Velodromloppet Historic GP Karlskoga 2020

Gelleråsen Arena 2020-10-09 - 2020-10-11

Resultatlistor


Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formula Slicks
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 88

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Blöt RHK-final i Karlskoga

Finalen för årets racinghistoriska cup kördes under Velodromloppet Historic GP i Karlskoga. Tävlingen kördes rekordsent på året under mycket regniga förhållanden, men vi kanske skall vara glada att det inte kom ned som snö?

Tävlingen blev också den minst besökta av förarna där deltagarantalet kom under hundra. Det var många år sedan vi såg en sådan svag siffra senast. Alla årets tävlingar har körts utan publik, men precis som i Falkenberg senast, kördes tävlingen i direktsänd TV.

De flesta klasser har tappat många deltagare i år, men ett av de stora glädjeämnena är Formel Vee som har hållit en jämn och hög deltagarnivå i år och vilka spännande tävlingar de har bjudit oss på! Finalen blev inget undantag. Lars-Gunnar ”Vegas” Johansson tog pole, endast dryga tiondelen före Johan Lund. Årets stjärnskott, Richard ”Lillen” Persson kvalade in som trea. Det var dessa tre herrar som kämpade om pallplatserna under finalen. Lund visade sig vara starkast till slut och han vann båda finalerna före ”Vegas” och ”Lillen”. Det innebar att Lund tog storslam. Han vann Formel Vee-klassen, han blev årets RHK-mästare och han vann även Riksmästerskapet för formelbilar! ”Lillen” kom som ledare av klassen till finalen, men han fick nöja sig med andraplatsen bakom Lund i alla tre mästerskapen.

Johan Lund deltog även i Formel Ford-heatet med sin dubbelförgasarförsedda Formel Vee. Eftersom det regnade hade han stor fördel av sina regndäck och han var därför först över mållinjen i båda heaten. Formel Ford-förarna hade sig själva att tänka på och de kämpade inbördes. Johan Thim var tillbaka igen och han vann första racet före Nicklas Nilsson och Anders Öberg. Andra racet vanns av Håkan Tagesson före Thim och Henry Sandblom.

I Formula Slicks fick vi inte se så många slicks i regnet. F2:orna med Torgny Johansson och Michaela Månlycke hade svårt att få fäste för alla sina hästkrafter. Mikael Nordlander klev fram och vann första racet med sin F3:a före Johan Eliasson i en Sports 2000. Torgny Johansson lyckades i alla fall bärga tredjeplatsen! I andra racet vann Nordlander igen, men nu lyckades Johansson klämma sig in på andraplatsen före Eliasson.

1000cc Cupen har haft ett tufft år med många avhopp och till finalen stod det endast tio bilar på startgriden. Hans Beckert var i en klass för sig själv i regnet och han vann överlägset före teamkamraten Torbjörn Andersson, som gjorde sin första start i år. Gamle rally-räven Håkan Huggare tog hand om tredjeplatsen. Vi fick se samma palltrio även i andra racet.

I GT-klassen före 1965 vann Anders Schildt det första racet före Lars Weigl och Per Roxlin. Schildt vann även det andra racet före Jimmy Edvardsson och Weigl.

I standard över 1000cc vann Kevin Bengtsson första racet före Stig Blomqvist och Hans Eklund. Bengtsson vann även andra racet, nu före Jonas E Pölda och Hans Beckert.

Slutligen kördes heatet för de nyare Standard och GT-bilarna. Anders Berger vann före Arvid Viktorsson i hans nya skapelse, en Opel GT. En mycket vacker och udda skapelse, som dock inte var någon framgångsrik tävlingsbil på tiden det begav sig. Opel hade mycket större framgångar med andra bilmodeller på den tiden. Det är därför väldigt kul att Viktorsson valt att tävla i sådan udda och mycket vacker bil från Opel. Claes Andersson kom trea. Berger vann det andra racet före Tomas Hall och Jan Henriksson, som kör klassens nyaste bil, en Porsche 944 Turbo.

Årets totala RHK-mästerskap slutade med att Johan Lund vann före Richard ”Lillen” Persson och Kenneth Nilsson.

Riksmästerskapet för historisk racing slutade så här:
Standard: Kenneth Nilsson vann före Kjell Gustavsson och Lennart Bengtsson
Formel: Johan Lund vann före Richard ”Lillen” Persson och Magnus Rugsveen
GT-Sportvagn: Claes Andersson vann före Anders Lotsengård och Anders Schildt

Bengt-Åce Gustavsson
Design by Bloms IT