SLC Kinnekulle 2001

Kinnekulle Ring 2001-05-12 - 2001-05-13

Resultatlistor


Beetle Cup & BMW Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 82

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Succé för SLC-Racing med många nya team och TV

Kinnekulle

Det var en solig racehelg med många nya team som hade hittat till Kinnekulle Ring för andra deltävlingen i SLC-Racing Series. På plats fanns även TV5/Viasat sport och filmade.

I den nya tävlingen Wheels V8 Challange / SLC GT höll favoriten Håkan Malmborg för trycket och kunde lekande lätt vinna båda heaten med sin ex DTM, ex ETAB-Data Mercedes 190. Efter alla år med SSK så känner han naturligtvis Kinnekulle utan och innan. Tvåa i båda heaten kom Kowalski Racings förare Ricard Constantionu i en Porsche 993. Trea i båda loppen blev Göran Pettersson i en Camaro 2000. I V8 klassen vann finska nykomlingen Keijo Hållfast båda heaten i en Camaro från 1972 med 600 hästar under huven. I det första heatet hade han Jorma Uppa och Thomas Swensson närmast efter sig och i andra heatet hade han Kjell Holgersson och Sven-Erik ”Lången” Söderberg bakom sig.

I VW – BMW tävlingen kom det 17 bilar till start och rutinerade Stig Malmberg kunde vinna båda heaten om än knappt och därmed även vinna klassen BMW Modifierad. I det första racet kom Jeff Sandberg tvåa före Håkan Johansson som var snabbaste standard BMW. I andra heatet var ordningen den omvända med Håkan före Jeff. VW-gänget fick nöja sig med att komma i mål lite längre ned i fältet. Snabbast denna gång i båda heaten var Börje Hansson som ju hade så stora problem på Gelleråsen senast. Närmast efter honom i första heatet var Mats Roll och sedan Bengt Holmgren och i det andra Bengt Holmgren före Mikael Hermansson.

I tretimmars sprinten stod Spirit Racing pole position, men det var Kowalski Racing som ledde första halvan av tävlingen. Men då gick en bult till en bärarm i bakvagnen av och det var bara att parkera. Segern togs istället mycket överraskande av Gam Racing i en Volvo S 40 som egentligen är en klass 3 bil, men eftersom de körde på ”R”-däck så var de tvingade att köra i klass 4. Det var Gunnar Dandenell och Niclas Bengtsson som körde, och Niclas är mycket van med Kinnekulle. Tvåa kom Team Worksafes Porsche som hade en framskjuten placering i Belgien för två veckor sedan. Trea blev Dennis Bohm Racing som därmed även vann klass 2.

I åttatimmarsracet kom det hela 37 team till start. Vi fick se en del överraskande namn i toppen återigen, men då skall ni veta att Kinnekulle inte favoriserar motorstarka bilar. Nej, här gäller det att ha en perfekt setup, tungan rätt i mun och stilköra i bästa spåret. Vi fick se Team Tullinge och Filemon i ledning, men sedan verkade det som Kowalski Racing hade kopplat greppet för gott och de ledde som mest med sex varv. Men efter dryga femtimmars körning kom de i depå med något skrammelljud. De misstänkte att någon bärarm höll på att ge sig precis som under sprintloppet, men inget fel hittades och de kunde fortsätta efter 10 tappade varv i depån. UBM/SKM Motala ledde liksom TRM men till sist vann Dennis Bohm Racing, precis som på Gelleråsen senast. UBM var tvåa före TRM och Kowalski som körde upp sig starkt på slutet. Filemon racing smällde sin slutväxel alldeles på slutvarven och tappade en placering på det. Göran Kropp och Von Braun luftade sin nybyggda Ferrari och kände sig för lite, men det blir nog mer åka av på Mantorp nästa tävling.

Bengt-Åce Gustavsson
Design by Bloms IT