Kinnekulle Ring, SM-Final 1973
Kinnekulle Ring 1973-09-08 - 1973-09-08

Resultatlistor


Formel 3
  Startlista
  Race

Formel Ford 1600cc
  Startlista
  Kval
  Race

Formel Vee Sverigecupen
  Startlista
  Race

Specialstandard Grupp 2 1300 cc
  Startlista
  Race

Standard/Turist Gr 2/3 över 1300 cc
  Startlista
  Race

VolvoCupen
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 162

Racerapport

Puh! Nerver, raffel, dramatik – Thriller Final i Tveksamt SM

- SM-final på Kinnekulle Ring. En thriller utanför den vanliga ordlistan. En kokande gryta. Bilarna "hemligt" preparerade med mirakelgrejor. Men det blev några eftersläntrare som glömde titta i backspegeln som avgjorde årets fight. Endast lite över 4 000 åskådare hade kommit, trots fint höstväder. Om det berodde på att finalen kördes på lördag eller om publiken tappat intresset för svensk bilsport är det väl ingen som vet. När TV förklarade att man skulle direktsända Italiens GP i sin helhet, insåg Kinnekulle riskerna med detta och beslöt att köra hela finalen på lördagen. Senare visade det sig att Eurovisionens länkar var upptagna av friidrott och simning så att motorsporten inte fick plats, men då var det försent att ändra tillbaka…

Boo Brasta, "Emma" och Ekberg i centimetersduell! Klimax nåddes just som de skulle varva en klunga på fem-sex bilar. Tuft, tufft! Brasta slog sig igenom och förstärkte den ledning som han haft sedan starten.

"Emma" tog en rövare och gick upp till andra plats. Förbi Ekberg! - Han knuffade sig förbi, sa Porscheföraren. Just då - när halva loppets körts – tappade Ekberg sugen. Han som i inledningen hårt attackerat Brasta. Nu tog i stället "Emma" över rollen att irritera Capri-föraren. Men tävlingen var avgjord! Eftersläntrarna, några sovande flaggvakter hade spelat en avgörande roll.

Dramatik redan före start i depån. En depå som inte liknande någon annan. Nerverna låg utanpå. Ingen så något. Alla smygtittade på varandra.

FABRIKSMOTOR TILL BRASTA

Boo Brasta hade fått löfte att låna en fabriksmotor från tyska Ford. En "spis" som gav 30 hästar mer än hans egen. Nu ledde han hästkraftskriget med sina 320 hästar. Men helgen före Kinnekulle Ring rasade fyra motorer för tyska Ford så det var ovisst in i det sista.

- Klockan fyra på fredagsmorgonen fick vi ut motorn från tullen på Torslanda! Utan den hade jag aldrig vunnit. Fick låna den mot att jag betalade transportkostnaden. Bosse "Emma" hade fått överta Ronnies F1 -däck från Ring Knutstorp. Under fredagsträningen exploderade vänster bak. "Emma" var ytterst nära att volta. Visste inte om han skulle våga satsa på de nya däcken. Skulle de hålla för tjugo varv? Han var hypernervös.

- Jag chansade att däcken skulle hålla. De höll! Brasta vann med bilen jag tänkte köpa. I vinter måste det bli en Capri, sade "Emma" som bara hade 270 hästar i sin Timex-Escort.

- Jag kör med min vanliga bil. Här finns inga extraprylar med anledningen av SM-finalen, sade Bengt Ekberg före start och avfärdade därmed ryktet om att han skulle placerat ett våldsamt krutpaket där bak. Det var den vanliga Carreran, RSR med 300-hästars motor. Det blev SM-brons och nytt varvrekord - närmare en sekund under det gamla!

Ekberg var mycket besviken över sin tredjeplats. - Jag varnade för detta på förarsammanträdet, förklarade han. Jag påpekade att de långsammare förarna måste se upp så att de inte stängde de snabbaste. Och så är det tre förare som samtidigt låser mig helt och hållet. Det är verkligen botten. Ekberg fick dock varvrekordet med 58,4 sek., 0,9 sek. under "Emmas" gamla notering.
Därmed kan man också helt avvisa all kritik mot att specialturistbilarna SM dömdes tillsammans med specialstandardbilarna. - De har ju extremare grejor än jag. Och dyrare. Det finns ingen anledning för att inte vi skall åka ihop. Och kom ihåg att det inte är förarna som bestämt detta, säger Ekberg.

Också på fjärde platsen Porsche genom Jan Lundgårdh i sitt hembygge. 15 sekunder efter Ekberg i mål. Rune Tobiasson ställde aldrig upp till start. Med 17:e startposition ansåg han det inte lönt att reparera den trasiga vevaxeln från Ring Knutstorp.

DAHLQVIST VÄRD GULD I F3

- Han var värd SM-titeln. Det jämnade ut fjolårets otur med "diskningen" här på Kinnekulle Ring, säger Conny Andersson om Håkan Dahlqvist. Fjolårsmästaren hade anledning att skänka Håkan en tacksamhetens tanke. Under första träningen märkte Conny att motorn gick dåligt. Han plockade ned den men fann ingenting.

