SLC Mantorp 2003

Mantorp Park 2003-06-28 - 2003-06-29

Resultatlistor
Denna tävlingen är vi klara med.

BMW Cup
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

SLC GT
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S40 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 91

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

SLC på Mantorp

Mantorp

SLC-Racing Series körde sin tredje tävling för året på Mantorp Park. Heatet för SLC GT/V8 Challenge körde först. Björn Andersson tog starten från pole med sin Porsche med dubbelturbo. De andra hade ingen chans att hänga med. Mårten Samuelsson försökte bäst och kom tvåa. Trea i mål var Kenneth Hurtig. I klassen GT 800 vann alltså Björn Andersson före Mårten Samuelsson och Stefan Björkqvist.
I klassen GT 260 eller ”STCC-klassen” vann Kenneth Hurtig före Per-Erik Axehult och Risto Järvinen. I V8 Challenge fick SLC ett celebert besök från Norge. Det var Tor Kolbjörn Livgård, som körde en gammal Super Star Camaro med närmare 600 hästar under huven. Med sina slicks vann han enkelt före Robert Kihlblom och Sven-Erik ”Lången” Söderberg. Karl-Gunnar Eriksson fick se sin nya motor gå upp i rök efter långa rakan. Han efterlyser fortfarande en vevstake.

Race 2 kördes på en till början fuktig asfalt. Det passade de mönstrade Camarobilarna bäst. Bäst av alla var Sven-Erik ”Lången” Söderberg, som tog sju platser i starten. Men allt eftersom banan torkade upp kom de slicksförsedda STCC-bilarna och återställde ordningen. Björn Andersson vann återigen 800 klassen före Mårten Samuelsson och Jeff Sandberg. STCC-klassen vanns av Per-Erik Axehult före Kenneth Hjärner och Kenneth Hurtig. Hurtig snurrade i starten och körde upp sig från sista plats. I V8 klassen fick vi se samma trio på pallen.

BMW Cup kördes tillsammans med Nordic Beetle Cup. Henrik Magnusson vann med sin BMW tätt uppvaktad av John Bergström och Pär Niklasson. I de olika klasserna slutade det så här: BMW Modifierad Henrik Magnusson före John Bergström och Krister Andersson. BMW Standard vann Laila Johansson före Ingemar Linde och Hasse Siggesson. BMW Special körde endast Krister Funder. Bland ”Bubblorna” körde Pär Niklasson snabbast före Claes Lindblom och Stina Jakobsson.

I Race två saknades Henrik Magnusson. Då vann istället John Bergström före Krister Andersson och Pär Niklasson. I klassen BMW Modifierad vann således John före Krister. I klassen BMW Standard vann Ingemar Linde före Laila Johansson och Hasse Siggesson. Bubblorna hade samma positioner.

I JSM klassen Volvo S40 Challenge körde 16 heta ungdomar. Sebastian Malm vann från pole med Mikael Granberg hängande bak i kofångaren hela racet. Björn Johansson slutade trea. De körde mycket snyggt med kontrollerade sladdar för att bemästra dessa normalt understyrda bilar. Robert Andersson var den ende som bröt och alla de andra gick i mål på samma varv.

I Race två tog Sebastian återigen starten. Mikael Granberg låg först tvåa, men snurrade och fick köra upp sig till tredje. Tvåa denna gång var Björn Johansson.

I tretimmarsracet kom 37 bilar till start. Kowalskis ena Porsche tog starten och byggde direkt upp en lucka till övriga fältet med Fredrik Sundberg bakom ratten. Tvåa låg Glorias Motorsport och trea Diners Club Racing. Classic Beetle Racing slet av en drivaxel redan på första varvet med sin starka ”pannkaksmotor”. Efter en timme ledde Gloria före Diners och mr Race. Mobimec kom äntligen till start i racet efter en timme och en kvarts försening! Efter två timmar ledde Diners Club. NJ Racing har tappat ett hjul och kört in i ett räcke. Himlen blev allt mörkare mot slutet och regnet öste ned i Mjölby och drog sig sakta närmare Mantorp Park. När det återstod mindre än tio minuter av racet var hällregnet framme. Det blev så extremt att när ledarbilarna gick ut på långrakan var det fortfarande torrt, men när de kom till slutet av rakan möttes de av en vägg av vatten. Kowalski krokade ihop med Ravila och for av i lecakulorna. Den andra Kowalski Porschen ville inte vara sämre utan följde med den också. Bärgare och räddningsbilar var snabbt på plats. Ena räddningsbilen ställde sig strax före posteringen för att varna. Sikten var obefintlig i de igenimmade bilarna. Filemon Racing vattenplanade med full kraft in i räddningsbilen och slet loss framhjulet på den. På Filemons bil blev hela fronten förstörd inklusive fjäderben, motor och växellåda. Som tur var begränsades personskadorna till chockskador. De sista varven fick köras under gulflagg och Diners Club Racing vann. De hade förstärkt på förarsidan denna gång med Thed Björk.

Resultat:

Klass 1: 1) Flatout Racing, 2) After Fifty, 3) Coffee Fresh Racing
Klass 2: 1) Ravila Motorsport, 2) Swede Team Motor, 3) Waeco Racing
Klass 3: 1) Rådmans Bil Racing, 2) MH Motorsport, 3) X3M Racing Partner
Klass 4: 1) Diners Club Racing, Glorias Motorsport, 3) mr Race

I åttatimmarsracet ryckte Diners Club direkt från start. Men de gick i depå efter en timme med tekniska problem och tappade ledningen till Funny Farm. Men deras lycka blev kortvarig, då de har kört om under gulflagg och blev bestraffade. Ravila gick istället upp i totalledning. Det var händelserikt i toppen. Näste totalledare var NJ Racing. Sedan tog Glora över ledningen innan Morin Racing tyckte att det var deras tur. Kowalski var uppe i ledningen också. Det var länge sedan det var så många olika ledare i ett race. NJ Racing tog dock kommandot efter halva racet och ledde ett par timmar, men Diners, som hade problem i början, avancerade mer och mer. Men oturen fortsatte att grina NJ i ansiktet. De tappade huven ute på banan och tappade flera varv och massor av placeringar i depån. Diners jobbade sig ända upp till ledning i loppet igen. De kunde hålla ledningen ända till målgång och vann före Kowalski och Glorias Motorsport. Morin Racing vann klass två, men rasade motorn i Pariskurvan efter målgång, snacka om timing! Team Swede Motor hade premiär för sin Diesel Saab denna helg och de slutade trea! Inte illa, särskilt med tanke på att de endast gjorde av med 18 liter bränsle i timmen!

Resultat åttatimmars racet:

Klass 1: 1) Team Matex, 2) Seat Bromma Motorsport, 3) NH Racing
Klass 2: 1) Morin Racing, 2) Nygård BMT Motorsport, 3) Funny Farm Racing
Klass 3: 1) Team Smeden, 2) Rådmansbil Racing, 3) Team Swede Motor(Diesel)

Bengt-Åce Gustavsson – www.Racefoto.se