SLC Mantorp 2002
Mantorp Park 2002-06-15 - 2002-06-16

Resultatlistor


SLC
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S40 Challenge
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 94

Racerapport

Stora startfält och spännande racing

Mantorp

SLC-Racing Series har kört sin tredje racehelg för i år. Först ut var GT-racet över åtta varv. Denna gång kördes GT, V8 Challenge och BMW-Cup tillsammans och det blev hela 27 bilar som kom till start. Hubbe Bergh ställde upp i det ena racet för att träna inför FIA-GT loppet som han skall köra på Anderstorp sista helgen i juni. Hubbe startade från depån, men han visade sin klass direkt genom att snabbt köra upp sig genom fältet. Efter två varv var han redan uppe på femte plats. Hasse Tullsten tog starten och ryckte till sig en lucka direkt. Han visste att hans växellåda läckte olja på bakdäcken som skulle göra det mycket halt mot slutet av racet så han behövde allt försprång han kunde få! Som van småbarnsfar så försökte han åtgärda problemet med att linda in växellådan med Liberos barnblöjor. Det höll i några varv i alla fall. Var det någon som stod nära banan och undrade om det hade börjat snöa så var det bara blöjludd i luften. Närmast efter Hasse kämpade Kenneth Hurtig, Wåge Sörman och rallyföraren Henrik Morin (KM Tvätten.) Men Hubbe kom smygande upp förbi även dessa tre och låg på andra plats innan han vek in i depån och parkerade. Hubbe hade fått sin träning och var nöjd. Han satte dagens snabbaste tid med 1,24.7. Kenneth närmade sig Hasse på slutet men det fattades ändå 10 sekunder till slut. Mellan trean Wåge och fyran Henrik skiljde endast en tiondels sekund! På femte plats kom SLC-debutanten Mårten Samuelsson i en Porsche 993 Super Cup. Det fanns fler SLC-debutanter; Gunnar Olárs, Karl-Gunnar Eriksson, Kenneth Hjärner och Robert Jansson.

I V8 Challenge lyckades Ulf Olsson i sin Ford Fairlane slå den annars omöjlige ”Lången” Söderberg som nu fick kliva ned till andra plats. Trea kom Magnus Carlsson.

Resultat:

Klass 5: Ulf Olsson, Sven-Erik ”Lången” Söderberg, Magnus Carlsson
Klass 6: Kenneth Hurtig, Jörgen Hansson, Kenneth Hjärner
Klass 7: Hasse Tullsten, Wåge Sörman, Henrik Morin
Klass 8: John Bergström, Christer Gellerstedt
Klass 9: Ronny Nygård

I det andra racet hade Hasse samma taktik med sin Liberoförsedda TVR, alltså att rycka i starten för att få en lucka. Det lyckades igen och denna gång var den nyblivne 60-åringen Kenneth Hurtig bara sju sekunder efter och trea återigen blev Wåge Sörman. I V8 klassen vann Robban Kihlblom före Thomas Swensson och Ulf Olsson. ”Lången” kom aldrig till start. Tre andra förare som fanns på plats med inte kunde starta var ”Bojje” Lundin, Jorma Uppa och Per-Ola Matsson.

Resultat:

Klass 5: Robban Kihlblom, Thomas Swensson, Ulf Olsson
Klass 6: Kenneth Hurtig, Håkan Malmborg, Jörgen Hansson
Klass 7: Hasse Tullsten, Wåge Sörman, Mårten Samuelsson
Klass 8: John Bergström, Christer Gellerstedt
Klass 9: Ronny Nygård

Volvo S40 Challenge JSM

Volvo S40 gänget var med igen. Denna gång var de inte så heta i starten utan allt gick som det skulle. Debuterande Carl Rydqvist hade fått en styrning hos MH Racing teamet. Det kom 14 bilar till start. I toppen var det en stenhård kamp mellan Claes Hoffsten och Sebastian Malm i båda racen. Sebastian hade chansen att vinna, men fick nöja sig med andraplatsen efter Claes bägge gångerna. Dubbel trea slagen med endast ett par futtiga sekunder båda gångerna blev Fredrik Carlsson. Serieledaren inför tävlingen, Alexander Engblom, slutade på fjärde plats i båda racen. Debutanten Rydqvist låg fyra i första racet och hade häng på tredje, när han petades av efter långa rakan redan på andra varvet. Från sin nionde startposition i andra racet så körde han i mål som femma. Klart godkänt i debuten. Klassen stoltserar även med två tjejer i serien. Caroline Jansson slutade sjua i båda loppen och Camilla Hansson blev nia och tia.

