ERF-Bil Knutstorp 2000

Ring Knutstorp 2000-09-24 - 2000-09-24

Resultatlistor


ERF-Bil
  Race

Antal tävlande: 23

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Racerapport Caran

Caran Automotive Racing Team
Med tre tävlingar på tre helger i rad valde flera team att inte komma till start på Knutstorp utan att istället vänta ut finalen på Anderstorp den 30 september. Vi blev 25 startande i den underbara höstsolen vilket bådade gott för Caranteamet, färre konkurrenter ger större möjligheter att ta placering...

Efter att ha brutit på Falkenberg var vi i Caran-teamet grundligt sugna på en målgång. Bilen var ganska trasig men vi lagade den efter att ha riktat, plastat och svetsat i garaget varenda kväll under hela veckan. Bilen var klar på fredag kväll, men på lördag eftermiddag uppdagades att servostyrväxeln läckte.

Det fanns ingen råd utom att tömma den på vätska och koppla bort servopumpen. Vi fick också i panik bygga om framvagnen för att göra bilen mer lättstyrd. Att köra utan servo på vår bil är _väldigt_ tungt pga att framvagnsgeometrin med mycket caster och klistriga däck gör bilen otroligt svårstyrd. Fort gick det inte, vi tappade ca 2 sekunder per varv.

Iom att vi knappt hunnit få ihop bilen ordentligt hittades under morgonens träning flera mindre fel som precis hann åtgärdas varefter Inge "Benet" Johansson fick ta starten från sista plats. Vi hann helt enkelt inte ut till den ordinarie uppställningen! Armstarke Inge körde ca 70 minuter och klättrade sakta uppåt i innan vi kallade in honom för byte.

Sedan hann Gustav "Benet" Wettermark köra ca 15 varv när ett bromsok lossnade och han fick styra ut bilen i sandfållan efter rakan. I hasten att skruva ihop bilen hade bultarna inte försetts med låsvätska. Bromsvätskan rann ut på fälgen och började brinna men vi fick släckt bilen innan nåt hände. Vi visste nu inte om vi skulle skratta eller gråta åt eländet.

Så det blev meck; byta bromsrör, pads, hjul, lufta bromsarna, och plocka bort ca 247 kg grus som låg överallt. Spoilern var halvt söndersliten så vi skruvade bort rubbet. Tyvärr påverkade den frånvarande spoilern kylningen så motorn gick varm och började knacka. Det blev till att köra i mycket lugnare tempo för "Benen" Marie, Kristoffer och Albin. Väghållningen & bromsarna var åtminstone bra, men styrningen krävde armstyrka!

En tråkig incident var att Team Worksafe, som kör en Porsche 944, missade i ett omkörningsförsök upp mot NGK-krönet och körde in i Goa Gubbar-teamets Ford Escort. Det hela slutade i barriärräcket med två mycket demolerade bilar, dock utan personskador. En trevligare episod var att Team Slider, som fick fel på sin generator, fick låna ett batteri av Kermit Racing för att kunna köra vidare. Teamen låg inför detta lopp tvåa resp etta i mästerskapet - härligt att se att racen avgörs på banan och inte i depån!

Eftersom _alla_ lopp strulat i år eldade vi upp vår 2000-maskot, en McDonalds tygfisk, och körde ett kvastskaft i trä genom hjärtat på den samtidigt som vi dansade och utstötte rop för att skrämma bort onda andar. Det verkade funka för vi haltade i mål på 17:e plats och tog 11 sköna poäng!

Loppet vanns av Barsebäck Brutals före Kermit Racing. Inför lördagens final på Anderstorp är det nu öppet om segern där det endast skiljer 4 - 5 poäng mellan topptrion Kermit Racing, Team Slider och Barsebäck Brutals.

/Kristoffer Rydquist
Design by Bloms IT