Kinnekulle Rings SM-Lopp 1970
Kinnekulle Ring 1970-05-23 - 1970-05-24

Resultatlistor


Formel Vee
  Startlista
  Kval
  B-Final
  A-Final

Standard Grupp 2 1000 cc
  Startlista
  Kval
  Race

Standard Grupp 2 1600 cc
  Startlista
  Race

Standard Grupp 2 över 1600 cc
  Startlista
  Kval
  Race

Turist Grupp 3 3000 cc
  Startlista
  Kval
  Race



Antal tävlande: 156

Racerapport

BUSFASONER STÖR GOTT HELHETSINTRYCK

Vårtävlingen på Kinnekulle Ring den 23-24 maj blev en lyckad tävling för publiken, 5 100, och för flertalet aktiva också. Men det fanns ett par tråkiga incidenter i klass 2 som gav en besk eftersmak. Busfasonerna breder ut sig.

KLASS TVÅ EN GUL, EN BLÅ

Upprörda känslor, plåtskrap, protester, uteslutningar, det var några av huvudingredienserna i ett av de ruffigaste heat man sett på länge. Trasslet började redan före loppet då Gunnar ”Persbergar´n” Carlsson ansåg sig ha fått för dålig tid och vägrade komma till start.

Robert L Kvist var träningssnabbast men Ulf Larsson gjorde en kalasstart från andraledet, gick upp i ledningen före Berger, Kvist, Lundberger och Emanuelsson. På varv 8 går Kvist (hårdhänt?) förbi Berger. Nu börjar heatet ilskna till. På varv 11 hårdnar det till på allvar. Blodigt allvar. Kvist, som låg tvåa, försökte passera ledande Ulf Larsson på yttern i böjen före målrakan. Spåret var både ledigt och öppet, men när han kom jämsides styrde Uffe ut och långsidorna slog i varandra. De tvålar till varandra ett par-tre gånger till.

Under tiden har Berger legat avvaktande bakom ungtupparna (som han kanske i det läget hellre kallade höns?) och smiter förbi båda upp i ledningen. Så är det dags för nästa fadäs. Kvist har väldigt bråttom nu, får ett kast i långböjen varefter Johnny Lundberger ränner in i Kvists baklucka, Kvist snurrar och blir försenad igen, men Lundberger kan fortsätta genast.

Heatet slutar med att Berger vinner före Ulf Larsson, Johnny Lundberger och Bosse Emanuelsson. I prislistan någon timme senare är Emanuelsson struken från sin fjärdeplats. Efter loppet gjordes nämligen stickprov, man mätte karosseribredden på Emanuelssons bil, fann den för bred och uteslöt honom. Bosse blev topp tunnor heligt förbannad, vilket - måste jag erkänna - jag också blev över vad som tycktes vara en stor överdrift.

Efteråt har vi kollat upp historien bättre och det visar sig då att Emanuelsson redan i Anderstorp veckorna före Kinnekulle hade blivit uppmärksammad av besiktningen på den för breda karossen och fått en tillsägelse att rätta till saken till nästa tävling. Det hade han alltså inte gjort, så där stod han utan SM-poäng. Retfullt men okey.

KLASS TRE - HÄNGER 'U ME?

Rune Tobiasson hade kunnat ta SM-guld i klassens tredje deltävling på Kinnekulle. Det hade faktiskt räckt om han tagit sig i mål på tredje plats efter Lennart Johansson och Picko. På tredje plats låg Tobias också när kopplingen stack. Picko gick efter drygt halva loppet i depå med trasig gaswire och ledningen gick därmed till Lennart Johansson.

Lennart, som bara haft licens sedan i fjol, tog gänget på sängen genom att vara snabbast på träningen och hans seger i klassen var både rättvis och överraskande. Sedan Picko och Tobias försvunnit fick Bengt Dahlberg i Opel Kadett fritt spår för en andraplats, före Christer Karlsson.

Både Boo Brasta och Raine Johansson tvangs bryta med sina Vivor, som tydligen ännu inte är utsorterade för HL. Ulf Nordström, BMW, gjorde en mycket fin körning i det tysta. Tyvärr fick han punktering efter 11 varv då han låg trea efter Picko och Lennart Johansson.

KLASS FYRA-ALLA VAGNAR ÄRO DYRA

Nu, tänkte man, kommer Leif Hansen igen efter sin avåkning på första varvet i Anderstorp? Det gjorde han inte. Vi vet inte vad det är med dom Hansenska nerverna i år, men riktigt ihopknutna i år är de tydligen inte.

Snabbaste träningstid hade han (igen) men nu bromsade han bort sej redan på första varvet sedan han tagit starten. Leif kom igång allra sist och det hjälpte sedan inte hur han gjorde. Fjolårsmästaren Sten Frodhe tog ledningen och höll den i nio varv, men fick släppa förbi Bengt Söderström, som körde underbart fint i Boo Brastas fjolårs-Porsche. "Tjocke-Bengt" har bantat över 20 kilo sen sist och lagt om körstilen från rallybredsidor till mjukt, vägvinnande flyt. Tvåa kom alltså Sten Frodhe, trea Jan Agrén, som därmed fortsätter att leda SM-tabellen, och fyra Leif Hansen i sin nya VW-Porsche.

KLASS SEX - OLLE KNÄCKS

Gamla grupptvåorna under en liter är en hejans trevlig klass med lagom blandning av hundkojor och Abarth i täten. Olle Wijk hade tredje träningstid efter Gösta Pettersson (fjolårsmästaren) och Jerry Davis (utom SM), men fick en smakstart och tog ledningen före Gösta och Jerry. På femte varvet tog Gösta över ledningen och släppte den inte. Tättrion Gösta-Olle-Jerry höll ihop loppet igenom och gjorde ideliga attacker mot varandra, justa attacker.

KLASS ÅTTA – SLOGS MED MÅTTA

Klass åtta, även kallad Formel Vee, blev ett mycket jämnt heat. Bertil Roos var träningssnabbast, tog starten och vann ganska problemfritt. Anders Burlin hade tredje träningstid (Tommy Brorsson andra), la sig tvåa i starten och kom tvåa i mål. Anders har fortfarande sin fjolårsmotor och hade ingenting att sätta emot Bertils betydligt starkare.

Den bästa prestationen gjorde nog ändå Bror Jaktlund som från en åttonde startruta målmedvetet arbetade sig upp till tredjeplats i mål, före Tommy Brorsson. Formel Vee körde ett B-finalheat på lördagskvällen. Före detta kartåkaren Ronny Hansson från Strömstad vann lätt före Thord Gustafsson, Laxå.

Chris

Design by Bloms IT