SSK & SPVM Mantorp 2003

Mantorp Park korta 2003-08-09 - 2003-08-10

Resultatlistor
Denna tävlingen är vi klara med.

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Kamasa Tools Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Kval
  Race

Renault 5 Junior
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport
  Kval
  Race

RS
  Kval
  Race

SSK Classic Racing
  Kval
  Race

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 131

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Det var svettigt värre för racingförarna på Mantorp Park den här helgen. Solen formligen vräkte ned och förvandlade tävlingsbilarna till veritabla bakugnar:
- För första gången i mitt liv önskade jag att jag satt i en sportvagn, suckade veteranen Enar Viktorsson från Uddevalla - som dessutom dubblerade och ställde upp i två klasser.
SSK Racing kör de flesta av sina tävlingar på Kinnekulle Ring. Men den här augustihelgen drog man till Östergötland och fick dessutom sällskap av sportvagnsklasserna som körde årets finaltävlingar under söndagen. Resultatet blev en svettig helg med i runda tal 150 tävlingsekipage i en rad olika klasser - från juniorernas små Renault 5:or till extrembyggda sportvagnar.
Dagens klass blev den här helgen enhetsklassen Volvo Original, som bjöd på oerhört jämn racing. När västkustföraren Håkan Christiansson passerade mållinjen efter söndagens andra final, då hade han fem konkurrenter som dundrade fram över mållinjen i storts ett samtidigt bara en 1,2 sekunder senare.
Tätt och tufft blev det också i sportvagnarnas Racersport 1800, där man framför allt fightades om tredjeplatsen. För att inte tala om nya inneklassen - de små, ohyggligt snabba Superkartbilarna, som svarade för dagens absolut snabbaste varvtider.
I helgens andra Superkartfinal segrade Tomas Westerlund från Västerås med en tid som gav ett snitt på 136 km/h. Vilket kan jämföras med segertiden i Modsport där Tomas Westerlund noterade 130,5 km/h i snitt med sin trimmade Porsche 911 Turbo. Eller med segertiden för snabbaste racersportvagn - Hans Karinen från Falkenberg i en Radical innebar en snittfart på 133,9 km/h.
- Jo, det går rätt fort i Superkart, ler Lennart Landström från Lycksele, som knep andraplatsen i söndagens Superkart-race. Men det var inte mer heller - trean Tomas Roosemark, Göteborg och fyra Lars-Åke Björk från Örebro kom alla i mål inom mindre än 0,5 sekunder!
Enhetsklasser där bilmaterialet är likvärdigt för alla förare bjuder ofta på sevärd racing. Och junior-klasen Renault 5 är inget undantag. Det var stentuff bilåkning i båda finalerna. Men Patrik Olsson från Bohus Racing var vassast båda gångerna. I första racet fick han slita hårt för segern - i andra gick det lättare sedan bl annat två av huvudkonkurrenteran - Daniel Johansson, Kumla och Markus Nordenström, Gnosjö tv ngats bryta.
Anders Gustavson, SMK Östgöta och Håkan Johansson, Säffle MC, tog var sin välförtjänt seger i standardvagnsklassen Fyndbörsen Cup och såg dessutom till att det blev dubbelt BMW i topp. Först vann Håkan Johansson helgens första race medan Anders Gustavsson fick revansch i det andra. De båda toppar nu tabellen före Fredrik Egeland, Katrineholms MK och Leif Blyberg, Karlskoga MF.
Leif Blyberg som kör en Peugeot var den som spräckte BMW-dominansen i klassen genom att ta hand om helgens båda tredjeplatser. Dubbelsegrare blev också Jörgen Hansson i trimmade bilklassen Kamasa-Tools - Cup, där Enar Viktorsson tog silver i båda racen.