Sportvagnsmeeting Falkenberg 1999
Falkenberg 1999-08-21 - 1999-08-22

Resultatlistor


Classic Formula
  Startlista
  Race

DM Standard Racing
  Startlista
  Race

Formel Äldre
  Startlista
  Race

GT/GTS -1965
  Startlista
  Kval
  Race

Modsport
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport AB
  Startlista
  Kval
  Race

Roadsport C
  Startlista
  Kval
  Race

RS & Clubman
  Startlista
  Kval
  Race

Standard-1965
  Startlista
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 162

Racerapport

Sevärd sportvagnsfinal i Falkenberg

Det var en hel del sevärda kamper när femte och sista deltävlingen i Sportvagnsserien kördes på en solig Falkenbergsbana den 21-22 augusti. Men det var tunt i startleden. Roadsport C-, RS/Clubman- och Modsportheaten mönstrade bara 8-11 bilar.

Roadsports

I heatet för Roadsport A och B fanns 22 bilar på startlinjen. Inte oväntat hade Ulf Eklund pole position med sin Esther Seven. Bakom sig hade han värste konkurrenten till slutsegern, Thomas Eriksson, också han i Esther Seven. I tredje startled fanns Björn Åhman i en Caterham 7 som tidigare inte plockat poäng i A-klassen. När startflaggan föll blev det Eklund som tog täten före Eriksson och märkesbrodern Lars Svensson. Denna trio hade inga större problem att kontrollera loppet tillsammans med Porscheföraren Bertil Fröberg och Kent Hellqvist som körde sin Lotus Super Seven. Det blev slutligen Eklund som säkrade klass A-segern i racet och årets serie före Thomas Eriksson. Bra fighter var det mellan Fröberg och Hellqvist som körde i mål i nämnd ordning nästan jämsides över mållinjen.

Segern i klass B togs av Peter Utzon i sin Porsche 924. Men Utzon skuggades hela tiden av Esther Seven-föraren Magnus Haferbier. I mål skilde dock ett par sekunder till Utzons fördel och därigenom vann han serien. En tuff fight var det om tredjeplatsen i B-klassen mellan Alfaföraren Lars Ingre, Porsche 911-föraren Jonas Edlund och Johan Alin i en Alfa. De visade riktigt "close" racing och körde i mål i nämnd ordning. För Edlund blev det i stridens hetta en rejält intryckt högerdörr och ett jättelikt uppställ i kurvan innan start- och målrakan. Edlund kunde dock trösta sig med tredjeplatsen i serien.

I Roadsport C var Mazdaföraren Molle Robertsson redan klar seriesegrare och tur var det. Även om det såg ljust ut med pole position före Caterhamföraren Jan Brolund och värste konkurrenten Kent Wahlander i Alfa, blev helgen inte vad Robertsson väntat sig. Han fick bryta redan efter två varv till förmån för dagens segrare Kent Wåhlander som följdes av årets "rookie" i C-klassen, göteborgaren Henrik Nygren i Caterham 7. Wåhlander slutade på andra plats i serien.

Modsports

I Modsportheatet för de mest ombyggda och trimmade sportvagnarna hade Kenneth Nilsson bästa träningstid med sin Scatto T7. I racet tog dock Jack Staffan Andersson täten med sin ilsket orangefärgade Piper P2 före Hans Eklund i sin lika ilsket gröna SAAB Sonett. Bakifrån kom dock snabbe Cobraföraren Bengt Johansson och passerade Eklund innan Nyhemskurvan. Andersson tycktes ha chans till vinst men förivrade sig och snurrade av i samma kurva och bröt. Detta gav Johansson segerläge med sin Cobra och i mål följdes han av Eklunds Sonett, dryga sekunden efter. Eklund kunde därmed säkra seriesegern i Modsport A.

Clubman/RS

I Clubman/RS-heatet tog inte oväntat Mikael Nordlander heat- och klassegern med sin racersportvagn Nemesis. Bilen har en tvåliters Opelmotor och är egentligen en förtäckt Formel 3-bil. Dagens fight stod mellan Clubmanförarna Sören P Christensen, Bjarne Mumm och Svein Langholm. De låg loppet igenom som klistrade bakom varandra, visade mycket snygg racing och körde i mål i nämnd ordning där Christensen vann Clubmanserien.

Wijk kraschade exklusiv Lola

RHK-finalen på Falkenberg blev inte utan dramatik när Olof Wijk på lördagsträningen i hög fart kraschade på ett av banans snabbaste avsnitt, efter ''TV-kullen". Enligt uppgift gick det bra för Wijk men den exklusiva Lolan, en äkta Le Mans-prototypbil, blev illa tilltygad och någon start i tävlingen var inte att tänka på.

Standard/GT/RS Ny

Det var i heatet för de nyare RS-, Standard-och GT-vagnarna -71 samt racersportvagnar var Olof Wijks avkörning med den framgångsrika Lolan med beteckningen T380. Först tappade Wijk bakvingen efter en snurrning. När han sedan valde att köra utan bakvinge och höll hög fart över krönet vid "TV-kullen" tappade bilen marktrycket på bakvagnen och kraschen var ett faktum. Förhoppningsvis går skadorna att åtgärda. I kurvan där Wijk åkte av har det kraschats förr. Minns bara Ulf "Barbarossa" Boman som en gång kvaddade en Lola T280 i samma sväng. Måhända döps nu kurvan om till "Lolasvängen"... I heatet körde som vanligt Axel Ekman med sin Porsche först över mållinjen. Bland standardvagnarna var det fler bilar och tuff racing. Lennart Björk har fått rejäl snurr på sin Escort RS och vann före Capriföraren Kristoffer Lindqvist och Sveneric Myhr, som följdes av Robert Peterson i en tvåliters Alfa Romeo. I mål skilde bara sekunden mellan trion.

GT-bilar äldre

I heatet för GT-bilar före 1965 körde tolv bilar. Henry Andersson hade inga som helst problem att vinna med sin Corvette före märkesbrodern Kent Sävåsen och Jaguarföraren Hans-Erik Johansson.

Formel äldre

I heatet för de äldre formelvagnarna med Formel Junior, Formel Vee och Midgets var det tuff racing. Michaela Axelsson vann med sin FJ och hade ende konkurrenten i klassen, Anders Ericsson, på andra plats. Då var det hårdare i FV där Axel G Madsen och unge Jakob Jung hade en hård kamp om klassegern som till slut Madsen vann med knappa sekunden. Per Hågeman var slutligen bäst bland fyra deltagande Midgetbilar.

Formel Ny

I Formel Ny-heatet vann som brukligt Peo Söderberg i sin F2:a, men F3-föraren Rickard Appelgren var bara nio sekunder efter. Formel Ford-klassen visade suverän racing och slutstriden var en riktig höjdare där Clas-Göran Peterson i en Royale vann över Mats Anderssons Hawke på mållinjen. Någon tiondels sekund skilde. I samma slutstrid fanns också Per Knuthson och Peter Sikström. Hela denna kvartett låg inom en dryg sekund vid målgång.

Standardvagnar äldre

I det äldre standardvagnsheatet -65var det välfyllt med 18 bilar. Allt pekade mot heatseger för hemmasonen Thomas Hall efter pole position med den snabba Lotus Cortinan. Men på uppvärmningsvarvet flög huven upp då sprintarna inte var i. Hall hade bara att köra in i depå, stänga huven och var sist iväg i starten. Ledningen togs säkert av Lars-Åke Nilsson före Sören Johansson, båda i Lotus Cortina. Bakifrån kryssade Hall mellan Amazoner och Mini Coopers och avancerade upp till tredje plats.

MICHAEL HOFFSTEDT

Design by Bloms IT