SLC Karlskoga 2000
Gelleråsbanan 2000-04-30 - 2000-05-01

Resultatlistor


GTR/Camaro
  Kval
  Race

SLC
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 42

Racerapport

SLC säsongen påbörjades med ett 8 timmars endurance lopp, ett 3 timmars sprint lopp och ett 1-timmars GTR/Camaro lopp på Gelleråsen.

Det nya för i år är att en långdistans cup för de som vill åka långt körs separerat från en sprint cup och att SLC bjuder in olika inbjudningsklasser. Båda cuperna har samma reglementen och alla kan åka båda cuperna, men poäng räknas helt separat förstås + att det koras en totalmästare från alla tävlingar och klasser.

Inbjudna klasser var SLC´s egna klasser 1, 2, 3, 4 och GTR/Camaro. Totalt 38 bilar kom ut till start och att dessutom var det 8 st som bröt redan under träningen eller fick inte igång bilarna i depån. Speciellt Camaro 2000 bilarna som visade sig ha stora bekymmer med hållbarheten på motorerna.

SLC Special Production klass 2:

Att klass 2 vinnaren skulle heta Race1 var inte förvånande, men det hade lätt kunnat bli annorlunda som racet utvecklade sig. Efter tidsträningen låg som väntat Race1 på topp med sin V8 försedda M3:a, Sedan var hoppet nästan 3 sekunder ner till Kentas Racing och resten av fältet. Det var i vanlig ordning många team som ägnade träningstiden åt att testa snarare än att prestera snabba varv.

Efter starten på racet verkade det snabbt bli en uppgörelse mellan Race1 och före detta Team Viking´s M3:a, nu Team Heliracing - som raskt skapade en lucka till resten av fältet. Race1 hade ett klart högre tempo än Heliracing, men ett flertal små incidenter som fick ut pacecar på banan tryckte ihop fältet gång på gång. Efter 6 körda timmar började även nr 7 Kentas Racing att få tätkänning, och racet utvecklade sig till en rysare när Race1 fick ett tvåminuters stop&go efter en kollision på banan. Mot slutet av racet befann sig alla tre bilarna på samma varv, och tempot ökade markant.

När det återstod 12 minuter av racet, och alla i ledartrion hade gjort alla obligatoriska byten, hittade vi Heliracing, nu med snabbaste chauffören på tredje plats - stadigt avancerande mot toppen. Det hela fick dock ett något snöpligt slut när bilen slog runt i sandfållan efter start och mål rakan. Tredje plats fick de dock behålla eftersom ingen annan hann komma ikapp före målgång.

SLC Modified Production klass 1:

I klass 1 var det betydligt tråkigare i toppen, där Team Tarzan i stort sett ledde från start till mål - vann gjorde dom med 18 varv tillgodo på tvåan Team 69 - nytt team med gammalt innehåll, medlemmarna har tidigare kört i flera andra SLC team. Lite längre ner i listan hettade det till ibland, men många drift störningar förstörde det där riktiga flytet både för teamen och åskådarna. Bästa prestationen stod utan tvekan Team Tarzan för, följd av Team 69, som körde upp sig fint efter en lite darrig inledning.

SLC Standard Production klass 3:

Den nyligen instiftade klass 3, för omodifierade bilar utan snabbtankning samlade tre startande den första tävlingen. Alla tre kom i mål (fattas väl bara) inom 9 varv, ungefär mitt i klass 1 fältet. Interna kamper blev det kanske inte så mycket av med, men med lite fler bilar i klassen kan detta bli ett riktigt getingbo. Vann gjorde Team Smeden i en Nissan Primera, tvåa - ett varv före trean kom Spirit 2 i en Renault Clio. Sist, men på inget sätt minst kom Team Future´s Volvo S-40 med bland annat Pontus Mörth bakom ratten. En slutsats efter att ha sett den nya klassen blir att bilarna inte går så där väldigt fort, men driftsäkerheten kompenserar till viss del detta jämfört med klass 1.

Entimmasrace för GTR och Camaro

Supportklassen var ett entimmas lopp för GTR/Camaro som samlade 15
startande. Två kom dock inte till start då de rasade på träningen. Vi fick
se tre porschar ett gäng med camaro och sverige premiär för Spirit Racings
Venturi 400 GT. Jimmy Jarefalk & Fredrik Sundberg vann i en sprillans ny
Porsche 996 som senare även vann klass 3 i GTR-SM. Tvåa kom Lars GV Lindberg
& Jan-Olov Andersson i Venturin och trea kom PG Englund Porsche. Bästa
Camaro kom fyra och det var Jörgen Ericsson.

Måndagens 3-timmars race startades i snålblåst ifrån Norrland och sol ifrån Spanien. Med dessa förutsättningar verkade det som om Heliracings lågflygande helikopterpiloter bestämt sig för att visa vart skåpet ska stå och for iväg som en avlöning.

Race1 hade pole ifrån morgonen men hade tydligen glömt att när flaggan droppar så ska man gasa och fick istället snopna se en annan BMW -V8 ta starten. Men skam den som ger sig, Race1 limmar på som en taskig blondin en söndagsmorgon och snart har Motorwerken bilarna dragit ifrån och bildat en duo i täten.

Några hundra meter efter följer resten av klungan på behörigt avstånd med Kentas Racings nymålade 240 T-5 i täten. Tyvärr fick dom inte ligga där och glänsa med blåa faran utan Spirit Racing bestämde sig för att det var slut på picnicen och for förbi och snattade 3:e platsen med en snygg omkörning. Dessa frontplaceringar höll sig ganska länge med Team Tullinge på en 5:e plats. Tydligen var dom inte nöjda med denna placering utan började så smått knappa in på Kentas.

Vem har sagt att man måste ha turbo för att åka fort? Fast för att trösta Kentas grabbar så kan vi tillägga att Tullinge nu har varvrekord i klass 1 med 1.18.997, det är inte illa med en gammal 240 ! Tyvärr skadade dom ljuddämparen vid en lite lååång inbromsning och fick gå i depå för att fixa och trixa lite. Annars verkar det bara som om TRM S40 domderar i depån med troll och gremlins i elsystemet.

När man kör 3 timmars och ändå måste göra ett visst antal depåstopp så blir det mycket taktik och alla väntar på alla eller att pacecar ska komma ut. Spirit Racing gjorde alla glada med sin Porsche och stannade mitt på banan med växellådsras vilket resulterade i att Pacecar nu gav sig in i tävlinegn med sitt första varv. Detta utlöste rena hysterin i depån då ALLA plötsligt skulle in för tankning , förarbyte och en korv med bröd.

Synd om dom som kom på det sist, för kön till tankdepån blev längre än morgonrusningen på Essingeleden.
Det hårdnar mer och mer bland tätstriderna, och Tullinges motor verkar bli sjukare och sjukare med täta depåstopp som följd. Rutinerade Race1 har snurrat av efter vansinneskörning, men kom upp igen vilket resulterade i att Heli nu har varvat Race1! Snacka om fart i maskin och elaka förare…

De som väntat in i det sista med sitt sista byte blev nog glada när TRM S40 RWD slutligen gav upp och stannade på banan vilket resulterade i Pacecar och uppsamling av bilarna.
Tyvärr har Tullinge nu gett upp med sin trilskande motor, men kan trösta sig med otroliga varvtider och jag kan förmoda att det blir åka av på Kullen!

Efter lite tumult med BMW junior Team:s bil så fick Pacecar återigen gå ut med endast några få varv kvar vilket är roligt då det blir lite fajt även om tätplaceringarna nu verkar vara klara.
Så har då målflaggan slutligen fallit och visst korsade Heli Racing den berömda linjen först och har med det bevisat att man kan faktiskt leda från start till mål även i SLC. God två kom Race1 och med lite tur så fick Kentas grabbar den sista pallplatsen.

Värt att notera är att Team Speed snattade fjärdeplatsen med sin luggslitna SAAB 99 vilket bara visar att SLC är jämnt och hårt, även om man har ny och fin bil.

I klass 1 så tog helt överraskande Eden lilla svarta batmobilen Team69 (Opel Kadett gissar jag på) segern på sin premiärhelg! Bara att gratulera. Tullinge knep andra platsen och Tarzan fick sista och tredje placeringen. Förhoppningsvis kommer det lite fler klass1 bilar till Kullen så de gula Volvofarorna kan få lite mer motstånd.

I SP klass3 gjorde alla ett bra race med Nygårds Motorsport som vinnare efter lite krångel. Spirit Racing 2 i sin Clio kammade hem 2:a platsen trots ett och annat besök i sandfållor längs banan och slutligen BMW juniorteam med sin fd Fyndbörsen Cup - compact tog tredje och sista pallplacering.

Bengt-Åce Gustavsson

Design by Bloms IT