BMC & HT2 4-timmars Karlskoga 2002
Gelleråsbanan 2002-05-26 - 2002-05-26

Resultatlistor


4-Timmars Racing Cup
  Race



Antal tävlande: 20

Racerapport

DFDS Seaways Cup
Gelleråsen 26 maj 2002

Persson knep segern...

både i sin klass och totalt i deltävling nr 2 i DFDS Seaways Cup.
Som vanligt lyste solen på kojorna som mullrade iväg när starten gick strax efter klockan 10.00.

Det blev tufft in i första svängen, utan några incidenter var det Persson Racing nr 32 som vann det första slaget.
Men redan på det första varvet tog Fox Racing nr 10 ledningen och kommandot. Ett kommando som ingen
lyckades hänga med i. Fox gjorde dessutom dagens snabbaste varv 1.23:735, tyvärr höll det inte hela tävlingen.
Tätt efter låg tre stycken i 1275 klassen och fajtades om placeringar, efter några varv låg Ectra Racing nr 76
först med Persson hack i hä och strax därpå Nyman Racing nr 51. En fajt som höll sig igenom hela racet.
I 1000 klassen hade man också en fajt som ledde genom alla 4 timmar nr 68 Recycler Racing, nr 30
Snål silver Racing, nr 39 Team Gripen och nr 96 Vium Racing. De bytte placeringar med varandra och kämpade,
tråkigt nog fick Gripen problem med däcken och Vium hade sammanstötning vilket gjorde att teamen var tvugna att
gå i depå. Lite mekande och alla 1000 bilarna kunde ta sig i mål

No Maám Racing nr 50 hade stora problem med topploclspackningar som inte ville klara dagens race. Detta gjorde
också att de inte kom ut till start utan fick starta sist från depån. Tyvärr räckte inte allt mekande utan de tvingades
bryta redan efter 10 varv. X-Dream Racing nr 88 lyckades ta starten men snart fick de problem med täningssytemet
och mekade i säkert tre timmar innan de fick bilen på rull igen. Tappert mekande gav resultat i att teamet kunde ta
målflagg med 13 varv i bagaget. Ett nygammalt team hade dykt upp efter en tids uppehåll, nr 57 Too Good Racing.
Tyvärr fick de problem med kopplingen och var tvugna att bryta tävlingen de med efter 32 körda varv. Nr 2
Channellock Racing körde av en bärarm, men bytte till en ny och kunde forsätta tävlingen och tog sig en tredje plats.
Ectra som hade ledningen under stor del av racet lyckades gasa på så hårt att gaswiren gick av när det bara var ca.
en halvtimma kvar av racet. Detta gjorde att de tappade ledningen och fick nöja sig med en tredje plats.

Dagens stora händelse stod nr 93 LeKa Racing för, en avåkning som resulerade i att bilen la sig på sidan i Tröset kurvan.
Bärgning till depån och några slag med stora hammaren och teamet var ute på banan igen.

Hyrbilen var ute denna tävling också. Tre nervösa chaufförer stod och vänta på sin tur att köra. Maria tog starten. En tuff tjej
med skinn på näsan hade fått detta i födelsedagspresent av sin familj, och enligt säkra källor hade hon blivit så glad att tjutet
hördes över hela Karlskoga. Näste man bakom ratten var en känd figur i BMC Motorsport. En man som tränat hemma i soffan
med att köra racing på TV-spel många varv hade det blivit på Gelleråsbanan, vår egen fotograf Lasse Fotis. Tredje chauffören
är också han en känd profil i BMC och racing sammanhang. Han har tidigare varit med och Kört 4-timmars, Sebastian Wrethagen.
Bilen tog sig runt i fyra timmar, lite avåkningar och en snurr här och var men i mål kom de på en hedersvärd 5:plats tog de.
Mycket bra gjort!!

I 1000 klassen slutade nr 96 Vium Racing på en tredje plats med 153 varv, tvåa kom nr 30 Snål Silver Racing med 154 varv
och etta blev nr 68 Recycler Racing igen.

I 1275 klassen blev nr 76 Ectra Racing trea med 157 varv, tvåa kom nr 51 Nyman Racing med 159 varv och dagens segrare i
klassen och totalt nr 32 Persson Racing med hela 160 varv.

I Sport klassen kom nr 2 Channellock Racing på tredje plats med 132 varv, nr 10 Fox Racing blev tvåa med 136 varv
och segrare i Sport blev nr 9 No More Racing med hela 155 varv. Som för övrigt leder serien med två varv tillgodo på
1000 bilen Recycler.

Vi ses efter sommaren med pigga och brummande motorer!
Uffe Dahlberg
Nr 76 Ectra Racing

Design by Bloms IT