SLC Anderstorp 2002
Scandinavian Raceway 2002-09-28 - 2002-09-29

Resultatlistor


BMW Cup
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 87

Racerapport

SLC på klassisk Racingmark

Anderstorp

SLC körde för första gången detta årtusendet på den klassiska formel 1-banan Scandinavian Raceway i Anderstorp. Som alltid i Anderstorp så var ljudnivån det största problemet. Men vi fick se många innovativa lösningar på problemet, men särskilt snygga var de ju inte!

För Spirit Racing blev helgen extra tung då de på fredag kväll fick det tragiska beskedet att deras grundare och tekniske geni, Jan-Olov Andersson avlidit av cancer. Jan-Olov förde en ojämn kamp mot sin sjukdom och fick till sist ge upp. Teamet hade rådslag och de beslutade enhälligt att genomföra racehelgen som planerat till Jan-Olovs ära. Jan-Olov levde för racingen som få andra och han hade säkert velat ha det så. Jan-Olov hedrades med en tyst minut på förarsammanträdet och teamet fick motta många kondoleanser under helgen.

Första racet var som vanligt SLC GT/V8. Wåge Sörman hade god nytta av sin fyrhjulsdrift då han tog pole i morgonens duggregn. Det var dock Johan Weglin som tog ledningen i racet och ångade på mot sin första SLC-seger, men ödet ville annorlunda. Bilen började misstända och snart var Wåge Sörman ikapp och förbi, liksom Mårten Samuelsson. Johan lyckades i alla fall bärga tredjeplatsen. För Hasse Tullsten tog det roliga slut redan på första varvet. Han snurrade och rammades sedan av Lars Malmros. I V8-klassen vann Peter Schönning före Johansson/Bergeving och ”Bojje” Lundin.

I det andra racet var Johan Weglin ännu mera taggad, han visste ju att han hade en bil med segerpotensial. Johan missade tyvärr en växel i starten och fick återigen se Wåge Sörman dra ifrån med sin maffiga Audi. Men Johan bet ihop och körde upp sig till ledning. Men på de sista varven tog Wåge Sörman in mer och mer och Johan fick se Audin växa i sina backspeglar. På sista varvet höll Johan sånär på att bromsa på sig, men det höll hela vägen hem och han fick sin premiärseger. Trea kom Hasse Tullsten som gjort en fin uppkörning från sista plats. I V8 klassen fick ”Lången” en riktig bröstvärmare i starten av riktig hockeykaraktär. Men han höll skickligt kvar bilen på asfalten genom första kurvan även om det gick lite brett! Peter Schönning var omutlig denna dag och han vann även det andra heatet. Johansson/Bergeving hade tänkt sno honom på segern, men de planerna grusades då de fick teknisk flagg för bensinläckage. ”Bojje” Lundin tackade för det och blev tvåa. Trea blev så den hårt kämpande ”Lången” Söderberg.

Det blev ett härligt race med Bubblor och BMW. Många härliga fighter i hela fältet. Ingvar Johansson uppvaktades hårt av Krister Olsson och Krister Andersson. När racet var över så hade Ingvar vunnit före Krister Olsson, men Andersson bröt och lämnade över tredjeplasen till Henrik Magnusson istället. I VW klassen var det om möjligt ännu tuffare kamp mellan Börje Hansson, Mikael Hermansson och Bengt Holmgren. Mikael Hermansson såg ut att gå mot seger, men Börje kontrade och vann före Mikael och Bengt. Stackars Stina Jakobsson fick bryta med ett tappat hjul strax innan start.

I det andra racet fick vi se många fina fighter men Ingvar Johansson kunde hålla undan ännu en gång och vinna BMW klassen före Krister Olsson och John Bergström. Det var samma tuffa fighter i VW gänget och Mikael Hermansson hade återigen greppet, men fick återigen släppa fram Börje till seger före Mikael och Bengt Holmgren

