Velodromloppet Karlskoga 2002

Gelleråsbanan 2002-06-16 - 2002-06-16

Resultatlistor


Classic Formula
  Race

Formel Äldre
  Race

GT/GTS -1965
  Kval
  Race

Lurani Trophy
  Race

Michelin Porsche Challenge
  Race

Modsport
  Kval
  Race

Roadsport
  Kval
  Race

Sportscar Challenge
  Kval

Standard-1965
  Kval
  Race

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Race

Antal tävlande: 138

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Det var EM-deltävling i Fia Lurani Trophy när den historiska racingen körde Velodromloppet i Karlskoga. Det är en tävling för Formula Junior från tidigt sextiotal. Vi fick se förare från Danmark, England och Sverige. Bilarna delades in i olika kategorier beroende på om motorn sitter fram eller bak och om det är skivbromsar eller trumbromsar. Det tolv bilar starka startfältet vanns av Erik Justesen från Danmark i en Lotus 22. Tvåa, slagen med 13 sekunder, kom Jörgen Carlsson i en Merlyn. På tredje plats kom vår framgångsrika kvinnliga förare Mikaela Axelsson i en Lotus 18.

Det klassiska Velodromloppet kördes i Karlskoga precis som i fornstora dagar. På sätt och vis kunde man tro att tiden stått still sedan sextiotalet, för bilarna såg likadana ut nu som då! Det berodde naturligtvis på att det var RHK som körde historisk racing. I Formel Ny fick Johan Krondahl se sig besegrad av Micke Juhlin. Johan kunde dock ta andraplatsen med sin skadade nosvinge. Trea kom Mats Andersson. Klassen för nyare standardbilar, som växt otroligt de senaste åren, har fått en liten baksmälla då det i år har minskat igen. Många har haft stora mekaniska problem och det har blivit väldigt dyrt att hänga med här. Som vanligt fick vi se far och son Berger från Bengtsfors dominera kvalet. Men båda fick tekniska problem under racet. Istället var det en annan Bengtsforsare, Christer Johansson som gjorde sin bästa tävling någonsin. Han jagade en annan överraskning; Micke Södergren som i Bertil Carlssons gamla Escort kunde hålla undan för Christers attacker från start till mål. Christer fick kapitulera på sista varvet med trasig motor, men han rullade över mållinjen som tvåa. Rolf Johansson körde sin March ohotat till seger i GTNy. I GT/GTS-klassen kunde Karl-Arne Henriksson vinna enkelt med sin fina Jaguar E-type. Tvåa kom Michael Royson i en Marcos och trea Anders Ek i Lotus Elan. Formel äldre gav den mest publikfriande körningen den här gången. Ledartrion med Lars Jonsson, Axel Madsen och Curt Johansson turades om i ledningen genom hela racet. De slutade i nämnd ordning. Även längre ned i fältet var det hård kubbning racet igenom. Historisk Standard kördes tillsammans med 1000cc-cupen. Här var det också täta fighter. Thomas Gustavsson vann med endast en sekund före Bo Bergström, båda i Ford Mustang. Bakom dem kunde Lars-Åke Nilsson slå Hans Söderholm med två sekunder. Bland 1000 kubikarna var återigen Arne Allard snabbast i sin Fiat Abarth före Krister Wigren SAAB och C-O Christiansson Sunbeam.

Sportvagnsserien körde också i Velodromloppet i Karlskoga. I Roadsport var det stor Porsche dominans. Det berodde även på att det kördes Porsche Cup och många passade på att ställa upp även i Roadsport. Alexander Hellberg vann före Mats Ohlsson och Mats Wahlgren i Roadsport A. I B kom ingen i mål! I C kom endast Jan Brolund i mål. Det var ett massivt manfall. Porsche Cupen körde två heat. I det första segrade P-G Englund före Alexander Hellberg och Niklas Bergström. I det andra vann återigen P-G före Alexander och trea blev Stefan Stålknapp. RS körs i år tillsammans med Clubmanbilarna igen. Men Clubmanbilarna heter i år Racersport 1800. Jonas Ingre vann som vanligt, i år med PRC, före förre gokartmästaren Anders Gabrielsson i en Radical. Trea blev hästhopparen Peter Eriksson PRC. I Racersport 1800 saknades dubble mästaren Peter Johansson. I stället tog Mats Lundkvist sin första vinst för året! Anders Dahg blev tvåa i sin första tävling i Racersport 1800. Tredjeplatsen tog Jan Nordgren efter en uppkörning från sista startrutan. I Modsport drog Bengt Johansson iväg i ledning från sin poleplats. Men han fick motorproblem och föll tillbaka till tredje plats. Kenneth Nilsson tog över ledningen, men även han fick problem och slutade tvåa. Istället vann Ola Johansson.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se