Under nästa träningspass stack en vevstake rakt ut genom motorn! - Det blir ingen riktig final om inte du åker. Så ta min reservmotor, sa Håkan. Priset? Låna ut motorn till värste konkurrenten det måste kosta slantar?

- Vi har inte diskuterat det. Den saken ordnar sig alltid. I bromsbänk hade den utlånade motorn gett 2-3 hästar mindre än Håkans egen. Något som inte torde haft betydelse på knixiga Kinnekulle Ring. Det var samma motor som Håkan överlägset varm ett heat med på Ring Knutstorp. Förutom denna tävling hade den varit med om träningen på Kinnekulle.

- Jag hade inte blivit bättre om jag så haft min egen motor. Håkans var bra, sa Conny efteråt. Kanske funderade Håkan Dahlqvist lite över sin hjälpsamhet i loppets inledning. Conny Andersson drog omedelbart ifrån med sin March 733. Håkan som startat från femte startposition låg trea efter ett varv. Tvåa efter tre. Och så började han mer och mer knapra in på Connys försprång.

På nittonde av de 28 varven gick Håkan Dahlqvist upp i ledning. Och byggde genast upp ett ordentligt försprång. I mål var han 7,5 sekunder före Conny. - Jag fick punktering på vänster bak. En pysande historia som blev värre och värre. I mål var luften helt borta. Och just vänster bak. Det värsta som kan hända på den här banan, berättade Conny.

Gunnar Nordström kom tillbaks med besked efter en svag inledning. Sedan Håkan Dahlqvist passerat honom på tredje varvet låg han säker på en tredje plats. Men Håkan Alriksson fanns irriterande nära.

När fem varv återstår snurrar Lasse Karlsson framför Gunnar: - Jag trodde där skulle finnas plats för mig. Men hans bakända slog i nosen på min GRD och ryckte bort hjulet och några stag. Därmed var Gunnar borta ur årets SM-tabell.

I stället blev det nykomlingen Håkan Alriksson som trots en överstyrd bil tog SM-brons. Därefter följde grabbarna som stod för uppåkning: av Ingvar Carlsson gjorde en smakstart från elfte startposition till sjunde plats direkt. Fyra i mål. Torsten Palm som startade från artonde plats blev femma. Kanske sporrad av sin nya sponsor Moderata Samlingspartiet.

Conny Ljungfeldt startade från sjuttonde rutan. Fick rycka in sedan Stig Blomqvist blivit förhindrar p g a Österrikiska Alprallyt. Blev sexa i mål. Ända ned till åttonde plats i mål dalade Uffe Svensson. Trots att han stod på andra startplattan. På sjuttonde varvet snurrade han från en femte plats till nionde. Snurrade och bröt gjorde Ulf Karlsson på fjortonde varvet då han låg sexa.

SM-OFFRET ODELFORS

Bengt Odelfors - arme stackare. Han tog starten och ledde före ivrigt uppvaktande Björn Steenberg i elva av tjugo varv. Kom ut på en oljesträng. Ja, inte bara olja. Där fanns också metalldelar från andra bilar. Timex-Escorten sladdade av banan och fick en punktering när Escortens vänstersida brakade i skyddsräcket.

Odelfors var därmed helt borta ur årets SM-tabell Om man räknar med vad det kan betyda i förlorade sponsorpengar etc betyder det en förlust på kanske 50 000 kronor. De funktionärer som hade ansvaret för bandelen där Odelfors gick av har mycket på sitt samvete. Varför hade man inte tagit bort oljan och metalldelarna???

När Odelfors försvann kunde Björn Steenberg promenadåka i mål. Vann med 21,6 sekunder till teamkompisen Claes Rothstein. Dessa två hade varvat samtliga konkurrenter! - Den segern innebar minst 15 000 kronor i enbart prispengar från sponsorer, arrangörer etc.

Trea blev Gösta Pettersson i sin hundkoja från 1969. Samma bil som gett honom tre SM-guld. Nu la varvräknaren av efter halva loppet. Dessutom hade han fått offra två nätter före loppet på att byta motorer. Men bäste hundkoja borde kanske Christer Johansson blivit. Den placeringen hade han åtminstone på sjunde varvet när han snurrade och bröt med trasig koppling.

SVANTE SUVERÄN I FORMEL FORD

John-Erik Johansson heter 1973 års Riksmästare i Formel Ford. Detta sedan han frånstart till mål lett femte och sista deltävlingen. Men till en början såg det ut som det aldrig skulle blivit något race för "Jonte". Under fredagsträningen krockade han med sin teamkompis i Titan Racing Sweden Bengt Gilhorn. Efter ett hårt arbete som kostade 2 500 kronor och en sömnlös natt var bilen klar för start.

- Prispengarna 3 000 kronor räckte ju till reparationen, sade "Jonte" som nästa år siktar högre. - Trots att man början bli gubbe (33) så har jag bestämt mig för att blanda mig i europatoppen för Super Ve. Efter "Jonte" följde nykomlingarna. Bengt Arvelid från Kristianstad blev tvåa. 23-åringsom gör sin andra säsong med en tredjeplats i Riksmästerskapet.

Trea på Kinnekulle "Jontes" enda hot -Lennart Sundahl. Som därmed blir tvåa i mästerskapet. Mats Nygren nykomling med FK-bakgrund låg i inledningen tvåa på Kinnekulle. Men dalade till fjärde plats i mål. Fick bra betyg av Gunnar Palm: - Gör" fler sådana tävlingar Mats och du kommer att hamna i de riktigt stora klasserna om några år.

Strax efter starten i formel Ford-loppet inträffade en smärre olycka under bron efter raksträckan. SARF:s.nya brandbil skall ha beröm. De var på plats innan bilarna slutat snurra! Men polisbilen, ryckte den ut av ren nyfikenhet? Enligt polismännen för att hålla samband med tävlingsledning och sjukhus. Det kan ambulans och brandbil göra!

SÅ BLEV DET I FORMEL VEE

Så fick han då en RM-titel trots alla kollisioner, Hans Edvinsson som vann finaltävlingen i Formel Vee 1300cc på Kinnekulle Ring. Så ni förstår kanske att det var klang- och jubeldag för trakten kring Kristianstad. Håkan Dahlqvist, John-Erik Johansson, Bengt Arvelid och så Hasse. - Fick hela tiden plussignaler från depån, ändå släppte jag av mer och mer. Ville inte att publiken skulle tycka att de andra var så dåliga. Hoppsan!

Tvåa blev Weine C Holmberg: - Trots mycket dålig väghållning. Jag måste byta hela bakvagnen. Dessutom räckte jag inte själv till som förare. Trea i hasorna på Weine C Holmberg hela loppet Bernt Haraldsson. Som också blev tvåa i mästerskapet. Calle Jonsson som också hade kunnat blanda sig i striden om andra platsen i mästerskapet bröt på första varvet.

ANDRAPLATSEN AVGJORD I VOLVOCUPEN

Trots mycket tuff uppvaktning bakifrån lyckades Ulf Granberg hålla undan från start till mål i VolvoCupen. Segern i den åttonde och sista deltävlingen var hans tredje i rad. Först var det Börje Thor som tryckte på. Men bakifrån kom Ingvar Carlsson, åkgladare än på länge. Upp på tredje plats på femte varvet. Två varv senare på andra plats. Och så blev det i mål. Börje Thor trea. Mästerskapet hade Börje Thor vunnit redan före start.

Börje Thor vann den skandinaviska cupen med klar marginal. På de åtta tävlingarna har han vunnit tre gånger, varit tvåa en gång och trea fyra gånger. Detta gav totalt 111 poäng eftersom en tredjeplats räknades bort. Han fick presentkort hos Volvo på 6 000 kr för segern. Genom sin vinst gick Granberg upp på andra plats med 102 poäng medan Eneqvist blev trea med 93 och Lindström fyra med 66 poäng, vilket inte räckte till mer än en sjätteplats.

Varför PUBLIKFIASKO?

Varför blev det publikfiasko på Kinnekulle Ring? Lite över 4 000 personer sas ha sett "årets tävling". Kanske skall man redan nu avliva lördagstävlingarna?

Götene MK hade flyttat till lördagen sedan TV sagt sig vilja sanda GP-loppet från Monza. Nu blev det ingen TV-sändning. Arrangörerna borde kanske i sista stund lagt om till söndagen. En omläggning som hade fått mycket press. "Åk till Kinnekulle när TV sviker"!

Press, ja. Marknadsföringen av tävlingen var allt för lekmannamässig. Det är dags att Bilsportförbundet går in och talar om hur det skall vara!

Även under tävlingen märktes ytterst dålig presservice. På informationssidan är Kinnekulle Ring sämst i Sverige!

Svensk TV - ack ja. Tänk om dom sänt de två sista klasserna på Kinnekulle ring. Formel 3 och stora standardvagnsklassen. Vilket TV- lopp!!!

-Lova att vi aldrig mer får sådana här avgörande finaler, sade "Emma" till Kjell Persson i Racingutskottet efter finalen. Det är fullständigt fel att allt skall avgöras på en enda tävling. "Emma" var så nervös före finalen att han inte kunde äta på hela dagen. När jag bjöd honom på ett päron kl 18 efter loppet var det "Emmas" frukost. Men sedan skulle han hem och äta en rejäl middag... Escorten är redan såld till hemlig köpare. Nästa år kommer han i en Capri så då får Bosse Brasta se upp.

Årets fyra SM-lopp drog totalt 27 500 åskådare, dvs knappt 7 000 i snitt. Det är ungefär lika mycket som enbart Kanonloppet drog och bara drygt hälften av vad som kom till Anderstorp…

Design by Bloms IT