I tretimmarsracet tog Tysslinge Racing starten från pole med sin ex STCC Audi. De följdes av Marcus Norstöm i en Porsche (JN-Racing). Båda Podium Porscharna startade från depån tillsammans med Diners Club Saab 9-5. Första Pacecarsituation blev redan efter en kvart när Volkswagen Racing fick stopp ute på banan. De hade något mystiskt elfel som spökade hela helgen. Många passade på att göra ett taktiskt första depåstopp. Efter en timme var ordningen återställd då Podium låg etta och trea. Eurofinans Porschen med bl a Per Sturesson och Rune Tobiasson låg på andra plats och Diners Club låg fyra. Efter knappt halva racet dundrar Lycke Racing in i en däckstrave med sin Fiat Tipo Turbo. Då blev det full aktivitet i depån när alla skulle tanka och byta förare. Tysslinge och Podium drällde dessutom med bensin bredvid bilen. Efter drygt två varma timmar kom nästa pacecar då X3M fått soppatorsk. Då ledde Alfab Racing före Filemon och Tysslinge. När halvtimmen återstod så var Filemon i ledning före Peggen, men båda hade var sitt byte kvar. Filemon gick in först. När endast fem minuter återstod så gick så Podium upp i ledning som de höll över mållinjen 17 sekunder före Alfab Racing, som för dagen var förstärkt med Harry Joki, och ytterligare fyra före Peggen Motorsport. Filemon hade faktiskt ytterligare ett byte kvar mot slutet och de väntade förgäves på en pacecarsituation, men de tvingades i stället in på sista varvet och halkade därmed ned till sjunde plats totalt.

Resultat:

Klass 1: Kermit Racing, Filemon Racing, Skydda Racing
Klass 2: Race 1, TRM Skövde, Eurofinans Racing
Klass 3: Team Smeden, Rådmansbil Racing, X3M Partners
Klass 4: Podium Racing, Alfab Racing, Peggen Motorsport

Åtta timmar av blod, svett och tårar

Podium Racing tog starten från pole i åttatimmarsracet före den nya fina ex Matt Neal BTCC BMW´n i NJ Racing och den andra Podium Porschen. Peggens nya fina BMW blev kvar i starten och fick rullas åt sidan och så var dagen över för dem. IPM Racing fick transmissionsproblem och bröt redan på första varvet. Ännu värre blev det för Diners Club som sköt motorn med påföljande brand efter 17 varv. Många fick problem i början och bröt tidigt i denna ordning: NJ Racing, CRT, Volkswagen Racing, Team Yellow Racing, Olofsson och MTS Racing. Alla innan de hade kört 100 varv. Eks Racing fick problem men lånade delar från en av Team Yellows privatbilar. Podium körde av och drog med sig massor med lecakulor upp på banan. I klass 1 ledde och mekade Kermit och Filemon om vartannat. Spirit Racing hankade sig fram med endast fyrans växel och ingen koppling, men eftersom manfallet var stort så tog de till sist tredjeplatsen i klass 4. Kermit fortsatte att jaga Filemon. Filemon hade problem, motorn har gjort sitt och det var en mycket nervös väntan på målflaggan i Filemons depå. Men det höll, men teamet sa att motorn kanske inte ens hade hållit för ett varv till! Podium Racing vann återigen, nu före TRM och Race 1.

Resultat:

Klass 1: Filemon Racing, Kermit Racing, Classic Beetle Racing
Klass 2: TRM Skövde, Race 1, Midage Racing
Klass 3: Team Smeden, Rådmansbil Racing, X3M Partners
Klass 4: Podium Racing, Podium Racing, Spirit Racing

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT