Sports Car Meeting Kinnekulle 1982
Kinnekulle Ring 1982-05-29 - 1982-05-30

Resultatlistor


Klass A
  Race

Klass A Special
  Race

Klass B
  Race

Klass C
  Race

Klass H
  Race

RS
  Race



Antal tävlande: 39

Racerapport

SPORTS CAR MEETING 29-30/5-1982

Äntligen kom då solen och sommaren precis lagom till årets första sportvagnsmöte. Och tur var det för sportvagnsägare tar inte gärna ut sina dyrgripar i grådask och regn. Och vilken succé detta första möte blev, sällan har det varit så mycket folk och så många fina bilar i Kinnekulledepån. Och vilka bilar sedan, allt (nästan) från Porsche 928 till Bugatti 35.

Det finns inte utrymme nog att berätta om alla, men de som drog till sig mest intresse var alla dom gamla Bugatti som kom på besök. Bl.a. den Bugatti 35C som Prins Bertil tävlade med i sin ungdom och som den besökande Prinsen provsatt i bandepån.

En annan bil som också tilldrog sig stort intresse var SAAB Sonett (!), nu var det inte den Sonett som då och då syns på vägarna utan den första versionen. Föraren då, jo visst var det inte Erik Carlsson, han på taket ni vet och nog skulle han visa att takterna sitter i ännu.

En annan härlig bil var Göran Hårds HRG 1500, en bil av årsmodell -53 men som lika gärna kunde vara byggd på trettiotalet. Och så fanns det MB 300 SL, Sabra, TR 3, Alvis m.m, m.m. Innan själva racet skulle börja och medan de sista mackorna togs ur picknickkorgen körde Bugattibilarna runt och visade upp sig. Då fick man se Prins Bertil köra runt och uppliva gamla minnen och nog såg han ut att ha roligt. När sedan bilarna var avfotograferade från alla vinklar började den "riktiga" tävlingen. Och den började med klass RS och A-special.

I A-special deltog bara två bilar och efter det att Mats Lundkvist fått stopp på sin Lotus kunde Bengt Bengtson lugnt köra hem klassegern. Klass RS var raka motsatsen med en verkligt hård kamp mellan Mats Smedegård och Stefan Mumm. De hade en hårresande duell loppet igenom. På den kurviga delen kunde Mats hålla undan men på startrakan fick Stefan ordentlig snurr på sin Wankelmotor och var uppe och nosade på Lolans bakdel. På sista varvet var han nästan uppe jämsides men Mats lyckades hålla undan och vinna med någon meter.

Lite lättare hade då Benny Praetorius att vinna klass C med sin Fiat Dino. Han vann över Ola Johansson i en av klassens många MG. Så var det då dags för klass H, en klass som man såg fram mot med stor spänning. Här hade bl.a. Racerhistoriska Klubben fått många av sina medlemmar att ställa upp. Själv blev jag mycket imponerad av Bart Rosman från Holland i sin Bugatti 37. Det var en fröjd att se honom hantera denna gamla bil. Jag måste också fråga mig, hur vågade karln köra som han gjorde? Jag menar bilen är ju värd en och annan krona och han åker inte precis till närmaste bensinstation och köper delar om han kör sönder.

När väl klassen startat tog Dick Luthman ledningen i sin formelbil av gammalt ädelt märke - Stanguellini. Men efter tre snabba varv var han tvungen att gå i depå och då kunde Gunnar Berger ta hem segern med sin Healey 3000 tätt följd av Walter Rosenlechner i Porsche S 90 GT. Nämnas kan också att Erik Carlsson korn på en hedrande tiondeplats med den trecylindriga Sonetten.

Dagen avslutades med klasserna A och B, och i klass A var det lika hård fight som i RS. Det var förra årets klassegrare Thomas Gunnarsson som fått en stark rival om årets "titel" i Ulf Lydholrn. Ulf körde verkligen fort med sin maffiga AC Cobra och undra om han inte var förbi Thomas 911:a innan han snurrade efter startrakan och sedan fick nöja sig med andra plats. Klassens verkliga otursgubbe var Per Haegemark som tappade oljepluggen i depån efter tidsträningen. Och i tävlingen sedan stannade Marcosen efter ett varv.

I klass B blev det en kamp mellan SSK och SVKG, och den "slutade poängmässigt lika 3 - 3. Snabbast var SSK:aren Anders Falk. Bakom sig hade han dom båda SVKG:arna Lars Ljungström i en Ferrari Dino och Gunnar Brisman i De Tomaso Vallelunga.

Design by Bloms IT