SLC Kinnekulle 2002
Kinnekulle Ring 2002-05-04 - 2002-05-05

Resultatlistor


Beetle Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 74

Racerapport

Hårda tag på Kinnekulle Ring

Kinnekulle

Det blev som väntat hårda tag på Kinnekulle Ring. ”Kullen” är en oförlåtande bana på minst två sätt; dels om man åker av, då slår man sig för det mesta, hårt! Dels så kräver banan fullständig koncentration från föraren som måste ligga i idealspåret hela tiden. Missar man i en kurva tar det minst två kurvor att komma rätt igen. Inte ens rakan är rak! Det finns ingen tid att vila. Först ut på lördagens tidsträning var SLC GT nu tillsammans med V8:orna. Regnmolnen hängde tunga över ”Kullen” och bara inväntade rätt tillfälle att ”öppna kranen”.

Håkan Malmborg var tillbaka med sin beprövade och mycket väl utsorterade Mercedes som säkert skulle hitta runt banan själv efter alla varv på kullen. Håkan själv ville dock tona ned favoritskapet och menade att Tullsten och ett par till kommer att bli mycket farliga. Många höjde på ögonbrynen några minuter senare när speakern meddelade att Håkan Malmborg stod kraschad i kvarnkurvan! Inte kunde väl rutinerade Malmborg köra av efter bara ett par varv så där? Det visade sig att ett bromsok hade gått sönder och stackars Håkan kunde bara sitta och titta på när kvarnen kom allt närmare med pedalen i botten. Spirit Racing körde med sin nya Ferrari och Lars GV Lindberg bakom ratten. Lars skulle precis ladda för ett nytt snabbt varv men i depåsvängen dök Hasse Tullsten på innern och körde på Lars bakhjul. En bärarm brast och så var den dagen förstörd. Hasse satte snabbaste träningstiden med 57.252. Näst snabbast var Kenneth Hurtig som verkligen har funnit sig tillrätta i sin STCC BMW. Trea var KM Tvätten i ”Peggens” gamla BMW compakt och fyra var Spirit Racing i Ferrarin.

Lagom till racet kom så regnet. Som alla vet så är det alltid halkigast med det samma när vattnet blandar sig med olja och däcksrester på asfalten. Kenneth Hurtig ryckte direkt i starten och Hasse Tullsten trodde först att han fått in ettan istället för trean, men det var helt enkelt inget fäste så han bara spann. Han tappade ytterligare en placering innan kvarnkurvan. När han gick på gasen igen ut ur kvarnkurvan så släppte fästet direkt och han gick med full kraft in i räcket före bron. Det flög plast- och metallbitar överallt och Hasse blev stående mitt på banan under bron. Alla tog sig förbi utan problem och racet avbröts omedelbart. Hasse var ok, men hans gamla fina TVR måste få en ordentlig översyn. Tävlingsledningen beslöt att flytta racet till efter tretimmarsracet för att inte bli försenade i programmet.

Bubblorna var nästa par ut tillsammans med BMWcup gänget. De hade inte så ont av regnet med sina mönstrade däck. Ronny nygård ryckte i starten med sin BMW 323. Efter honom radade tre folkvagnar upp sig för ett rafflande race. Det var Börje Hansson, Bengt Holmgren och Jonas Hagström. Börje ledde större delen av racet men Bengt Holmgren kom allt närmare och till sist dök han förbi före ”Molinsknäppen” Det blev en liten sammanstötning med Börje, som inte såg Bengt i regnsprejet, men både kunde fortsätta obehindrat. Ronny, som såg ut att gå mot en lätt heatseger, började sacka på sista varvet och vips så var Bengt och Börje förbi. Ronny kämpade mot målet, men fick se sig slagen i BMW cupen med endast en sekund av Per-Ola Matsson. När de var i mål så packade Ronnys motor ihop förgått. Tredje BMW i mål var John Bergström.

Tretimmarsracet blev en kort historia för Race 1 som åkte av redan i början av tidsträningen och fick bryta för helgen med skador på hjulupphängningen både fram och bak. Podium Racing var träningssnabbast före Volkswagen Racing och Team KM Tvätten. Racet startades i regn och pacecar körde ett varv extra så att alla hann känna sig för lite innan det drog igång. Podium tog starten, men Diners Club med sin SAAB sportkombi var snart förbi. Podium kontrade och även Apex la sig i tätstriden. Filemon Racing med Gert-Ove Pettersson sladdade av efter Molinsknäppen och meddelade senare att han slant på pedalerna och fastnade med foten mellan pedalerna. Det tog en stund innan han hade fått ordning på alla fötter och pedaler igen, men sedan var det bara att åka. Första pace kom efter dryga timmen. Det var TRM Racing Academy som fick bärgas efter sin första avåkning. Då blev det full verksamhet i depån. Tysslinge passade på att byta framruta, då det var imma på den gamla! Det var det enda teamet som löste im-problemet på det sättet! När racet var igång igen så var Filemon uppe i ledningen före Skydda Racing som körs av de rutinerade Ulricehamnsförarna far och son Dahlgren. Efter två timmar dominerades racet av klass fyra bilar på de första fem platserna. Under racet torkade det upp mer och mer och klass fyra bilarna bytte till slicks. Podium racing hade rena formel 1 personalen som bytte fyra däck och förare på åtta sekunder! Den största incidenten inträffar endast tio minuter före målgång. Det är Apex som kör om TRM´s andra bil, de hakar i varandra och Apex går hårt in i räcket precis efter depån. Adam Dahlberg är ok, men hela bakpartiet på Porschen är demolerat. Det blev faktiskt den enda bilen av de 28 som inte gick i mål! Filemon passade på att köra om under gulflagg och fick därmed svartflagg. Föraren gick inte in i depån och fick straff efteråt istället och segern förbyttes mot en tredjeplats i klass 1. Podium Racing vann totalt före Volkswagen Racing och TRM Skövde. X3M Partners seger i klass tre var Citroëns första officiella racing seger i Sverige någonsin.

Resultat klassvis:

Klass 1: 1) Classic Beetle Racing, 2) After Fifty, 3) Filemon Racing
Klass 2: 1) TRM Skövde, 2) IPM Racing, 3) Sun-Gard – JB Racing
Klass 3: 1) X3M Partners, 2) Rådmansbil Racing, 3) Team Smeden
Klass 4: 1) Podium Racing, 2) Volkswagen Racing, 3) X3M Partners

Sen var det dax för SLC GT´s första race. Wåge Sörman tog starten i det lätta regnet med sin Audi Quattro. Det borde vara en perfekt bil under sådana förhållanden. Men Kenneth Hurtig, som kommer från de nordligare delarna av landet är van att åka när det är halkigt och gick snart upp i ledningen och vann komfortabelt med drygt 11 sekunder. Wåge tog andraplatsen, men det är en stressad man. Han hade backspeglarna fulla av Swede Team Motors Saab 9-3 Viggen. Saaben var faktiskt förbi på det sista varvet före inbromsningen till sista kurvan, men hade otur att de skulle varva ”Bojje” Lundin samtidigt och han fick se sig slagen av Sörman med en halv sekund. Den riktige långfararen i racet, Micke Jansson från Råneo är också en sladdkung med färskt isracing SM-guld i fickan och han anförde de sladdande V8:orna. Snabbaste V8 var inte oväntat Sven-Erik ”Lången” Söderberg som hade fått ordning på oljetrycket. Det blev rena norrländska mästerskapet av det här då ”Lången” liksom Hurtig kommer från Sundsvall. Tvåa kom Robban Kihlblom före Thomas Swensson. BMW-klassen vanns naturligtvis av Hurtig före Jörgen Hansson och Peter Grägg.

I bubblornas andra race blev det återigen en tvekamp mellan Börje Hansson och Bengt Holmgren. Börje gick ut snabbast, men han hade hela tiden Bengt i backspeglarna. Det såg länge ut som om Börje skulle kunna hålla undan den här gången, men på näst sista varvet så gick Bengt upp i ledning och vann igen. Börje sa att han körde så fort han någonsin kunde, men Bengt är helt omöjlig här på kullen. Trea blev Jonas Hagström. BMW kampen blev lite avslagen när inte Ronny Nygård var med. Per-Ola Matsson vann före John Bergström.

Lördagens sista race var det andra SLC GT-loppet. Kenneth Hurtig visade återigen att skåpet skall stå i Sundsvall. Bakom honom hade Wåge Sörman och Swede Team Motor återigen en hård kamp om andraplaceringen. Swede teamet snurrade dock och tappade kontakten med Sörman och det blev ordningen i mål. Nordic Uhrs Saab parkerade i räcket efter Molinsknäppen och Magnus Carlsson fick en kyss av räcket på rakan. V8 klassen vanns i rutinerad stil av Sundsvalls längste racerförare ”Lången” Söderberg före Thomas Swensson och Bo-Göran ”Bojje” Lundin. BMW-klassen vanns av Kenneth Hurtig som vid prisutdelningen hade svårt att få plats i sina fickor med alla priser han hade fått. Tvåa kom Jörgen Hansson och trea Peter Grägg. Dagen avslutades med tidsträningen inför söndagens åttatimmarsrace. Det var dubbelt Podium Racing i första startledet före Diners Club Racing och Volkswagen Racing.

Söndagen började med ett lättare molntäcke som sprack upp efter hand, idel glada miner och inget regn. 32 bilar stod uppställda på startgriden och alla sträckte på sig till Sveriges nationalsång. När starten gick så ryckte Diners Club iväg med ett otroligt tempo och följdes lite på avstånd av Filemon Racing som lämnade de båda Podium Porscharna efter sig. Diners öppning i utklassningsstil tog hårt på däcken och de hade som snabbast kört varvet på 1:00.242 med sin kombi Saab med 450 hästar. Redan efter 45 minuter komm de in i depå med ett Pirellislicks slitet ned till korden. Kan det vara fel på däcket? Podium sätter in en ”riktig” gammal racerförare i Gustav Bard och han gick snart upp i ledningen. Första pace kom efter knappa timmen då Eurofinans Porschen viker åt sidan då bultarna till en drivaxel hade gängat upp sig. Racet kördes på i högt tempo och en del bilar kom in i depån med diverse småproblem. Det flöt många timmar utan pace. Efter drygt halva loppet så sladdar Sven-Olov Johansson i Podium Porschen in i räcket i början av startrakan och framspoilern fastnar i räcket. Räcket blev knäckt och det tog nästan en halvtimme att åtgärda räcket igen. Porschen hade gjort sitt och fraktades ned till maskindepån. Diners Club hade fortsatt problem med däcksförbrukningen och när däcken tog slut så fick de till sist bryta loppet. De låg vid det tillfället trea i klass fyra endast åtta varv före Podiums kraschade Porsche. När Podium fick höra att Diners Club hade brutit startades en intensiv uppvakningsprocedur i maskindepån. Visst var Porschen krockad och sned, men nog skulle den orka köra nio varv med lite tejp och nya kylare. Diners Club upptäckte dock vad Podium Racing höll på med och återanmälde sin Saab i tävlingen och körde runt i sakta mak och utökade sitt försprång sakta men säkert. När det endast återstod 20 minuter av racet så kom äntligen Podium Porschen upp till bandepån, men då hade redan Diners Club kört så många varv att de hade säkrat tredjeplatsen. Men det var ett starkt försök av Podium i alla fall. Ute på banan blev det bara mer och mer spännande ju närmare slutet racet led. Podium Racing ledde totalt, men Filemon Racing var snabbare på banan och mot slutet krympte de avståndet från tre varv till två och spänningen steg. En avåkning av Podium och Filemon skulle vara ikapp ganska snart. På tredjeplatsen hade TRM kört sönder kopplingen och låg och körde enbart på fyrans växel. IPM Racing som låg fyra plockade in varv efter varv. Från att ha legat 12 varv efter så var de i mål endast två varv efter. Men ställningarna höll sig i mål och blev klassvis så här:

Resultat:

Klass 1: 1) Filemon Racing, 2) Niri Racing, 3) Classic Beetle Racing
Klass 2: 1) TRM Skövde, 2) IPM Racing, 3) Team Yellow Racing
Klass 3: 1) X3M Partners, 2) Rådmansbil Racing, 3) Team Mellansjö
Klass 4: 1) Podium Racing, 2) Volkswagen Racing, 3) Diners Club Racing

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT