Resultatlista
Denna tävlingen är vi klara med.

Formel Ford 1600cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Kamasa Tools Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Peugeot Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault 5 Junior
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport Norge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Special Saloon
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Classic Racing
  Kval
  Race

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande:126

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Massor av godis för öra och öga

Det var massor att titta på när SSK körde sitt årliga racingevenemang - SSK Race Weekend - På Kinnekulle Ring. Nordiskt mästerskap i växande Super Kart, gästspel av flera norska klasser och bra race i de egna klasserna såg till att åskådarna fick massor att titta på - och höra med, för den delen.
Superkart är en udda bilklass som i år formligen exploderat när det gäller intresset. Så att det var 24 från förare från tre länder på startlinjen i årets Nordiska Mästerskapsfinal var inte förvånande. Superkart är små - men det går fortare än det mesta. Eller vad sägs om varvtider runt 50 sekunder och en snittfart på 146 km/h!
Benjamin Ernryd har haft en bra säsong i superkart i år och mycket riktigt slog stockholmaren till i finalen och petade ner segervane veteranen Bobo Westman till andraplatsen. Bronset gick till hallänningen Jonas Fjädjemark. De svenska förarna dominerade totalt i finalen och knep nio av platserna på tio i topp.

SSK:s egna klassen bjöd på racing av bästa märke. Inte minst söndagens finaler - man körde finaler både lördag och söndag - höll högsta klass.
I Fyndbörsen Cup (otrimmade bilar) var det tre förare som fightades om segern - Anders Gustavsson, Norrköping, Anders Kangro, Örebro och Håkan Johansson, Säffle. Norrköpingsföraren öppnade bäst och tog ledningen. Men hårt uppvaktad av Kangro snurrade han - och helt plötsligt fick Håkan Johansson fritt spår medan en varvad Kangro föll till tredjeplatsen efter veteranen Lars Sundman, som fick överta andraplatsen.

I Kamasa-Tools Cup (trimmade bilar) öppnade Enar Viktorsson från Ölebro med att sätta sin bil i räcket i lördagsracet. Men Enar kom igen under söndagen och ledde från start till mål, hårt uppvaktad av Kenneth Ekström från Göteborg.
För dagens snyggaste uppkörning svarade Hällefors-veteranen Ingvar Nil,sson som laddade rejält de sista varven, passerade fler konkurrenter och knep tredjeplatsen, en tusendels sekund (!) före en lätt snopen skånsk racerförare - Jörgen Hansson från Höganäs.

Ett helt annorlunda inslag den här helgen var klassen Rörelsehindrade - ett antal rullstolsbundna förare som tävlar med specialbyggda bilar. Bilarna drivs av motorer på 20-40 hästar och har rörramschassie med specialkarosser. Förarna körde på en bana som delvis gick på grus för att dämpa farten - bilarna är egentligen inte byggda för asfalt.
Men kul hade man - inte minst Ingemar Adolsson, Kungshamn och Kent Svensson, Torsby som vann var sitt race. Tätt var det också - det var bara sekunder mellan bilarna när målflaggen föll.

En klass som ofta bjuder på tuffa fighter är juniorerna i Renault 5-klassen. Och den här helgen var inget undantag. Framför allt handlade det om en trio förare - Alexander Graff, Uppsala, Patrik Olsson, Göta och Daniel Johansson, Kumla - som fightades om pallplatserna i de två racen. Patrik vann första racet före Alexander men Alexandet kom igen och vann det andra före Daniel, som var tre i första racet.

I övrigt handlade det mest om norska racingklasser - med vissa, framgångsrika svenska inslag. Norrmännen bjöd på både sportvagnar och riktiga, rejäla muskelbilar i form av Special saloon samt enhetsklassen Peugeot Cup.
Naturligtvis fanns norsk TV3 på plats för att göra ett sammandrag. Vilket gladde Kungälvs-föraren Mikael Mohlin som vann dubbelt i Special Saloon klass A före Eric Persson, Katrineholm medan Sorseles veteranen Jarl Wermelin bland annat tog en andra och en tredjeplatsen i klass B. Det är många svenska racingförare som föredrar att åka i Norge, som har andra klasser än svensk racing.
Men det var nära att Mikael skulle missa segern i andra racet:
- Jag kollade alldeles för länge i backspegeln, så jag bromsade för sent och for av banan. Men det gick bra, jag kom igång snabbt igen och hann återta ledningen innan mål!