Dramatiskt tretimmarsrace

Swede Team Motor hade en tuff upptakt till racet. Växellådan gick sönder under fredagens träning och det blev att åka till Trollhättan och sätta ihop en ny. Allt var monterat och klart kl 04.00 på lördag morgon. Som tur var så fick de låna Diners mektält så att de fick både värme och ljus. I racet drog Podium upp tempot, men fick följe av Diners Club Racing, NJ-Racing och KM Tvätten. Sun Guard JB blåste ut alla åtta cylindrar över banan och Giraffen Racing snurrade i oljefläcken varpå Filemon med full kraft körde in i sidan på Giraffen. Båda bilarna fick omfattande skador men förarna var ok. Efter drygt halva loppet så var TRM uppe i täten. När målflaggan föll så var Podium #1 först över mållinjen, men de hade ignorerat sin svartflagg, så att de flyttades ned i resultatlistan. Istället gick segern till Swede Team Motor som fick lön för mödan natten innan. Det var deras första seger i långlopp och det i den bilen som Diners Club voltade med på Kinnekulle ifjol! Det var dock ingen lätt seger, de hade en otrolig fight med KM Tvätten ända in på mållinjen och segermarginalen var futtiga 0.2 sekunder!

Anmärkningsvärt var att Anderstorp trots sin utformning som kräver hästkrafter i antal inte gynnade klass 4 bilarna. I resultatlistan så var det klass 2 på de tre första platserna samt 5:a, 6:a och 8:a. Bästa klass 1 bil var total fyra (Kermit) och först på sjunde plats var bästa klass 4 bil och det var en diesel! Volvo ställde upp med sin S 60 som gått utom tävlan i år i S 60 Challange. Här rattades den till klasseger av Jens Edman, Robert Kvist och Olle Odsell. Bästa klass 3 bil återfanns redan på nionde plats av nykommlingarna Seat Bromma. Det var kul att se Bo Ridström med sin gamla Camaro som gick så bra att det blev pallplats.

Resultat:

Klass 1: Kermit Racing, Classic Beetle Racing, MaxLap Racing
Klass 2: Swede Team Motor, Team KM Tvätten, Race 1
Klass 3: Seat Bromma Motorsport, X3M Partners, Team Mellansjö
Klass 4: Volvo Motorsport, Podium Racing, Bo Ridström Racing

Filemons comeback!

Filemon Racing stod på startlinjen igen! Grabbarna hade mekat hela natten och till och med hunnit lackera bilen! Ett fantastiskt jobb och de hann även med att sova en timme innan de åkte tillbaka till banan. Åttatimmarsracet började med att Podium tog ledningen från start. De uppvaktades av NJ-Racing, TRM och Diners Club Racing. MTS var första team att kasta in handduken då de saknade oljetryck. KM Tvättens gasreglage gick sönder så de fick svetsa det i depån. Ridströms Camaro rasade växellådan. NH Racing misslyckas med sitt omkörningsförsök av Classic Beetle Racing och en hel del skruvande togs vid. Många team fick erfara hur tuff Anderstorpsbanan är mot motorer och transmission. Fler och fler bilar bröt under loppet. Podium, TRM och Diners turades om i täten och CRT smög upp och lurade i vassen. Det blev till sist Podium som åter drog det längsta strået och vann 7,5 sekunder före TRM. Ravila Motorsport gjorde en fin insats och blev trea. Rutger Racing går från klarhet till klarhet. De forna Dressmann mästarna verkar äntligen har hittat formen igen och de vann klass 1. Smederna tog klass 3 segern, trots att tankmätaren visade noll sista halvtimmen. Filemon kunde trots vissa småfel bärga tredjeplatsen i klass 1. Nu väntar en spännande final på Mantorp Park om knappt en månad.

Resultat:

Klass 1: Rutger Racing, NH Racing, Filemon Racing
Klass 2: TRM, Ravila Motorsport, CRT
Klass 3: Team Smeden, Seat Bromma Motorsport, Team Mellansjö
Klass 4: Podium Racing, Podium Racing, Sportinformation.com

Som slutord vill jag bara säga att det var kul att SLC körde på Anderstorp igen. Det är en fantastiskt fin bana, men jag begriper inte hur arrangörerna ens kan komma på tanken att bjuda hit europas racingelit med såna usla faciliteter som finns kring banan. Nej jämna plåtskjulen med marken och bygg nya sanitära anläggningar så kommer alla att trivas mycket bättre.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT