon när besättningarna kom ut till sina bilar var de täckta av snöslask, vilket dock snabbt försvann när regnet började strila över banan. Detta väder fortsatte utan avbrott hela dagen, vilket bäddade för de framhjulsdrivna bilarna. Mycket väl fungerande Race1 tog dock tidigt kommandot tätt följda av Honda Vi Menn, som skärpte till sig rejält inför söndagens race.

Team Viking blev lite för ivriga att reparera skadan från dagen innan, och det bar sig inte bättre än att de tryckte in bakdelen på Spirit Racings Porsche 911, och åter igen tappade frontspoilern. Det verkade som om luften gick ur teamet efter det här, och de kom aldrig riktigt igen. Flera av bilarna var utanför banan och harvade, banbeläggningen var enligt ett flertal förare mycket hal och den blev inte bättre av att avåkande bilar drog upp stora mängder lera. Många bilar såg aningen bedagade ut i slutet på detta race.

Kampen stod mycket hård mellan Honda Vi Menn och Race1, de bytte flera gånger plats i täten och skapade en liten lucka till resten av fältet. Avståndet var sällan mer än några sekunder mellan kombattanterna. Hondan ledde i och med detta förstås klass 1, och tvåan TBS var inte i närheten av att kunna hota ledarbilarna. Den platsen förlorade man också när bakaxeln havererade, och andra plats i klass 1 togs av Team S-40 Skövde hela 52 varv efter Honda Vi Menn. Resultatet i toppen var ovisst ända till det sista varvet då ledande Vi Menn åkte av banan. Race1 slog av en aning på takten mot slutet, vilket gjorde att Hondan hade lite marginaler för misstag. Segern i klass 2 hade man som i en liten ask i alla fall, tvåan TRM som i brist på annat kom till start i en gammal 360 turbo var sex varv efter i mål. Tillbaka på asfalten kom Honda Vi Menn dock fort och utan hjälp, segern var mycket välförtjänt både totalt och i klass 1.

Sture Bloom
Design by Bloms IT