SLC Kinnekulle 2000
Kinnekulle Ring 2000-05-20 - 2000-05-21

Resultatlistor


SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 26

Racerapport

Solen sken på Kinnekulle Ring

Det var en strålande sol som mötte de tävlande I Scandinaviska Långdistans Cupen när de kom till Kinnekulle Ring I Västergötland för sin andra tävlingshelg för året. SLC har inte besökt Kinnekulle så ofta och för många förare var det premiär på banan. Kinnekulle karakteriseras av sina många kurvor och två krön. Det premierar lätta bilar med bra väghållning. Det gäller att hitta "flyt" och hålla en perfekt linje genom hela varvet. Missar man en kurva är man "lost" ett par kurvor till innan man hittar linjen igen.

Det blev en dramatisk natt för ett par av flaggvakterna som vaknade av att deras husvagn stod I brand. De hann bara kasta sig ut innan vagnen var övertänd och de förlorade hela sitt bohag I branden.

Det var 21 tävlande som kom till start. Efter tidsträningen stod TRM I pole position med sin Volvo S40 T6R med tiden1.04.049. Närmast efter var två st klass 1 bilar I Team Tullinge och Team Tarzan.

TRM ryckte direkt I starten. De körde bra och höll ledningen I en halvtimme. De blev dock uppvaktade av Team Kentas Racing och Team Tarzan. Heli racing, som normalt brukar ligga I topp, hann inte ut till start och fick starta från depån. De jobbade sig upp I fältet men fick problem LPT och Filemon Racing som bjöd på hårt motstånd. Efter 34 minuter var de uppe I ledningen. Kentas Racing gick upp till andraplatsen när TRM gick I depå. Team TBS snurrade av efter en timmes körning, men kunde fortsätta. Olofsson med sin Mitsubishi Colt bryter med blåst topplockspackning. Filemon Racing körde I räcket på tillbakavägen under bron. Det såg inte så allvarligt ut, bara lite repor, men det visade sig att hjulupphängningarna både fram och bak var deformerade.

Efter en och en halv timme parkerade Spirit Racings sin Renault Clio efter rakan. Det var ett skuret vevstakslager som fick vevstaken att kika ut genom blocket. Efter dryga två timmar måste det nya teamet Funny Farm ge upp med sin Volvo 960. Det var bakaxeln som hade rasat. Det var en intressant fight mellan LPT´s Volvo 740 5TR och Niri Racing I sin Opel Corsa GSI. Niri var snabbast I kurvorna och LPT på rakan. Nu leder Team Tarzan före Team Tullinge och Kentas Racing.

Team Tarzan stannade på rakan, det brann I luftfiltret! Det kunde snabbt släckas och efter lite sanering var de igång igen. Filemon Racing måste bärgas in då de hade fått soppatorsk! Ledande Team Tullinge körde om pacecar och fick bestraffning. Efter halva loppet leder Kentas Racing.

Efter fem timmar går Team Heli Racing med sin BMW in I räcket före "Molins knäppen". De hade tidigare kört med punktering och nu gick styrstaget av. Vid kollisionen med räcket knäcks även resten av framvagnen. Ulf Mattsson som körde sa: "-Det var skönt att ha sidostöd för hjälmen I stolen vid kollisionen."

Efter sex timmar leder Kentas Racing med sju varv före fem st klass 1 bilar, varav fyra är Volvo! Plötsligt började det ryka bakom rakan, brandkåren anlände med blåljus och sirener. Det är inte pga tävlingen utan någon bonde som eldade skräp lite väl häftigt.

När det var trekvart kvar till målgång hade Kentas ledning krymt till endast tre varv. Team 69 fick teknisk flagg för sitt trasiga avgassystem som lät betydligt mer än de lagstadgade 95 decibelen. När endast tre minuter återstod tvingades Niri racing gå I depå med uppfläkt motorhuv. Det liknar "tio små negerpojkar" då många team tycks få problem I slutet av loppet.

Endast tio av de 21 startande korsade mållinjen. Team Kentas vinner sin första seger med Volvon och sin andra någonsin. Tvåa blev Team Tullinge före Team Tarzan och Team TBS. Dessa tre blir också etta, tvåa och trea I klass 1. I klass två blev LPT Racing tvåa och Spirit Racing trea. Spirit Racing har varit nära pallen många gånger, och äntligen fick de kliva upp. I klass tre var det länge en säker ledning för Coffe Fresh Racing I sin Volvo S40. Tvåa låg Team Smeden I sin Nissan Primera. Men Coffe blev tvugna till ett sent förarbyte I slutet av loppet och Smeden kunde köra förbi på näst sista varvet och vinna med två sekunder! Trea kom Spirit Racing med sin Renault Clio, trots motorras. Snabbaste varv I tävlingen sattes av HeliRacing med 1.02.680.

Efter tävlingen anordnades en insamling de brandhärjade flaggvakterna som hade jobbat under dagen I lånade kläder.

Arbetsseger för TRM

TRM från Skövde har slitit länge för att få ordning på sin mist sagt udda bil. En Volvo S40 med T6R motor och bakhjulsdrift. De ledde i början av lördagens lopp, men fick ge sig med havererad koppling. I tretimmars loppet började de bra med att sätta pole position med tiden 1.02.859.

TRM tog starten, men fick med sig Tarzan och Kentas Racing. Dessa tre höll en tätklunga en längre tid. Lite bakom skuggar Spirit Racing i sin Porsche. Efter ett par varv är Kentas uppe på andra plats. Team Speed gick i depå med misständningar. Kentas tappar tid vid en varvning och Tarzan passade på att smita förbi. Kentas tappade fart efter det och Tarzan körde snabbast på banan, trots att de är en klass 1 bil. TRM missade över TV-krönet och Tarzan kunde gå upp i ledningen. TRM kontrade med sin starka motor och kunde köra om på rakan och återta ledningen. Alfa Racing från Borås tvingades bryta med motorproblem i sin Saab 99. Team 69 bröt med brustet panhardstag efter en avåkning i TV-kurvan.

TRM gick i depå först och tappade således ledningen till Tarzan. När sedan Tarzan gick i depå kom pacecar ut för att bärga KAH Racing som hade fått bensinstopp. Detta var den enda gången under racet som pacecar behövde gå ut. Tarzan tjänade mycket på detta och ledde med över ett varv när de gick ut igen. TRM jagade hårt och var 1-2 sekunder snabbare per varv än Tarzan. I loppets slutskede låg de lika och när det endast var två varv kvar valde båda att gå in för sina sista stop. TRM valde att stå 40 sekunder, medan Tarzan tvingades byta ett punkterat bakdäck. Tyvärr så mekar Tarzan utanför den vita linjen och får straff tid och loppet är avgjort. TRM kan defilera i mål som vinnare för första gången med sin S40 och för andra gången någonsin. Tvåa i klass två blev Kentas Racing och trea kom Spirit Racing. I klass 1 vann Tarzan före Team Heli Racing och Team 69. I klass 3 vann ensamkörande Ronny Nygård före KAH Racing.

Design by Bloms IT