SLC-Final Mantorp 2001
Mantorp Park 2001-10-19 - 2001-10-20

Resultatlistor


Beetle Cup & BMW Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 90

Racerapport

Rekord för SLC-Racing Series

Mantorp

Vid årets final i SLC-Racing Series slogs alla rekord för SLC. Det fanns 48 startplatser att fylla inför starten och när de var fyllda så fanns fortfarande drygt 10 team på väntelistan i fall det blev något återbud. Racingen inleddes denna gång redan på fredagen med klassen för Bubblor och BMW. 19 bilar kom till start. Det blev för trångt in i Pariskurvan och Per-Erik Axehult och Jörgen Hansson small ihop och blev stående över banan så heatet fick rödflaggas. SLC´s alerta räddningspersonal ryckte ut med full styrka så allt var snart åtgärdat. Vid omstarten tog Ronny Nygård kommandot direkt och gav sedan inte de andra en chans att hänga med. Mot slutet jobbade sig dock Peter Gregg upp genom fältet och kom tvåa i mål. Bästa bubbla var Mats Roll som var trea i mål, men han blev senare diskad för felaktig motor. Bästa bubbla blev då istället Börje Hansson. Ytterligare ett par bubblor diskades eftersom de kört på icke klassade däck. I det andra racet ryckte Ronny Nygård från start, men han blev upphunnen och förbiåkt av Per-Erik Axehult och Kenneth Hurtig som startat sist.

I klassen SLC GT/ Wheels V8 Challenge kom det hela 22 bilar till start. Klassledande Håkan Malmborg har inte mycket körvana från Mantorp och han sa dessutom att hans gamla Mercedes inte hänger med på den långa rakan heller och han startade först från fjärde rutan i race 1. Starten togs direkt från pole av Per Fransson i Radio Match BVS Porsche 968 turbo. Han tappade dock ledningen ett tag till Team Swede Motors snabba Saab 93 viggen, men de tvingades bryta på näst sista varvet. Segern gick så till Per Fransson istället före Håkan Malmborg och Jocke Karlsson. I V8 klassen vann omutlige ”Lången” Söderberg före Peter Schönning i Team 100% och Ulf Olsson i J.S.S suspension. I det andra racet klev Jocke Karlsson fram och vann med sin svarta Porsche före Per Fransson BVS och Håkan Malmborg som återigen hängde i och lyckades klamra sig fast på pallen ännu en gång. Därmed var totalsegern klar utan problem för Malmborg. I V8 klassen var det nästan samma visa igen, ”Lången” vann men Peter och Ulf bytte plats. ”Lången” som åkt ända från Sundsvall tyckte att det var tråkigt att avsluta racesäsongen mitt i sommaren!

Årets racesäsong avslutades traditionsenligt med 12 timmarsfinalen. De tre första timmarna räknades som sprinttävlingen. Innan start radades samtliga funktionärer upp på startplattan framför det mäktiga 48 bilar stora startfältet. Det blev en grundlig genomgång och presentation av hela organisationen av Fredrik Skoghag som under tio års tid utvecklat denna serie till Sveriges största och snabbaste. Sedan spelades vår nationalsång och det var dags för ”Gentlemen, start your engines”!

Det var en mäktig syn att se denna långa orm av bilar som förväntansfullt tog sig runt uppvärmningsvarvet. När sedan starten gick så var Niri racing så ivriga in i första sväng att det blev volt ut i sandfållan. Det blev inga stora skador och efter lite avsopning så var de i gång igen. För Kermit Racing började det sämre, redan på uppvärmningsvarvet kände de att kopplingen inte var som den skulle. De gick i depå och konstaterade at urtrampningslagret var trasigt. Det tog sedan mer än halva loppet innan delar hade anlänt från Göteborg och allt hade kommit på plats.

Filemon racing stod i pole eftersom de ledde cupen totalt inför finalen. Men med sin motorsvagare klass 1 bil så fick de lov att släppa fram lite snabbare bilar till att börja med. Dennis Bohm Racing med Hubbe Bergh bakom ratten tog hand om ledningen i början. Han blev dock snart omkörd av Johan Ling-Vannerus i Team Worksafe. Först att bryta var Nickname Racing som parkerade sin Volvo med hål i en kolv efter endast 18 minuter. Pojk racing genade friskt över kerbsen och slog sönder växellådan och fick bryta efter 25 minuters racing. I ledning efter första timmen var Harry Joki i Volkswagen Racing före Diners Club Racing och Filemon Racing. Efter andra timmen ledde Team Worksafe före Kowalski Racing och Dennis Bohm Racing.

Den tredje timmen blev spännande. Det skulle avgöras vem som vinner sprintcupen. Efter två och en halv timme körde Volkswagen racing på den andra Kowalski Porschen som linkade i depå med mycket skräp hängande efter sig. Då passade den första Kowalski Porschen på att byta för tredje och sista gången i sprinttävlingen och de gick ut i ledning, 20-talet sekunder före Team Worksafe. Worksafe hade redan gjort sitt sista byte och var varma i kläderna och körde därför snart in Kowalskis ledning. Rolf Skjöldebrand som körde kände stressen och åkte av i sandfållan när Worksafe attackerade. Worksafe höll undan och vann tretimmars tävlingen sekunden före Alfab Racing och ytterligare en sekund före Dennis Bohm Racing. Stackars Kowalski ramlade ned till 12:e plats.

Team Worksafe dominerade hela tiden 12-timmarsfinalen, men efter 10 timmars racing kom de linkande in i depån med punktering. De tappade dock endast en placering och återtog snart sin ledning igen. Andra bilar som ständigt fanns med i toppen var TRM, Dennis Bohm Racing, Diners Club Racing och No Hurry som dock fick besöka maskindepån efter ett bärarmsbrott och tappade där ca 50 varv. Några bilar låg hela dagen i kölvattnet och lurade bakom de ledande bilarna. Dessa var Apex Racing, Filemon Racing, mr Race och Spirit Racing. Under dagen besökte några bilar lecakulorna efter långa rakan, som om inte den vore lång nog! Den som tog i mest var JB Racing som körde förbi lecakulorna och ut på leråkern.

Mot kvällen så kom mörkret fort och alla beordrades ljus på. Det påverkade inte racetempot nämnvärt. De flesta anpassade sig till de ovana förhållandena ganska snabbt. När så klockan slog om till 21.00 så gick Team Worksafe i mål till fyrverkeri som lyste upp himlen. Det var dock inga stora marginaler för Johan Ling-Vanerus, Håkan Roos och Lennart Pehrsson. På andra plats kom Dennis Bohm Racing endast 18 sekunder efter och på tredjeplats TRM ytterligare sju sekunder bakom. Alla tre körde 385 varv. Sedan var det ett hopp på nio varv ned till Apex Racing som var varvet före årets totalsegrare i SLC; Filemon Racing! Bästa standardbil var Coffee Fresh Racing som kom tia totalt. Ännu är en lång racingsäsong över, men det är snart april igen och då ska alla vara startklara igen.

Bengt-Åce Gustavsson

Design by Bloms IT