SLC Anderstorp 2003
Scandinavian Raceway 2003-09-20 - 2003-09-21

Resultatlistor


BMW Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Racersport 1800
  Kval
  Race

SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S40 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 101

Racerapport

Händelserikt på Anderstorp

Anderstorp

SLC´s femte deltävling kördes på klassisk svensk racingmark i Anderstorp.

Aningen sämre startfält än tidigare i år, men ändå några nya bilar för året. Tysslinge Racing gjorde comeback. De har tysslat och tasslat i garaget länge nu och fått fart på sin STCC-Audi igen. I år skall de bara köra sprintracen, det borde hålla bättre då. De tog pole direkt, men inte med någon stor marginal. Kenneth Hurtig var bara 0.258s efter. Men när starten hade gått var det ingen tvekan längre. Med Tegelby bakom ratten seglade de ifrån de andra och vann enkelt med 11 sekunder efter åtta varv. Det var däremot en hård kamp om andraplatsen. Per-Erik Axehult hade den länge, men Mårten Samuelsson, i en nyare Porsche den här gången, letade länge efter en lucka och fann den till sist och tog andraplatsen från Per-Erik. Det var lika hårt mellan Risto Järvinen och Kenneth Hurtig. Hurtig låg före länge, men fick ge sig.

I V8 Challenge fick vi se den glade gutten Tor Kolbjörn Livgård överst på pallen igen. Hans maffiga Puss & Kram Camaro kunde sträcka ut för fullt på Anderstorps långa rakor och han vann med fyra sekunder före Robban Kihlblom. ”Lången” Söderberg blev trea. Han liknar mer och mer Zeb Macahan tyckte Robban. Jorma Uppa fick tyvärr ett kraftigt motorras i karusellen.

Resultat Race 1:
SLC GT Klass 6: 1) Tysslinge Racing, 2) Per-Erik Axehult, 3) Risto Järvinen
SLC GT Klass 7: 1) Mårten Samuelsson, 2) Johan Weglin, 3) Lars Malmros
V8 Challenge: 1) Tor Kolbjörn Livgård, 2) Robert Kihlblom, 3) Sven-Erik Söderberg
BMW Cup: 1) Krister Funder

I det andra GT-racet hade Mårten Samuelsson blivit riktigt vän med sin nya bil och tog in meter efter meter på ledande Tysslinge med Thomas Wahlqvist bakom ratten. Till sist kunde han faktiskt ta sig förbi och vinna totalt för första gången i SLC. Det var inte alls samma kamp i det andra heatet som i det första, men kampen mellan Järvinen och Hurtig slutade med närkontakt och brutet race för båda. Per-Erik Axehult körde i mål som trea i racet. I V8-klassen vann Robban före ”Lången” och Team Green. Vi fick se en intressant debutant som tog sig ända till pallen. Det var familjen Lundströms dotter som körde en Camaro. Nästa helg skall hon och hennes båda bröder och pappa köra i Camaro Cup vid STCC-finalen i Mantorp. Det måste vara första gången i världshistorien som fyra personer från samma familj kör i samma klass på en gång!

Resultat Race 2:
SLC GT Klass 6: 1) Tysslinge Racing, 2) Per-Erik Axehult, 3) Kenneth Hjärner
SLC GT Klass 7: 1) Mårten Samuelsson, 2) Johan Weglin, 3) Lundström
V8 Challenge: 1) Robert Kihlblom, 2) Sven-Erik Söderberg, 3) Team Green
BMW Cup: 1) Krister Funder

Heatet för BMW, VW och HTCC hade ganska jämnt fördelat antal mellan BMW och VW, men i HTCC var det bara Jenna Brorsson som kom till start. Men Jenna är alltid en fröjd att se, både i bilen och utanför! Hon har alltid ett leende på läpparna, även när hon kör! BMW-trion med Henrik Magnusson, John Bergström och Mats Kinnby bildade tättrio i racet. Strax bakom dem hade VW-förarna Bengt Holmgren och Börje Hansson en stenhård kamp tillsammans med Jenna Brorsson HTCC och Per Niklasson VW. Men vad ingen hade räknat med var att Krister Andersson, som startat från sjunde rutan med sin väl uppvärmda bil, (han delar den med Peter Grägg i GT) kom smygande upp genom fältet. När bilarna kom till sista kurvan före mållinjen, gick ett styrstag av för Henrik Magnusson och han gjorde en ”Björn Dahlie-målgång” dvs han backade i mål. Men Krister lyckades smita om och vinna med endast 18 tusendelar av en sekund. Henrik var ok och han kunde laga bilen till andra racet.

Resultat Race 1:
BMW Modifierad: 1) Krister Andersson, 2) Henrik Magnusson, 3) John Bergström
BMW Cup: 1) Mats Kinnby, 2) Richard Andersson
BMW Standard: 1) Ingemar Linde, 2) Laila Johansson, 3) Hasse Siggesson
VW TBC: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Per Niklasson
HTCC: 1) Jenna Brorsson

I det andra racet tog Henrik åter starten, men nu hade han Krister hack i häl redan från början. Jenna Brorsson, singeltjejen (i HTCC alltså!), låg på tredje plats i racet. Börje Hansson och Bengt Holmgren fortsatte sin hårda kamp de också. På sjätte varvet gick Krister upp i ledningen, på samma varv gick Bengt förbi Börje och dessa förändringar stod sig i mål.

Resultat Race 2:
BMW Modifierad: 1) Krister Andersson, 2) Henrik Andersson, 3) John Bergström
BMW Cup: 1) Mats Kinnby, 2) Richard Andersson
BMW Standard: 1) Ingemar Linde, 2) Laila Johansson, 3) Hasse Siggesson
VW TBC: 1) Bengt Holmgren, 2) Börje Hansson, 3) Per Niklasson
HTCC: 1) Jenna Brorsson

Volvo S40 gänget var lika heta som vanligt. Mikael Granberg stod i pole och kunde ohotat leda från start till mål och ta sin första seger för året och därmed utöka sin ledning i mästerskapet. Men bakom honom var det en hård kamp mellan Sebastian Malm, Björn Johansson, Marcus Larsson och Robert Andersson. Dessa gossar bytte platser mellan sig hela tiden. Det blev Björn Johansson som till sist kunde knipa andraplatsen före Malm. Hanna Johansson gav Fredrik Lestrup en liten vänlig smekning på bakhjulet så han snurrade i sista kurvan, sedan försökte hon att skjuta honom över mållinjen, men det misslyckades och hon fick tidstillägg och hamnade sist. Det var många sammanstötningar och det blev en hel del mekande. Jean Saikali och Caroline Jansson hade brustna bakre hjulupphängningar.

Resultat Race 1: 1) Mikael Granberg, 2) Björn Johansson, 3) Sebastian Malm

I det andra racet tog Mikael åter ledningen direkt i starten, men Malm var med på noterna och bromsade sig förbi efter den lååånga rakan. Men Mikael kontrade direkt och återtog ledningen innan första varvet var över. I Hansenkurvan krokade Hanna Johansson, Jean Saikali och Michael Vukajlovic ihop och blev stående mitt på vägen. Björn Carleflod, utan ABS, körde in i Hannas bil bakifrån. Hanna fick smärtor i rygg och nacke och mådde dåligt efteråt. Men hon repade sig efter ett tag, det är krut i den tjejen! Racet blev naturligtvis rödflaggat och det blev omstart efter bärgningar. Nu var Mikael Granberg riktigt taggad och släppte inte ifrån sig ledningen någon gång under racet. Malm följde honom som en bandhund och var bara sekunden efter i mål. Det var om möjligt ännu jämnare mellan Robert Andersson och Björn Johansson om tredjeplatsen, men Robert kunde hålla undan och vinna med 0.3s. Mikael Granberg har haft en otrolig säsong hittills med en plats på pallen i samtliga race. Helgens kompressor gick till Jean Saikali för att han alltid har ett leende på sina läppar.

Resultat Race 2: 1) Mikael Granberg, 2) Sebastian Malm, 3) Robert Andersson

RS 1800 klassen som tidigare hette Clubman körde sitt finalrace i sin serie. Svein Langholm från Norge har varit i en klass för sig hela säsongen och han vann även finalen. Flemming Bendixen låg tvåa och Peter Johansson trea till att börja med. Peter gick upp på andra plats. Sören P Christiansen och Johan Westberg blandade sig i striden om andraplatsen. Det slutade med att Bendixen, Johansson och Christian Åkerström blev kvar i lecakulorna. Svein vann till sist med 11 sekunder före Sören P Christiansen och Johan Westerberg.

Resultat RS1800: 1) Svein Langholm, 2) Sören P Christiansen, 3) Johan Westerberg

Tretimmarsracet lockade 29 bilar till start. Diners Club Racing tog starten från pole. Mr Race skuggade dem in i första kurvan, men tappade sedan till Kowalski på första varvet. NJ-Racing fick ta till mera plats än asfalten tillät i Hansenkurvan och de tappade många placeringar. Filemon linkade i depå efter första varvet efter en påhälsning därbak. Kowalski-Porschen tog sig snart upp i ledning. Efter en halvtimma hade Flatout Racing stannat och lämnat en oljesträng efter sig. Nästan samtliga bilar gick i depå och det blev väldigt trångt några minuter. Formel 1 kommentatorn Janne Blomqvist körde Peggens BMW och startade sin stint med att snurra på väg ut på rakan!

En gul Ferrari stod mycket dumt parkerad i depåområdet. Trots upprop kom ingen och flyttade den. SLC´s rappa bärgningspersonal var dock inte sena med att frakta den till närmaste skrotupplag. Om någon saknar den så ring SLC! I täten växlade ledningen mellan Diners, Kowalski och mr Race.

Diners fick straff för att de hade hetsat pacecar! Detta innebar att de gick miste om segern. Det var jämnt mot slutet och många körde rävspel med depåbesöken. Flera team gick i depå för sista bytet när endast några få minuter återstod. Det blev dramatiskt för Kowalski som linkade i depå med soppatorsk minuterna före slutet. De lyckades tanka och sedan köra i mål som vinnare i alla fall. Mr Race gjorde ett bra race och slutade tvåa, slagna med 18 sekunder. Trea blev Glorias före Diners. Dessa fyra klass fyra bilar gick i mål på samma varv, nr 88. Ravila vann klass två, Klugscheisser klass 1. De hade förstärkt på förarsidan denna helg med ingen mindre än pappa Freddy Kottulinsky. X3M Racing vann klass 3 efter lång hård kamp med Rådmansbil Racing.

Resultat 3-timmars:
Klass 1: 1) Team Klugscheisser, 2) Seat Bromma Motorsport, 3) Skydda Racingteam
Klass 2: 1) Ravila Motorsport, 2) Morin Racing, 3) Nygård BMT Motorsport
Klass 3: 1) X3M Racing Partner, 2) Rådmansbil Racing, 3) MH Motorsport
Klass 4: 1) Kowalski Hubert Berg Motorsport, 2) mr Race, 3) Glorias Motorsport

Inför åttatimmarsracet kvalade 26 bilar. X3M försökte att lura SLC genom att sätta slicks på sin klass 3-bil. Det blev 3 sekunder bättre tider på varvet, men belöningen blev att få starta sist på söndagen i stället. När bilarna radade upp sig på startrakan så hopades molnen ovanför. Frågan var om det skulle vara fortsatt uppehåll eller regn. Diners tog starten med Hans Simonsson bakom ratten. De följdes av Gloria, NJ-Racing och Kowalski-Porscharna. NJ´s lycka blev kort i toppskiktet, de fick en kraftig punktering men valde ändå att ta sig i depå för egen maskin. Däcksresterna fläcker sönder delar av karossen med sitt obönhörliga flaxande.

MH Motorsport startade i ett rasande tempo i klass 3. Det var Jimmy Johansson som körde, (han leder Volvo S60 Challenge annars och skall köra final nästa helg.) Chalmers åkte jojo in och ur depån. Kowalski #2 gick i depå tidigt för att en tändkabel satt löst. När väl det var åtgärdat så gick den som ett skållat troll. Matex och Filemon hade en härlig fight om ledningen i klass 1 till en början. Kermit fick problem med kopplingen. De kör med turbo i år och troligen hade slavcylindern brunnit upp. Efter ett långt mek-försök så gav de upp. Richard Binnås försökte förtvivlat tygla alla dieselhästar i Swede Team Motors Saab. Men överstyrningen tog överhanden i depåkurvan och han gick med full kraft in i räcket. Richard blev omskakad, men han var ok.

Sen kom regnet. Lite småskurar och lite större skurar. Sedan började det blåsa också. X3M teamet försökte förtvivlat förankra sitt tält, de fick knyta det i sina bilar. Diners dominerade första halvan av racet, men när de gick in för att tanka så körde de för fort och de hade också mekat i föraroverall och fick stå i skamvrån. De lyckades nästan köra in sin missade tid, men nästa depåstopp var långt och de tappade till täten igen. Kowalski kopplade istället greppet om loppet. NJ´s otur håller i sig, de fick parkera i karusellen med bakvagnsproblem. När bilarna gav sig ut på sista timmens race så satt plötsligt Hubbe själv i den ledande Kowalski-Porschen. Då hade Diners ett byte kvar att göra. Diners fick tillbaka en minut efter protest mot domslut. Det blev helt plötsligt jämnt i toppen igen. När endast 10 minuter återstod, gick Diners i depå, men det blev ett långt depåstopp återigen. När de väl kom ut på banan gick det inte i samma tempo som tidigare. De hann tappa fyra varv till vinnaren på slutet men de körde i alla fall i mål på en total tredjeplats. Kowalski-Porscharna vann dubbelt. SEAT Bromma missade pallen i klass 1, trots att de förstärkt med fabriksföraren Johan Sturesson.

Resultat 8-timmarsracet:
Klass 1: 1) Filemon Racing, 2) Team Matex Racing, 3) Team Klugscheisser
Klass 2: 1) Morin Racing, 2) Ravila Motorsport, 3) Nygård BMT Motorsport
Klass 3: 1) X3M Racing Partner, 2) Rådmansbil Racing, 3) MH Motorsport
Klass 4: 1) Kowalski Hubert Bergh Motorsport, 2) Kowalski Hubert Bergh Motorsport, 3) Diners Club Racing Team

Nu återstår bara finalen i år om knappt en månad. Det skall bli intressant och se om det kommer lika många bilar i år, det var ju kö till starten i fjol.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT