Scandinavian Seaways Cup Final Knutstorp 2000
Ring Knutstorp 2000-09-30 - 2000-09-30

Resultatlistor




Antal tävlande: 0

Racerapport

DFDS Seaways Cup
Ring Knutstorp den 30 september 2000

Snart är det dags för start, alla kojorna rullar ut för ett uppvärmningsvarv och snart står de där på gridden och väntar ivrigt på startflagg. Starten går och bilarna rusar med ett vrål mot startkurvan, Persson Racing tar starten
och går följd av Mad Mini och Recycler Racing in i första böjen. Mitt i böjen går Mad Mini förbi Persson
Racing men satsar för håt och går följaktligen ut i gruset. Så ut ur kurvan kommer Persson-, Recycler-, Dogbox-, Ectra Racing och sedan Mad Mini m.fl. Direkt efter starten går HP racing i depå då de haft och fortfarande har problem med tändspolen och följaktligen startat med motorproblem. Går dock ut ur
depån efter lite mekanisk övertalning och fullföljer rejset samt sätter bästa varvtid 1:14.902. Redan under de
första fyra varven hinner en ledartrio utkrisallisera sig och dra ifrån ordentligt. Det är Fox Racing följd av Ectra Racing och Mad Mini. Farten imponerar stort i hela fältet och det är snart dags för mig att titta på monitorn då varvningarna börjar äga rum.

Holtet Racing som kommit ända från Norge går ut på banan när mer än en timma gått av rejset. Dom kom sent men fick starta ändå, frågan är bara om det inte varit bäst för deras egen del att inte få starta då de relativt snabbt parkerar lite dumt. Följden blir bl.a trasig hjulupphängning höger fram. Ja, ja dom har ju hela den långa vintern
på sig som det så käckt brukar heta. Detta uttalande kommer ofta från personer som inte alls är medvetna om att tidsdilationen inte barra uppträder vid resa i ljusets hastighet utan också i garage. Tiden går fortare utanför porten än innanför m.a.o. Men hinner vi så hinner dom.

Rejset går vidare, No Fear går i depå för förarbyte och växellåds problem rapporteras. Malmberg tar över ratten
och går ut. Kommer dock in i depån efter bara några varv. Växellådan krånglar rejält och Malmberg rapporterar
dessutom att någon jäkel spillt olja på banan. Malmberg är mäkta irriterad ända tills en pöl upptäcks under den egna
bilen. Som man bäddar får man ligga eller hur säger man. Växellådsproblemet avhjälps och rejset forsätter för
No Fear.

Efter 2 timmar går Fox Racing i depå och bryter. Ställning ser ut som följer. (totalt)
Mad Mini, Ectra Racing, Fox Racing, Vium Racing, Persson Racing, No Maám Racing, Team Gripen, Ka-La
Racing, Recycler Racing, Dogbox Racing, Team MART, TomaHåk, HP Racing, No Fear, Holtet Racing.

Tävlingsvagnarna åker varv efter varv och jag måste säga att det är en häftig känsla att se dom komma över
Krönet mitt emot speakertornet. De lättar lite och baken kastar till. Ser otroligt häftigt ut när man som jag
förmodligen står alldels för nära.
Står och filosoferar i dpåorådet när däckstjut når mina öron, vänder mig om och ser No Fear stå en bit efter
krönet. Norpan som bara var inne på sitt andra varv har åkt av. Resultatet av Norpansinverterade fä,rdriktning
och följaktligen baklängesåkningut i betongen blir en intryck sparklåda och söndertrasad hjulupphängning
vänster fram. Enligt utsago kom Norpan ifatt bilar däruppe och var tvungen att släppa gasen. Detta resulterade i
att bakluckan med tillbehör körde om honom. Alla försök att sikta mot något mjukt misslyckades och så gick det
som det gick. No Fear bryter efter 2:30.

Nu var det sista tävlingstimmen och spänningen steg i takt med att vagnarna betade av varv efter varv. Inte
mycket hände denna sista timme mer än att TomaHåk Racing körde sönder och fick parkera vid sidan av när endast 20 minuter kvarstod av rejset. Snart var det då dags för målflagg och först att passera var Ulf Dahlberg i bil nr 76, Ectra Racing. Ectra Racing vann också totalt med 171 varv.

Slutställnignen klassmässigt blev som följer:
SPORT 1:a Mad Mini, 2:a HP Racing, 3:a Fox Racing.
1275 1:a Ectra Racing, 2:a Persson Racing, 3:a Dogbox Racing.
1000 1:a Vium Racing, 2:a Recycler Racing, 3:a Team Gripen.

Christian "Eli" Eliasson
Nr 66 E:son Racing

Design by Bloms IT