SLC Karlskoga 2002
Gelleråsbanan 2002-08-24 - 2002-08-25

Resultatlistor


SLC
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Heat 1
  Heat 2

SLC V8 Challenge
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 74

Racerapport

Heta race i smällhet sommarvärme

Karlskoga

Det var under extremt varma förhållanden som SLC genomförde sin fjärde deltävling på Gelleråsbanan i Karlskoga. Det nästan tropiska sommarvädret håller i sig trots att augusti månad nästan är slut. När kvicksilvret börjar krypa mot de 30 så kan man vara säker på att i många bilar är det dubbelt så varmt. Det är en sak att sitta naken i en bastu några minuter och svettas, det är en helt annan sak att köra racerbil med full mundering från topp till tå och vara helskärpt i en och en halv timme. Det blir outhärdligt om man inte är noga med att sköta vätskebalansen. Det gäller att hela tiden hinka i sig vatten en sådan här helg.

Först ut innan värmen slog till med full kraft var GT-klassen. Hasse Tullsten hade bråttom som vanligt och klarade varvet på 1:09.6. Wåge Sörman var halvsekunden efter på andra plats, men sedan var det tyvärr slutåkt. Det läckte olja någonstans under turbon och Wåge tog det säkra före det osäkra och lämnade in sin transponder för dagen. Trea på kvalet var Håkan Malmborg. Leif Andersson gjorde en comeback med sin fina Toyota Celica, men det blev tyvärr inte många rundor innan det blev bogsering till depån. Bättre lycka nästa gång, Leif!

När GT-racet kördes hade värmen kommit igång ordentligt, tur för grabbarna att de bara skulle köra 12 varv. Hasse Tullsten tog starten och drog upp ett tempo som ingen kunde svara emot. Det måste ha varit en av Hasses lättaste segrar i karriären. Bakom honom hände det desto mer. Henrik Morin i KM-Tvättens BMW compact gjorde en kanonstart och var tvåa in i Tröskurvan från sin femte startruta. Han körde sedan brett och defensivt och höll Håkan Malmborg stången under halva loppet. Men till sist så kunde Håkan bromsa sig förbi in i första kurvan. Sedan fick Henrik fullt upp med Kenneth Hurtig som också tog sig förbi. Men den lyckan blev kort. Kenneth fick parkera med transmissionsproblem. Mårten Samuelsson bytte plats med Henrik några gånger, men det blev ändå Henrik som bärgade tredjeplatsen till sist.

I det andra racet tog återigen Hasse Tullsten starten, men den här gången var Håkan Malmborg med på noterna och tog direkt andraplatsen. Han kunde dock inte hota Hasse utan fick snällt åka några billängder bakom. Mot slutet närmade sig han dock och var i mål endast 1.6 sekunder efter. Trea kom Per-Erik Axehult som hittat tillbaka till SLC igen.

Nästa spännande uppgörelse var mellan gjutjärnsåttorna och fläktfyrorna i klassen V8 Challange och Beetle Cup. Robban Kihlblom hade pole, men han kom inte iväg i starten. Hela fältet kunde dock passera utan missöden. Ulf Olsson drog iväg med sin enorma Ford Fairline med tre-stegs automat. Bakom honom kämpade Johansson/Bergeving, Peter Schönning och ”Lången” Söderberg om platserna. Det var en tuff kamp och efter en snabbvisit i sandfållan av Uffe så var racet en öppen historia igen. På näst sista varvet gick Johansson/Bergeving upp i ledning, vem kunde tro det efter allt strul som de haft i år. Men säg den lycka som varar, Ulf Olsson kom likt X2000 och vräkte sig förbi på långrakan och vann sin premiärseger i SLC. Johansson/Bergeving kom i alla fall tvåa, deras bästa placering någonsin. Trea kom Peter Schönning.

Börje Hansson hade det betydligt enklare att bärga VW segern med 14 sekunders marginal ned till Bengt Holmgren och Pär Niklasson på tredje plats. På fjärde plats hittade vi fältets enda dam, Stina Jakobsson i den Karamellkungen-sponsrade VW´n.

I race två tog återigen Ulf Olsson starten, men han hade en lång kamp med de tuffa camaroförarna Lången, Schönning, Kihlblom och Johansson/Bergeving. Lången var den som fick lämna in först. Efter en punktering gick han rakt i Trösen. Johansson/Bergeving parkerade efter Eje-svängen. Peter Schönning gav i alla fall Ulf en kamp in på mållinjen, men Ulf vann med 0.25 sekunder före Peter! Robban Kihlblom såg ut att gå mot en säker trejeplats, men efter ett besök i sandfållan utanför depåsvängen på slutvarven så tappade han fart och ”Bojje” Lundin närmade sig mer och mer. När upploppet rullades upp så lyckades Bojje smita förbi på de sista metrarna och slå Robban med halv billängd eller 0.1 sekund! Vem har sagt att racing är tråkigt?

I VW-klassen gick Börje Hansson ut i ledning, följd av Bengt Holmgren. Snart började dock Bengt att attackera, och Börje fick kapitulera. Sedan föll Börje tillbaka genom fältet med allt långsammare bil likt ”Flash” förra helgen i STCC. Bengt kunde vinna före Pär Niklasson och Jonas Hagström.

Tre timmar av hetta

Karlskoga

Tretimmarsracet startades i sann bastuvärme med Podium Racing i pole. Det var dock Tysslinge Racing med sin STCC Audi som tog ledningen från start. Men de passerades snart av Podium #1. Team Mellansjös Cittra gillade inte värmen och de parkerade redan efter tio minuter. Då passade de flesta teamen på att göra sitt första av obligatoriska fyra depåstopp. När pacecar släppte fältet så var Skydda Racing i ledningen. Efter halva racet körde Sun Guard av i depåkurvan så att dammet yrde. Det blev bara flisor kvar av den fina nylackade huven med ”flames”. Efter två timmar låg Podium #1 i säker ledning. Filemon Racing sprängde sin nya motor och spred olja och delar över banan. Överhettningsproblemen har även drabbat sekretariatet där säkringar gick och datorer la av och man miste kontakten med omvärlden det vill säga internet. Tysslinge gick i depå från sin andraplats för nya fräsha slicks, men depåstoppet tog längre tid än beräknat och tiden tickade iväg. På dataskärmen syntes Tysslinge ramla längre och längre ned innan man till sist kommer ut på banan igen. Mot slutet av racet rejsades det friskt mellan Tysslinge och Podium, trots att det skiljde fem varv dem emellan. Podium körde i mål som ohotad segrare med tre varvs marginal före KM Tvätten. Podium dominerade detta racet totalt. Trea i mål kom Swede Team Motor ytterligare två varv efter tillsammans med; Kermit Racing, Race 1, Tysslinge Racing och IPM Racing. Kermit vann klass 1 och KM Tvätten klass 2. I standardklassen 3 vann Team Smeden, fyra var bästa nykomlingen Seat Bromma Motorsport.

Resultat:

Klass 1: Kermit Racing, Skydda Racing, MaxLap Racing
Klass 2: Team KM Tvätten, Swede Team Motor, Race 1
Klass 3: Team Smeden, Rådmansbil Racing, X3M Partners
Klass 4: Podium Racing, Tysslinge Racing, Podium Racing

38 bilar till start i åttatimmarsracet

Podium #1 tog starten och följdes av Podium#2, NJ Racing, CRT, Ravila och övriga fältet. Ravila var dock första team att kasta in handduken sedan bilen rök redan efter fem varv. Motolin var nästa team som fick bryta, med havererad framvagn. TRM bröt med växellådsläckage och stackars Olofsson fick inte till det den här gången heller. Fyra team var borta redan första timmen. Otroligt nog så är det CRT som hade ledningen i början av racet, men den övertogs av Volkswagen Racing. Podiums bilar hamnade ganska långt ned i listan i början av racet, men sedan avancerade de stadigt upp genom fältet. Detsamma kan sägas om KM Tvätten och Filemon, som startade sist, men efter två timmar ändå tagit ledningen i klass 1. Trots att de tappade fläktremmen i början av racet. Seat Bromma var överlyckliga då de i sin första tävlingshelg ledde klass tre i början av racet. Efter halva racet är det färdigkört för Filemon som blåst sin topplockspackning. Team Smeden ville trösta dem med att bryta de också. Podium #2 fick problem med en trilskande bränslepump och de linkade sig fram för att om möjligt försvara sin andraplats. Sportinformation som också hade haft problem tidigare körde i ursinnigt tempo för att om möjligt hinna varva sig ikapp och förbi, men det lyckades tyvärr inte. Mot slutet av tävlingen så fick allt fler bilar problem med värmen och hela 16 bilar tvingades bryta. KM Tvätten hade det besvärligt då de endast hade 3:ans och 5:ans växlar att köra med. Podium Racing vann återigen, nu med 333 varv. Fem varv efter kom just KM Tvätten bara sekunder före Race 1. Kermit vann återigen klass 1 och Rådmansbil vann klass 3. I klass två vann KM Tvätten före Rutger Racing. De överraskade både sig själva och alla andra med denna toppnotering på deras hemmabana. De kom från Dressmann Cup för några år sedan med två raka mästerskap i bagaget, men i SLC har det gått mycket tungt. Kanske är de på gång nu?

Resultat:

Klass 1: Kermit Racing, Rutger Racing, Classic Beetle Racing
Klass 2: Team KM Tvätten, Race 1, Eks Racing
Klass 3: Rådmansbil Racing, Seat Bromma Motorsport
Klass 4: Podium Racing, Podium Racing, Sportinformation.com

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT