SSK Raceweek Kinnekulle 2001

Kinnekulle Ring 2001-07-27 - 2001-07-29

Resultatlistor


Formel Ford Zetec
  Heat 1
  Heat 2

Formula Renault 2000
  Heat 1
  Heat 2

Fyndbörsen Cup
  Race

Kamasa Tools Cup
  Heat 1
  Heat 2

Renault 5 Junior
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Heat 1
  Heat 2

VOC Nordic + All Champion
  Race

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 86

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Stekande sol, massor av bilar och finaler i två dagar - det var ramen kring helgens racingtävlingar på Kinnekulle Ring. Arrangerande SSK har flera stora klasser som slåss om att vara populärast. Ofta har det varit standardklassen Fyndbörsen Cup - men den här helgen fick stjärnorna i SSK:s paradklass ge sig för förarna i den trimmade klassen Kamasa-Tools Cup där det var intensiv fight om varje meter mellan tre förare - Reine Bergström, Hällefors, Enar Viktorsson, Uddevalla och Jörgen Hansson, Höganäs. Helgens meste vinnare blev dock en helt annan förare - biluthyraren Niklas Jogér från Falun. Niklas vann samtliga tre finaler i klassen för otrimmade Volvo-bilar! Tävlingarna bjöd också på formelbilsracing med gästspel av Europa-förarna Mikael Karlsson och Patrik Ernstsson som visade upp sina Formel Renault-bilar samt på Nordiskt Mästerskap i Formel Ford. Enar hade fullt upp i Kamasa-Tools Cup - Jag tittade mer i backspegeln än framåt. Men det gick ju i alla fall. Även om Jörgen var väldigt nära några gånger. Enar Viktorsson från Uddevalla tog sin första seger för året när Kamasa-Tools Cup körde sitt andra finalrace för helgen. Han var bra med i första också, men fick då nöja sig med tredjeplatsen. - Det har gått perfekt hela helgen, men i första finalen missade jag totalt i omstarten. Jag var tvåa när heatet rödflaggades, men i omstarten bytte Jörgen Hansson - som hade pole position - taktik och jag fick starta på alldeles fel varvtal, sa Enar efter målgång. Helgen för förarna i den här trimmade klassen inleddes med att en av förarna
- Joakim Nilsson från Eda - sprängde motorn redan efter första varvet. Det blev rödflagg och omstart efter sanering av banan. Den som tog bäst vara på omstarten var titelförsvararen Reine Bergström från Hällefors. Reine tog ledningen och jagades sedan finalen igenom av de två
BMW-förarna Jörgen Hansson och Enar Viktorsson. Jörgen Hansson var snabbast i båda kvalomgångarna, men skåningen hade inte turen med sig i racen. I första finalen var han väldigt nära årets första seger men fick ge sig för Reine. Och i den andra finalen fick han ge sig för Enar Viktorsson. Men han jagade tappert och inför sista varvet satsade han allt på ett omkörningsförsök, som var ytterst nära att lyckas. Men det gick
inte - i stället öppnade det för jagande Reine Bergström, som utnyttjade attacken och smet förbi upp på andraplatsen. Bakom de här handlade det om olika förare - Gunnar Olárs var fyra i första finalen men Rasbo-föraren bröt i andra. I stället tog Antero Omkamo - som var femma i första finalen -hand om fjärdeplatsen. Ingvar Nilsson från Hällefors var också bra med och knep en femteplats i final 1, bara för att tvingas bryta i sitt andra framträdande.
Nykomlingen Håkan Johansson vann Fyndbörsen Cup Den här finalhelgen fungerade allt för Håkan Johansson, nykomlingen i Sveriges största racingklass, Fyndbörsen Cup. BMW-föraren, som körde sin fjärde deltävling i klassen, var snabbast på tidkvalet och startade därmed i pole position. - Ja, allt fungerade perfekt, kommenterade Håkan. Jag lyckades ta starten och dessutom skapa en liten lucka till de andra. Med min lite motorsvagare bil måste jag ha lite distans för att kunna hålla undan hela vägen. Christer Gellerstedt, SMW Sport Club (Uppsala), också han i en BMW, sken som en sol efter att ha slutat på andra plats: - Allt har gått perfekt och jag kunde ta min första pallplats någonsin. Jag försökte haka på Håkan, men det var ingen större idé - det var bättre att bevaka andraplatsen. Thomas Andersson, Hyllinge MS, tog - i och med sin tredjeplats - sin fjärde pallsplats för året. - Jag prenumererar på andraplatser och tredjeplatser just nu. Men det kanske blir bättre med nya däck, kommenterade han. Det är tätt i serien just nu, fortsätter han. - Jag ligger på tredje plats, med lika många poäng som Marcus Ekström på andra - och vi har bara två poäng upp till ledande Håkan Johansson! Tidigare ledaren i klassen - Marcus Ekström, SMK Hedemora, slutade på fjärde plats och var inte alls nöjd. - Nej, bilen har strulat hela helgen. Det började under tidsträningen, då jag tappade bränsletrycket - och sedan har det bara fortsatt...
För veteranen Leif Blyberg, SMK Karlskoga, slutade finalen med trasig bil. - Jag låg på fjärde plats när bilen började gå på tre cylindrar. Till slut
var det bara att ge upp.
Uppvisning av Andreas Hansson Finalerna i Formel Ford blev rena uppvisningsracet för nya stjärnan Andreas Hansson från Vedum, som vann dubbelt. I första finalen med finske Teemu Tanninen på andra plats före Sebastian Hohenthal från Mora. I andra racet - som inleddes med att Niklas Jonsson från skånska Staffanstorp körde bort ett hjul - gick det bättre för Mora-föraren som knep silvret och förvisade de finska utmanarna till tredje rspektive fjärde plats. I racet ingick också en andra startgrupp med förare i äldre Formel Ford 1600-bilar. Där var Christoffer Häggstam omutlig och vann dubbelt - båda gångerna före Jan Karlsson, Hyltebruk respektive Stefan Hjelm, Arboga. Det andra formelbilsracet vanns också dubbelt - av Mikael Karlsson, från Degerfors som båda gångerna tog starten före pole-placerade teamkompisen Patrik Ernstsson. Övriga bilar i startfältet var danska Formel 2000-bilar som hade svårt att hänga med de snabbare Renault-bilarna. Tredjeplatsen i första finalen togs av Lars Clasen och tredjeplatsen i andra finalen av Poul Isaksen.
Ernryd och Flädjemark i superkart Både Benjamin Ernryd, SSK (Stockholm) och Jonas Flädjemark, Falkenbergs MK, lyckades ta var sin seger i den tredje respektive fjärde deltävlingen i Superkartklassen. Veteranen Bobo Westman, Järfälla MK, lyckades visserligen knipa andraplatsen
i den första finalen, men blev tvungen att ge sig i den andra efter att motorn börjat krångla. Börje Gustavsson, SSK (Järfälla) lyckades - tack vare
en fjärde och en tredjeplats - lägga sig på andra plats totalt. För Monica Stråth, Örebro BMCK (Kista) och Dave Slightam, Enköpings MK
(Bålsta) slutade inte tävlingarna lika lyckligt. Monica Stråths färd var så skakig och tillsammans med centrifugalkraften bröt hon av ett revben mot
stolen. Dave å sin sida klarade inte påfrestningarna. Han kunde ta sig till depån, men där han helt enkelt tuppade av. Han skadade sig dessbättre inte och återhämtade sig efter ett tag.
Dubbelseger för Robert Karlsson i Renault 5 junior Robert Karlsson, Västerås MS, vann dubbelt när tredje och fjärde deltävlingen i Renault 5 Junior avgjordes. Söndagens final blev inledningsvis rörig. En bil läckte olja på uppvärmningsvarvet och arrangören fick börja med att sanera stora delar av banan. Robert Karlsson inledde sedan storstilat med att ta hand om ledningen och som han utan problem kunde hålla till mål. Christoffer Gallonni, Borlänge MK (Eskilstuna), som bröt den första finalen, tog revansch på sig själv och knep andraplatsen före David Björk, SSK
(Hallstahammar). Simon Granlund, Skellefteå MS, stod för dagens uppkörning. Eftersom han tjuvstartat dömdes han till stop and go och kom ut sist i det 14 bilar stora startfältet. Men efter flera omkörningar slutade han på sjätte plats. Totalt ligger han på andra plats, tio poäng efter ledande Robert Karlsson. Mathias Westman, Södertälje KRC, som slutade trea i den första finalen, blev tvungen att bryta i den andra.

Vilken helg det blev för Niklas Jogér! Racingföraren från Falun öppnade med att vinna den allra första finalen på Kinnekulle Ring i helgen - sedan följde han upp med ytterligare två segrar! Nu ligger han trea i Nordic Racing Cup och toppar Svenska Racingserien. - Precis allt har stämt de här dagarna. Synd att inte alla tävlingar körs på den här banan. Jag formligen älskar varje meter av asfalten på Kinnekulle, jublade Niklas.
Helgens tredje seger blev den lättaste. Niklas gick omedelbart upp i ledning, medan konkurrenterna bakom slogsinbördes om placeringarna. Det gjorde att Niklas slapp all uppvaktning och kunde defilera mot mål i det närmare 30 bilar stora finalfältet. Den andra segern däremot - den fick han däremot slita för. Slutlige tvåan Lars Åke Björk var flera gånger uppe jämsides med dalmasen, som blev allt svettigare: - Det var fullt i backspegeln. Jag trodde aldrig jag skulle orka ändå in i mål. Men det gick - med en marginal på 0,2 sekunder. I båda finalerna i Svenska Racingserien var det samma förare som slogs om pallplatserna. Stefan Nyman från Leksand tog hand om bronset i båda finalerna, men i den andra finalen skedde det tack vare en god portion tur. För jämnare än det var mellan Lars-Åke Björk, Stefan Nyman och hälsingeföraren Peter Karlsson kan det inte bli! Alla tre var exakt jämsides när de gick ut på det 15:e och sista varvet och när mindre än ett halv varv återstod att köra - då gjorde Peter Karlsson en underbart fräck omkörning och gick förbi båda konkurrenterna. Men Peter fick sig en tryckare och gjorde en vådlig resa ut i gräset innan han lyckades ta sig in på banan igen för att slutligen på i mål på sjunde plats... Peter var besviken efter racet och ansåg sig ojuste behandlad. Men Stefan Nyman höll inte med: - Vi stötte ihop alla tre. Jag stötte till Björk som stötte till Peter. Det var snarare en race incident i ett svårt läge än en avtryckning. En av förklaringarna visade sig efter målgång. Bakaxeln hade lossnat på Björks bil och vänstra bakdäcket formligen slets i trasor: - Det förklarar min breda körning på slutet. Otroligt att däcket inte punkterade. Ett varv till hade jag aldrig klarat! Punkterade gjorde därmot duktige junioren Johan Emilsson. Det skedde i startkurvan där en konkurrents skärm skar upp sidan på Johans högra framdäck. Och så var det kört. Dessutom åkte Johan av i första finalen - så come backen i Svenska Racingserien slutade inte lika bra som comebacken i Nordic Racing Cup, där Johan gick in på femte plats.
Andra unga förare som visade framfötterna den här helgen var Johan Ydrefalk, Laxå och Daniel Ullbors, Mora. Två unga pojkar med motorsportpåbrå, som körde snyggt och prydligt i mitten på fältet. Långt ifrån junior är Max Jensen - exrallycrossföraren som sadlat om till
racing på gamla dar. Max - som tävlat mot den äldre generationen Ydrefalk och Ullbors - gjorde en mycket bra helg och två fjärdeplatser förde upp
örebroveteranen till en sammanlagd fjärdeplats efter att 4 av 8 deltävlingar i serien har avverkats. För dagens uppåkning svarade Markus Norström, stockholmsföraren som startade sist i den andra finalen efter strul i kvalet. Markus avancerade starkt genom fältet och var när målflaggen föll ända uppe på åttonde plats.
Design by Bloms IT