SLC Kinnekulle 2001

Kinnekulle Ring 2001-09-22 - 2001-09-23

Resultatlistor


Beetle Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 70

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Regn och spännande racing på Kinnekulle

Kinnekulle

Det blev delvis en regnig helg i blåsten på Kinnekulle. Men det bekom inte de många racingentusiaster som kom till start när årets näst sista deltävling kördes på Kinnekulle Ring.

Först ut var som vanligt SLC GT/V8 Challange klassen. Det stora samtalsämnet innan start var om man skulle köra på regndäck eller slicks. Regnet hängde i luften och banan var blöt. De flesta valde dock slicks. Starten togs av ”hemma föraren” Håkan Malmborg som säkert skulle hitta runt Kinnekulle med ögonbindel. Team 100% petade av TTT Racing och det blev pacecar några varv för bärgning. Ett par förare tänkte inte på att det alltid är gulflagg i samband med pacecar. De gjorde omkörningar i alla fall och den ena föraren körde dessutom om pacecar!!! När fältet släpptes igen hade regnet börjat falla och Rickard Ward kunde gå upp i ledningen. Malmborg tappade dessutom sin andraplats till Swede Team Motor. Detta blev ställningen i mål. Rickard var själaglad och sa att han alltid stortrivs i regn. I V8 klassen vann Sven-Erik ”Lången” Söderberg före Ängs Racing team och JSS Suspension som gjorde sin bästa tävling för i år.

I det andra racet regnade det från start så alla gick ut med regndäck. Detta trodde man skulle passa regnspecialisten Ward. Han tog också starten, men redan efter ett varv var Malmborg förbi. Ward kunde inte svara utan Malmborgs försprång ökade hela tiden. Ward behöll andraplatsen i mål före Swede Team Motor. I V8 klassen vann Ängs Motor denna gång före ”Lången” och JSS Suspension som återigen var på pallen.

Åtta bubblor fanns på startlinjen när VW Beetle Cup kördes. Alla var taggade till max när starten gick. När de hade åkt under bron så snurrade polemannen Anders Fridh. Alla andra tog alternativa spårval, företrädelsevis med grönt underlag. Alla kom dock igenom hela kalabaliken utom Mikael Hermansson. Jag tror det kan ha varit kylfläkten som gått in i kylaren eller något sådant (;-). Anders Frid fick sedan teknisk flagg för löst hängande kofångare. Det blev istället Claes Lindblom som ryckte i ledning med Börje Hansson i hasorna det förblev ställningen i mål med Bengt Holmgren på tredje plats.

I andra racet fick de visa att det går att köra brett även med bubblor i regn (!). Nu blev ordningen Börje Hansson före Peter Bauman och Mikael Hermansson.

I sprintloppet klarade sig deltagarna utan regn. Alfab Racing tog starten före Kowalski och Dennis Bohm racing. Lyckan blev dock inte långvarig för Alfab som snart fick gå i depå med trasigt gasreglage. Efter första timmer ledde Harry Jokis grabbar i Volkswagen Racing före Dennis Bohm och TRM. Kowalski fick bryta efter halva loppet med transmissionsproblem. Segrade gjorde Dennis Bohm Racing under Hubbe Berghs ledning före Team Worksafe och TRM.

Filemon gick in på femte plats totalt i racet och befäste sin ledning i det totala mästerskapet med sin lilla Opel Corsa. JB racing blev trea i klass 2 med endast en förare bakom ratten i Jonas Bengtsson. I klass 2 gjorde Ingvar Palmqvist comeback med sin legendariska Saab 99 som stått på startlinjen vid något tillfälle under alla år som SLC funnits. Ingvar låg fyra i klassen när turbon rasade då endast 23 minuter återstod av racet. Team Dalton gjorde en stark insats och blev trea i klass 3 i endast sin andra tävling. I klass 4 blev ERF Porschen No Hurry tvåa med sin mycket välbyggda och låga bil med Volvos marinmotor. Bakom ratten fanns bla GTR-föraren Hasse Tullsten och Sportvagnsföraren Thomas Ericsson.

Enduranceloppet lockade hela 37 bilar. Det var regnigt i början av loppet, men det torkade snart upp så klass 4 bilarna gick efter hand i depå för att byta till slicks. Starten togs av Apex racing från pole. Det hela gick helt smärtfritt tillväga första varvet. Men på andra varvet blev Team TBS avpetade under bron med punktering till följd. En del bilar fick teknisk flagg för att de hade glömt att tända lyset i regnet.

Efter första timmen ledde No Hurry före Apex och Filemon som körde fantastiskt bra i vätan med sin lilla klass 1 Corsa. Under dagen växlade ledningen mellan Apex, Volkswagen Racing, Dennis Bohm Racing och faktisk efter sju timmar… Filemon Racing! Det blev en spännande kamp mot klockan i slutet. Filemon förstod att Apex skulle kunna spurta ikapp med sin snabbare Porsche. När målflaggan till sist hängdes ut efter åtta timmars racing så hade Apex vunnit sin första seger med en marginal på 10 sekunder! Filemon blev tvåa och trea kom UBM/SMK Motala som legat runt 10:e plats under större delen av loppet, men som spurtade starkt på slutet. No Hurry låg länge med i toppen men fick bryta en halvtimme före slutet med elfel.

Det var mycket tight i många klasser denna gång. I klass 2 tog Diners Club andraplatsen med mindre än halvminuten före Chalmers. I klass 3 skiljde det ännu mindre mellan ettan Smeden och tvåan Rådman. I klass 4 kunde inte Kowalski spurta ikapp No Hurry, trots att de bröt när 25 minuter återstod av loppet, det fattades ett varv…

Anmärkningsvärt denna gång var de otaliga tankspillen. Tankdepån såg ut som kärrparkeringens röda grusplan utanför banområdet av all saneringssand. Detta är något som teamen måste tänka på inför finalen. För det är kanske i tankdepån som de största riskerna för en olycka finns under en tävling.

Finalen körs 19-20 oktober på Mantorp Park och i år infinner sig den delikata situationen att startfältet blir fullt. Endast 48 bilar får lov att starta och det var längesedan vi fick se så många bilar på en gång i Sverige. Väl mött då…

Bengt-Åce Gustavsson
Design by Bloms IT