Sports Car Meeting Kinnekulle 1984
Kinnekulle Ring 1984-05-26 - 1984-05-27

Resultatlistor


Klass A
  Kval
  Race

Klass B
  Kval
  Race

Klass C
  Kval
  Race

Klass H kat E
  Race

Klass H kat F
  Race

Klass H kat G
  Race

Lagom-Racing
  Heat 1
  Heat 2

RS
  Kval
  Race



Antal tävlande: 63

Racerapport

SPÄNNANDE SPORTVAGNSPREMIÄR

Sommaren är här och med den första deltävlingen i sportvagnsmästerskapet. Visserligen var det lite blandat väder på Kinnekulle Ring vid premiären, men sommaren har ändå startat för friluftsfolket i och med denna tävling. SSK, som är första arrangör varje år, lyckades även denna gång göra en bra och trevlig tävling.

Den nya beläggningen på vissa banpartier var dock hal, vilket några fick känna på, men det allmänna omdömet var att banan nu börjar bli riktigt bra. Den här helgen fick dock se en hel del bilar kvaddade vilket är mycket ovanligt i dessa sammanhang, men någon gång grinar ju oturen en i ansiktet. En som fick packa och åka hem med stygn i ett ben var Nils-Olof Jonsson, som hamnade i armcoräcket med sin Modsport Midget. Bilen blev ordentligt tilltygad så det lär bli många kvällstimmar innan den är klar igen.

Efter ett riktigt startkarambolage i de sammanslagna klasserna A och B blev två bilar kvar på banan, och ett par bilar kunde fortsätta efter omstart men med vissa blessyrer. Det var Robban Andersson och Thomas Molkert som brakade ihop efter viss förvirring i starten. Ordentliga skador på Cobran och Jaguaren gjorde att det var omöjligt för båda dessa herrar att starta igen. Tråkigt tyckte vi i publiken, men Robbans och Thomas sportsliga uppträdande utan ilska över varandras eventuella misstag visar att detta är riktig Clubmanssport.

Dagens kanske bästa race kom nu att bli klass A och B trots saknaden av ovan nämnda herrar. A-klassen dominerades av Börje Skinnar i sin Super Saloon Porsche som för att få starta i A-klassen var tvungen att avlägsna vingen. Helt utan problem kunde inte Börje gasa runt för i hasorna låg Bengt-Olov Segerfalk och Kjelle Wallin och tryckte på. Både Bengt-Olov och Kjelle är gamla rävar som nu hittat tillbaka på banorna och det gläds vi speciellt åt. Först över mållinjen var dock Börje med Kjelle bakom sig som tvåa och Bengt-Olov trea. Kjelle bjöd på härlig racing i sin importerade Modsport Midget som verkligen gick som en "skållad råtta". Eftersom Kjelles bil är en B-bil vann han sin klass och Bengt-Olov med otroligt fina Carrera RS blev tvåa efter Börje Skinnar.

I C-klassen vann Anders Lotsengård rutinerat före Kai Roger Eriksen MG Midget från Oslo och det är trevligt att allt fler förare från Norge förstärker våra sportvagnsmeeting. I RS-klassen segrade Börje Skinnar, denna gång med vinge, före Bo-Inge Gustavsson Lola T5 90 och Anders Pettersson Lola T492. Kul nykomlingar i denna klass var Lasse Gallon med Mallock U2:a och Bjarne Mumms Supreme Phantom, vilka belade platserna fyra och fem. Nog vore det väl kul om det kunde bli en hel klass med dessa Clubmans Race?

Tre historiska klasser, E, F och G vanns av respektive Tommy Brorsson, Walter Rosenlechner och Gunnar Brisman. Åt Tommy är tydligen inget att göra. Snabbt och elegant bara glider han runt banan i sin Lotus Eleven. Nya trevliga bilar gjorde premiärtur som Nisse Björks tuffa Diva GT och Lasse Widenborgs Genie MK 111. Tyvärr fick Lasse problem med framvagnen som gjorde att han inte kunde delta, men till nästa gång blir det säkert andra bullar. Nils Björk smet förbi i sista kurvan på sista varvet och blev trea före en förvånad Pelle Haegermark, så för Nils del blev det en lyckad premiär. Frågan är om inte Dalarnas stolthet Peter Kumlin i sin Effyh var dagens gladaste efter en andraplats i klass E. "De va' otroligt roligt" skrattade Peter och kunde åka hem med buckla i bagaget.

JAN TROMARK

Design by Bloms IT