SLC Karlskoga 2001

Gelleråsbanan 2001-04-21 - 2001-04-22

Resultatlistor


Beetle Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 56

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Lyckad årspremiär för SLC-Racing Series

Karlskoga

Årets första deltävling i SLC-Racing Series hölls på Gelleråsbanan i Karlskoga. Först ut var den nya klassen V8 Challange/SLC GT. Det är en klass för Camaro Cup bilar och bilar som klassar in i SLC´s GT-klass. Det är ett kortlopp över 12 varv. Många har visat intresse för denna nya klass och föranmält sig men endast nio kom till start.

Mikael Solbrand hade pole position, men i starten var Johnny Gustavsson snabbast iväg följd av Mikael och Ängs Racing Team. Kowalski Racings båda Porschar hann inte ut till start i tid utan fick starta från depån. De avancerade bra genom fältet. Rolf Skjöldebrand var uppe på tredje plats efter fyra varv och efter ytterligare ett par varv var han i ledningen. Rolf kunde sedan få en lucka till resten av fältet. När endast ett varv återstod så fick han tyvärr bryta då ett hjul lossnade. Segern gick i stället till en mycket förvånad Johnny Gustavsson som egentligen bara kom till Karlskoga för att sälja sin bil och körde mest för skojs skull.

Tvåa i V8 klassen blev Mikael Solbrand och trea kom Peter Schönning. I GT-klassen vann Mattias Ståhlberg och han blev dessutom trea totalt. Tvåa kom Spirit Racings Gustav Bard och trea Rolf Skjöldebrand.

Resultat Heat 1: Johnny Gustavsson 16.15.5, Mikael Solbrand, Mattias Ståhlberg(Kowalski Racing), Peter Schönning (Team 100%), Kjell Folkesson (Ängs Racing Team), Gustav Bard (Spirit Racing), Thomas Swensson, Rolf Skjöldebrand (Kowalski Racing), Promille Racing.

I det andra heatet stod Kowalskis båda Porschar i första startledet. De tog också starten lätt och Riccardo Constantinou ryckte till sig en lucka på ett halvt varv. Sedan kunde han slå av på takten och defilera in i mål. Björn Koslowski fick det svettigare. Han hade fem "raggare" efter sig med sina stora mullrande Camaro-bilar. Peter Schönning var förbi ett par gånger, men missade och blev omkörd igen. Till sist kunde Björn Koslowski inte hålla Johnny Gustavsson bakom sig längre och mot slutet fick han även släppa Holgersson och Solbrand. Men Björn körde här sin första tävling så det var med beröm godkänt i alla fall.

Resultat Heat 2: Riccardo Constantinou (Kowalski Racing), Johnny Gustavsson, Kjell Holgersson (Ängs Racing Team), Mikael Solbrand, Björn Koslowski (Kowalski Racing), Peter Schönning (Team 100%), Thomas Swensson.

Årets nya supportklass heter Nordic Beetle Cup och det är för gamla "bubblor". Anders Fridh körde till sig Pole position samt segern i bägge heaten. Men han hade backspeglarna fulla av Mats Roll hela tiden och en gång var han också förbi. Mats blev tvåa i bägge heaten och Magnus Tonér blev trea i bägge heaten. Börje Hansson hade motorproblem i första heatet och fick starta sist i andra. Då gjorde han en våldsam forcering och var uppe på tredje plats efter två varv. Men tyvärr gav motorn upp så han fick bryta. Mats Roll bjöd tre födelsedagsfirande flaggvakter på en åktur efter racet.

Resultat Heat 1: Anders Fridh 17.12.5, Mats Roll, Magnus Tonér, Jonas Hagström, Br Geijland, Börje Hansson, Peter Bauman

Resultat Heat 2:Anders Fridh 17.07.5, Mats Roll, Magnus Tonér, Jonas Hagström, Br Geijland, Peter Bauman, Börje Hansson.

Dagens tretimmars "Sprintlopp" såg 23 startande. Alfab Racing med Magnus Wallinder i en Porsche stod i pole position och tog starten. Sedan följde TRM, Kowalski Racing, Apex Racing och Dennis Bohm Racing. Många var heta på gröten så här i årets första race och det blev en del avåkningar med många gulflaggningar som följd. Det gjorde att fältet splittrades med många tidiga depåbesök med förarbyten. Efter två timmar var åter Alfab Racing i ledning nu före Spirit Racing, Diners Club Racing, Stötdämparexperten och Team Heliracing. Alla låg inom två varv. Det var fortfarande tight när det var dags för målgång. Kowalski Racing försökte ett sista omkörningsförsök på TRM i absolut sista kurvan, men snurrade istället. TRM kunde gå i mål som vinnare. Alfab Racing körde in som tvåa sex sekunder efter och Kowalski som trea. Alla tre på 96 varv.

Vi såg även denna gång några kända ansikten bakom ratten så som: Hubbe Bergh, Calle Rosenblad och Magnus Wallinder.

Sist för dagen kördes tidsträningen inför söndagens åtta-timmarslopp. Det blev så här: Spirit Racing, Apex Racing, TRM, Diners Club Racing, Dennis Bohm Racing, Team Worksafe, Filemon Racing, Team TBS, Stötdämparexperten, Rutger Racing.

En strålande söndag, helt befriad från molnighet mötte de 31 bilarna som skrapat isen från sina rutor och kört ut till startplattan. Spirit Racing stod i Pole Position och de tog också starten. Gamle formelföraren Gustav Bard (bror till Alexander Bard) körde mycket bra och höll ledningen tills första ”pace” efter knappt en timme. Då passade han och många andra på att gå i depå. Ledningen övertogs av Kowalski Racings Rolf Skjöldebrand. Han ledde fram till nästa ”pace” då resten av fältet gick i depå för förarbyte och tankning. I toppen turades sedan TRM, Dennis Bohm Racing, Apex Racing, Kowalski Racing och UBM/SMK Motala att ligga längst fram och kriga. Racet var mycket renare än gårdagens tretimmarslopp, med få incidenter.

Efter närmare sex timmars körning så verkade Apex Racing ha kopplat greppet. När Calle Rosenblad gick ut på näst sista körpasset så såg det verkligen lovande ut, men Dennis Bohm racing hade redan gjort sina byten så det skulle det bli strid på kniven i slutändan. Calle fick lämna över sin ledning vid sista förarbytet som i alla fall timades till en ”pace” period. De kom ut sist i fältet och Dennis Bohm Racing med Hubbe Bergh bakom ratten ryckte ifrån resten av fältet. Adam Dahlberg i Apex Racing satsade allt och klättrade i fältet. Men när endast en halvtimme återstod av racet så gav motorn upp. Men det blev andra plats i klassen i alla fall. Hubbe kunde lugnt korsa målflaggan med två varvs marginal till Kowalski Racing som sumpade segern då en batterikabel lossnat och sinkat dem tre varv i depån. Det är väl det som kallas racing?

Kowalskiteamets mytomspunne huvudsponsor kom själv hit från USA i sitt privatplan och såg på lördagstävlingen. Han försökte dock att hålla en låg profil och ville inte göra något väsen av att han fanns på plats i egen hög person.

Trea totalt kom Filemon Racing med sin nybyggda klass 1 Opel Corsa! Fyra blev UBM som äntligen fick allt att hålla i mål. Femma kom gårdagssegrarna TRM.

Bengt-Åce Gustavsson
Design by Bloms IT