Vårracet SSK & SPVM Mantorp 2018
Mantorp Park 2018-05-05 - 2018-05-06

Resultatlistor


Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical Endurance
  Kval
  Race

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport AB
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport C
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 3
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Verktygsboden Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

VolvoCupen
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 123

Racerapport

Vårracet på Mantorp Park med idel Sportvagnar

För tredje året i rad arrangerade MK Scandia Vårracet på Mantorp Park för sportvagnar och standardvagnar från Sportvagnsmästerskapet och Stockholms Sportvagnsklubb (SSK). Vädret visade sig från sin bästa sida med strålande sol hela helgen.

Lite småkyligt var det dock på morgonkvisten när det första Roadsportheatet rullade ut till start. Torbjörn Isaksson fick sämsta möjliga start på säsongen då han sköt motorn redan på utvarvet! Loppet rödflaggades redan innan det hade hunnit startas (!) och banan fick saneras. En kvart senare gick starten och det blev en kamp i täten mellan Toni Berggren och Magnus Mårtenson. Berggren avgick som segrare till sist med 1.5 sekund tillgodo till Mårtenson. Lars Macklin tog hand om tredjeplatsen. Till andra racet hade Macklin kommit igång ordentligt då han lyckades vinna knappt före Berggren och Mårtenson. Debutanten Sixten Mineur körde brett och publikfriande och tog två fjärdeplatser. Samtliga körde i Roadsport A. I B-klassen vann hemmaföraren Jonas Jonsson första racet före Jonas Gräf och Max Lindblom. I andra var det ombytta roller när Gräf vann före Jonsson och Rolf Dawidsson.

Roadsport C mönstrade 14 bilar till start, samtliga av märket Mazda MX-5, trots att tävlingen inte ingick i MX-5 Cup! Anders Träff var snabbast i kvalet och han tog också starten, men fick snart svårt att freda sig mot den snabbe Christoffer Waern. Waern tog sig snart om och höjde tempot ytterligare ett snäpp så att inte ens Träff hängde med. Waern vann med sex sekunder före Träff och Hans Drangel. I Roadsport C vänder man på topp sex till andra racet. Lars Olsson hamnade därför i pole och han tog ledningen från start före Niclas Larsson och Marcus Fabricius. Det blev några sevärda varv i början av racet, men i slutänden blev prispallen exakt densamma som i första racet.

Radical-klassen körde ihop med SPVM denna helg och som vanligt var det en del förare som passade på att köra i RS-klassen också. Finska stjärnskottet Jani Hjerppe startade RS-klassen från pole och han vann klart före Peter Johansson och Seppo Mäntylä. Hjerppe vann även andra racet, med ännu större marginal. Hans landsman Mäntylä tog hand om andraplatsen före Hans Johansson. Clubman-klassen körde i samma heat och där segrade Hans Tullsten i första racet före Fredrik Hanström och Mats Lundkvist. Tullsten vann även andra racet före Hanström, ingen mer bil kom i mål.

Hjerppe hade fått upp farten och han vann båda sprintracen i Radical före Erik Stillman. Mäntylä och Simon Hultén delade på tredjeplatserna. Radical körde ett 40-minutersrace också. Hjerppe fullbordade en perfekt helt genom att vinna även i långloppet, men tävlingsledningen hade synpunkter på hur starten hade gått till och Hjerppe fick en minuts tidstillägg. En något förvånad Erik Stillman fick därför kliva upp överst på pallen före Thea Olsen och Simon Hultén.

Verktygsboden Modsport mönstrade det största startfältet med 21 bilar på griden. Fredrik Mauritz Blomstedt tog ledningen från pole, men han tappade fart efter några varv. Då klev Jonas Jansson fram och vann före klubbkompisen Toni Berggren, som dubblar i år. Niklas Mårtensson kom trea. Jansson kör i klass 1 medan Berggren och Mårtensson kör i klass 2. Jansson vann således klass 1 före Per Gustavsson och Blomstedt. Berggren och Mårtensson hade Fredrik Ström på tredjeplatsen. I klass 3 vann Arne Nyman före Kent Heijel och Andreas Ekvall. I andra racet vann Jansson igen, nu före Blomstedt och John Erik Öberg. I klass 2 vann Berggren före Mårtensson och Leif Andersson. Klass 3 vanns av Heijel före Ekvall och Joakim Strid.

Ginettaklassen har körts i Sverige sedan 2007. Först med G20-modellen och på senare år även med G40-modellen. Till årets säsong delade man för första gången på klassen. G40 kör med STCC och G20 får köra ihop med Modsport. I denna första tävling i detta format vann Joakim Strid båda racen före Daniel Axelsson och Anders Ekdahl.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Vårracet på Mantorp Park blev precis den soliga tillställning som alla hoppades på när SSK-serien körde säsongspremiär för 2018. Förarna sken ikapp med solen och bjöd på många underhållande race, där vi även fick se några nya förare på banan.

Det var framförallt i Renault Junior Cup som vi fick se en del nya förare på banan, några tog licens på testhelgen i april och några tog på mek/sponsorhelgen i höstas. Flera av dom körde riktigt bra och förbättrade sina tider hela tiden. När vi kollade in anmälningslistan såg vi att det var hela 18 förare till start i denna premiär! Riktigt kul att se i denna junior klass, där man får börja tävla redan som 13-åring! Ser lovande ut inför framtiden.

Elliot Sjögren som bor i just Mantorp körde sin första säsong i klassen 2017 och var snabb redan då, nu är han tillsammans med några andra fjolårsförare favorit till titeln i år. Elliot hade premiärnerverna under kontroll och höll för trycket inför hemmapubliken i kvalet och var snabbast (1:42.526). 2:a Kristoffer Norling, 3:a Linus Holgersson, som också tränat en del på banan då han bor i Mjölby. 4:a blev dagens snabbaste debutant – Filip Bernström som överraskade alla genom att sätta 1:43.570 som bäst.

Race 1 var spännande i toppen där samma gäng låg och kämpade om pallplatserna tillsammans med fjolårstvåan Anton Bergström nära på femteplats. När röken hade skingrat sig stod Elliot som segrare med Linus som två och Kristoffer som trea. Filip Bernström var återigen snabb och körde in på en hedrande fjärdeplats. Race 2 slutade efter lika mycket spänning exakt samma i topp 3. Elliot före Linus och Kristoffer. Säsongen kunde inte börjat bättre för hemmaförarna!

Samuel Johansson från Falkenberg hade ägnat vintern till att bygga ett nytt BMW-monster till SSK Klass 3. Denna BMW E36 GTR var riktigt vass. Samuel var snabbast på kvalet (1:18.945). Regerande mästaren Joakim Carlsson hängde på med Porschen och var nära tidsmässigt tillsammans med Leif Henrik Börstad och Bertil Haglund. Men Samuel knep Pole Position till race 1. Joakim missade att köra in till parc ferme efter kvalet vilket gjorde att man strök hans tid. Jocke fick nu starta sist tillsammans med Anders Conradzon som inte körde något kval då han kom direkt ifrån premiären i V8 Thunder Cars på Ring Knutstorp.

Samuel visade direkt vart skåpet skulle stå i race 1 där han skapade en lucka tidigt. Jocke och Anders plockade bil efter bil i fältet från sista startruta. Samuel vann premiären i nya bilen och Klass 3-C (den snabbaste klassen). 2:a blev tillslut Joakim som gjorde en snygg uppkörning genom fältet. 3:a Leif-Henrik Börstad. Klass 3-A vann Petter Wejsfelt i en BMW E46. 2:a Mikael Eriksson och 3:a Lars Brandström. Mats Blomqvist, Nissan 200 var ensam i Klass 3-B.

Samuels kommentar efter race 1:

– Supernöjd! Bilen går riktigt bra. Nu ska ja ge Jocke en riktig match i race 2. :-)

Race 2 började riktigt bra nu när Jocke fick starta från ruta två bredvid Samuel. Bakom fanns nu Anders Conradzon och Leif-Henrik Börstad. Samuel tog starten med Jocke hack i häll. Alla var spända på läktaren för att se kraftmätningen. Men den tog slut efter tre varv då Samuels BMW inte ville vara med längre. Jocke tog över ledningen och höll den in i mål. Jocke vann även Klass 3-C före Anders Conradzon och Bertil Haglund. Petter Wejsfelt vann dubbelt i Klass 3-A före Mikael Eriksson med Robert Persson nu på tredje. Mats Blomqvist vann Klass 3-B.

