SLC Karlskoga 2002
Gelleråsbanan 2002-04-20 - 2002-04-21

Resultatlistor


SLC
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC V8 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S40 Challenge
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 80

Racerapport

Rekordstora startfält i årets premiär för SLC-Racing Series

Karlskoga

Aldrig förr har racingen varit så populär i Sverige som nu. När SLC-Racing Series drog igång med sin första tävling på Gelleråsbanan i Karlskoga så var långloppen fullbokade. Den enda klassen som hade färre deltagare än beräknat var GT-klassen, men i gengälld så fick vi se mycket spektakulära bilar. Vad sägs om Ferrari 360 Modena, TVR Tuscan, Porsche 996 GT2, Audi 80 quattro turbo och en STCC BMW. Hasse Tullsten i TVR hade pole före Jan-Olov Andersson i Ferrari 360. Tyvärr hann inte J-O ut till starten i tid, så han fick starta ifrån depån. Han hade aldrig kört en meter med Ferrarin som inhandlades tillsammans med Lars GV Lindberg (båda är Spirit Racing) av Torbjörn Holmstedt. Jan-Olov lekte sig förbi sina medtävlare och var uppe på andraplats när han kallades in på svartflagg. Han hade fått ”stop-and-go”straff, men inte uppmärksammat detta, och blev diskad istället. Anledningen var att han korsade spärrlinjen när han startade från depån.
Hasse Tullsten såg ut att gå mot en lätt seger, men en säkring löste ut så han blev strandad ute på banan. (Kan det vara Lucas elsystem, mån tro?) Det blev istället Wåge Sörman, Audi 80 quattro som vann. Det är en gammal fabriksbil som bla Frank Biela har kört. Tvåa kom Kenneth Hurtig i Anders Svenssons gamla STCC BMW. Trea blev Göran Pettersson i en Camaro. Legendariske Porschehandlaren Lasse Jönsson från Karlstad hade plockat med sig en Porsche 996 GT2 ur saluhallen och körde in på fjärde plats.

I det andra racet hade Hasse Tullsten satt en spik istället för säkring och nu höll det hela vägen fram till seger. Kenneth Hurtig kom tvåa och Wåge Sörman trea.

Ny supportklass för i år är Volvo S40 Challange. Det som hette JTCC förut. Klassen har även junior SM-status och man får köra från man är 16 år. Det var många debutanter och det blev lite rörigt i starten, men alla kom i väg till sist. Claes Hoffsten vann första racet före Alexander Engblom och Stefan Liljestedt. I det andra racet vann Alexander före Claes nu med Sebastian Malm på tredje plats. Alexander hade pole i båda racen. Ett par ungdomar fick lite extra uppmärksamhet i racet. Mikael Granberg är nämligen son till 70-talets Camarokung; Ulf Granberg och Caroline Jansson är dotter till Nettan Lindgren. Det är namn som gör att pressen ökar på dessa två som säkert kommer att göra bra ifrån sig i år.

Bubblorna var som vanligt en trevlig syn att se. I år kör de tillsammans med V8-klassen. Det blev två mycket intressanta race då gjutjärnskaminerna är ruskigt snabba på rakorna och svansfläktarna är snabbare i kurvorna. Premiärsegrare blev i alla fall silverräven Robban Kihlblom före Bo-Göran Lundin och Ulf Olsson i V8-klassen. Snabbaste bubbla var Börje Hansson som hade Claes Lindblom och Bengt Holmgren flåsande i nacken. Det såg länge ut som om Jonas Hagström skulle ta segern, men han fick bryta då motorn gav upp två varv före mål.

I andra racet blev det Bo-Göran Lundin som vann före Ulf Olsson och Magnus Carlsson. Robban Kihlblom satt planterad utanför depåsvängen i gruset med rasad bakvagn. Börje Hansson vann återigen bubblaklassen före Bengt Holmgren och Claes Lindblom.

I tretimmarsracet gjorde Race 1 comeback med den äran och vann direkt. De hade dock Filemon Racing flåsande i nacken och segermarginalen var rekordliten, endast två tiondelar av en sekund! Trea kom Kowalski i Podium Racings Porsche. Fyra blev KM Tvätten, trots att ”Peggen” Andersson sprängde motorn på näst sista varvet. Tysslinge Racing körde med Tobias Johanssons gamla STCC Audi. Även Tobias själv var med och gasade. De fick tyvärr bryta sedan de rammats i Eje-svängen med en kommande reparationsräkning på närmare 100 000 kr! Edvard Sandström vässade formen tillsammans med GAM-Racing. Lennart Lindqvist var en intressant deltagare, han körde nämligen premiärloppet på Karlskogabanan för närmare 40 år sedan, då tillsammans med Stirling Moss och Jocke Bonnier. Nu 70 år gammal återvände han till Gelleråsbanan efter 37 år.

Resultat tretimmarsloppet:

Klass 1: 1) Filemon Racing, 2) MaxLap Racing, 3) After Fifty
Klass 2: 1) Race 1, 2) Team KM Tvätten, 3) Motolin Racing
Klass 3: 1) Team Smeden, 2) Rådmansbil Racing, 3) X3M Partners
Klass 4: 1) Podium Racing, 2) X3M Partners, 3) Volkswagen Racing

Åttatimmarsracet blev en uppvisning av Podium Racing under Hubbe Berghs ledning. Bilarna kördes ifjol av Thed Björk och Mats Lindén till andra och tredje plats i GTR-SM, men ägs numera av Kowalski Racing. Det blev återigen ett nytt rekord vid målgång. Efter åtta timmars racing så var segermarginalen:… 0.173 sekunder!!!!!! Kan det bli mera ”close-racing” än det? Filemon Racing gjorde återigen ett fantastiskt race med sin lilla Opel Corsa och blev trea totalt, slagen med tre varv.

Det var många pacecar situationer idag, mycket kanske berodde på årspremiärnerver och överflöd av testosteron tillsammans med adrenalin? Fru fortuna hade i alla fall skänkt oss alla ett strålande fint väder.

Resultat åttatimmarsloppet:

Klass 1: 1) Filemon Racing, 2) Kermit Racing, 3) Team TBS
Klass 2: 1) Race 1, 2) Midage Racing, 3) UBM/SMK Motala
Klass 3: 1) Team Smeden, 2) Team Mellansjö, 3) X3M Partners
Klass 4: 1) Podium Racing, 2) Podium Racing, 3) Apex Racing

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT