SSK & Racing NM Kinnekulle 2002
Kinnekulle Ring 2002-06-29 - 2002-06-30
Klicka på en rubrik för att expandera den.

Resultatlistor

Formel Ford 1600cc
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Fyndbörsen Cup
  • Kval
  • Race
  • Kamasa Tools Cup
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • NTCC
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Renault 5 Junior
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Special Saloon
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Volvo Original Cup
  • Kval
  • Heat 1
  • Heat 2
  • Antal startande: 115

    Racerapport

    The race report can be written in different languages.

    Det var mycket suddiga listor som vi hade att gå på så vi ber om ursäkt om det har blivit någon siffra fel här och där för det var bitvis mycket svårt att tolka.


    Rekorden hägrade på
    nyasfalterade Kinnekulle Ring

    Visserligen kom det till slut en regnskur som blötte upp banområdet
    Kinnekulle Ring på
    söndagseftermiddagen. Men annars var det mest nya varvrekord som duggade
    tätt. Anledningen var den nyasfalterade banan.
    Resultatet blev en jämn och fin racerbana - byggd för högt tempo.

    Och visst bjöds det högt tempo. Till den här speciella SSK-deltävlingen var
    de norska tungt trimmade klasserna NTCC (norska motsvarigheten till STCC)
    samt Special Saloon inbjudna.
    Svenska förare fanns med i de båda klasserna för att utmana de norska
    konkurrenterna ¬ och resultatet ¬ det blev med beröm godkänt.

    Mikael Mohlin från Kungälv vann först den första finalen i Special Saloon
    med sin hårt trimmade Mazda RX-7 ¬ och var bara några varv från att göra om
    bedriften i den andra. Men dessvärre tvingades han bryta bara några varv
    från mål och lämna över segern till norske konkurrenten Haavard Lien i en
    Chevrolet Corvette.

    Och Bengt Lundström var ytterst nära att ta bronset i den andra finalen i
    NTCC ¬ utan att veta om det. Några norska bilar i den absoluta toppen föll
    bort och lämnade spåret öppet för Bengt Lundström samtidigt som han körde
    mycket fort.

    Plötsligt befann han sig på fjärde plats och föste norske Opel-föraren Per
    Skjolden framför sig. Och i den sista kurvan försökte han också ta sig förbi
    norrmannen utan att lyckas.
    - Det våta underlaget gjorde att det var dålig sikt. Jag visste inte vilken
    plats jag låg på, kommenterade Bengt Lundström och fortsatte; hade jag vetat
    att jag var så nära en pallplats skulle jag satsat merS

    I populära Fyndbörsen Cup ¬ helgens största startfält - kom avgörandet
    betydligt tidigare än väntat. I och för sig var startfältet väldigt kompakt
    i början. Men redan efter två varv avgjorde Christer Gellerstedt racet genom
    att skapa en betryggande lucka till Janne Creutzer, Kils MK - som gör
    comeback i klassen den här säsongen.
    Däremot var fighten hård om tredjeplats mellan fortåkarna Anders Egeland,
    Katrineholms MK, Håkan Johansson, Säffle MC och Lars Sundman, Örebro RC. Och
    den fighten kunde blivit betydligt hårdare om inte växellådan i Egelands bil
    gått sönder. I stället tappade han tempot och sjönk ner till en slutlig
    sjunde plats. Lars Sundman däremot tappade inget tempo. Han tog sig inte
    bara förbi Håkan Johansson upp till tredjeplats ¬ han körde ikapp Janne
    Creutzer också. Men något riktigt omkörningsförsök hann han däremot inte
    med.

    Reine Bergström, Hälllefors MK, Jörgen Hansson, Hyllinge MS och Ingvar
    Nilsson, Hällefors MK lade i nämnd ordning beslag på pallplatserna i
    trimmade standardvagnsklassen Kamasa-Tools Cup ¬ i helgens båda
    deltävlingar.
    Och som om det inte skulle räcka med en dubbelseger för Reine Bergström lade
    han samtidigt beslag på den sammanlagda ledningen i klassen ¬ en poäng före
    Jörgen Hansson.
    En av de tuffaste konkurrenterna, Enar Viktorsson, MK Trophy (Uddevalla),
    kom inte till start ¬ med lånade däremot ut BMW M3:an till Bengt Nilson från
    Göteborg. Tyvärr tvingades Bengt bryta redan i helgens första race och kunde
    inte reparera till det andra.

    Jämtlands-föraren Fredric Magnusson, Lit tog licens i våras för att ställa
    upp i Formel Ford 1600. Och det var ingen dum idé. Efter fyra körda
    tävlingar har han vunnit tre och kommit fyra i en.
    Veteranen Stefan Hjelm från Arboga lade beslag på andraplatsen i det första
    racet men tvingades bryta i det andra.
    I det andra racet blev Mathias Thorén från Borlänge MK (Stockholm) trea
    medans Martin Paulsson, Karlskoga MF och Osmo Mikkilä tog hand om andra och
    tredje plats i det andra racet som liksom det första var tätt och
    underhållande.

    Simon Granlund från Skellefteå MS lyckades med det mesta i juniorklassen
    Renault 5 Junior. Inte nog med att han vann båda helgens tävlingar ¬ som så
    många andra putsade han också klassens varvrekord. Det nya rekordet lyder
    1.06,992.
    Teamkollegan Christoffer Graff, SSK slutade tvåa medan Tim Lindborg slutade
    trea.
    I helgens andra race tog Marcus Larsson, Kungälv hand om ledningen. Men
    efter tre varv kunde inte Simon Granlund hålla sig längre utan lyckades med
    en något tuff omkörning ¬ så tuff att han fick en varning.

    Anmälan

    Anmälan är inte tillgängligt för denna tävling.

    Dokument

    Design by Bloms IT