I VolvoCupen blev det en historisk helg. För Sanna Andreasson från Gråbo i visade direkt att hon har gjort hemläxan under vintern. Snabbast på testet i sin Volvo 850 före Peter Wiborg och Filipe Skagerfält. I Kvalet var Filipe länge snabbast och mot slutet trodde alla att hans tid skulle stå sig. Men Sanna var inne i depån och kom ut snabbare än någonsin.

Sannas kommentar efter kvalet:

– Mekanikerna ändrade däckstrycket och först kändes inte bilen helt OK, men sen tänkte ja bara att nu kör ja max några varv och sätter en tid så får vi se hur långt det räcker. Men det gick ju bra!

Sanna startade från Pole Position i det första där stillastående start tillämpas. Hon kom iväg bra och kämpade med Filipe Skagerfält och Emil Sonesson i toppen. Men när grabbarna började gör upp om andraplatsen kunde Sanna skapa en lucka och vinna sitt första race i VolvoCupen. Emil fick senare bryta med motorhaveri. Tvåa blev Filipe Skagerfält och trea Pernilla Nyström, som knep sin första pallplats i karriären. Två tjejer på pallen, detta har heller aldrig inträffat tidigare i VolvoCupen.

I Race 2 var det omvänd startordning på dom sex första. Nu startade Filip Sjögren och Richard Bertilsson i första led, med rullande start. Alla kom iväg bra men Filipe, Richard, Filip och Sanna var det som låg i topp och fajtades, med debutanten William Gunnarsson som skuggade bakom. Dom bjöd publiken på en riktig show när dom skiftade placeringar ett antal gånger under racet.

Mot slutet låg Filipe i ledning med Sanna som tvåa och Richard Bertilsson som trea. Filipe kunde tillslut korsa mållinjen som segrare. Men under dom tekniska efterkontrollerna hade man synpunkter på Filipes Volvo 940. Filipe diskvalificerades och då stod Sanna återigen som segrare. Två blev nu Richard Bertilsson, som också han tog sin första pallplats i karriären. Debutanten William Gunnarsson slutade trea i sin S40 och tog även han sin första pallplats i klassen under premiären. Bra start för William som bl.a. tävlat i Renault Junior Cup och Legends tidigare.

Richard Edberg från Jönköping hade äntligen fått bra snurr på sin Mazda RX-7 och kom taggad till start i SSK Klass 2. Richard överraskade redan på kvalet genom att vara snabbast (1:31.170). 2:a Gunnar Olárs och 3:a Ingvar Nilsson.

Richard som har rutin från bl.a Renault Junior Cup och VolvoCupen startade från Pole Position och kom iväg bra med RX-7:an. Bakom jagade både Ingvar Nilsson, Anders Svensson, Roger Ekman och Mikael Levander. Olárs kom tyvärr aldrig till start efter problem med sin Vauxhall. Richard höll undan för gubbarna och vann sitt första race i SSK Klass 2. 2:a slutade Ingvar Nilsson och 3:a Anders Svensson.

Race 2 trodde vi skulle bli lika rafflande. Men nu gav tyvärr fler bilar upp redan från start. Richard Edberg kunde inte försvara sin seger från race 1 och tvingades bryta. Det samma drabbade Mikael Levander, Anders Svensson och Kenneth Svensson. Rutinerade Ingvar Nilsson från Hällefors vann istället i sin Opel Kadett. 2:a slutade Roger Ekman och 3:a Svante Lundkvist. Vi hoppas resten av gänget kommer tillbaka till nästa deltävling på Kinnekulle.

I SSK Classic Racing, Classic Standard och SSK Klass 1 hade en förare till start vardera. Richard Eriksson vann Classic Racing med sin Volvo 240. Fredrik S Hermelin vann Classic Standard med sin vackra Volvo P 1800 och Ella Benje vann SSK Klass 1 med sin VW Golf. Ella kommer för övrigt köra lite Time Attack under 2018 för att få extra mycket tid i bilen och kanske locka fler tjejer till racingen. Det hoppas vi också.

Thomas Nilsson

Design by Bloms IT