RR Kinnekulle 1976
Kinnekulle Ring 1976-05-23 - 1976-05-23

Resultatlistor


MC 125cc
  Startlista
  Kval
  Race

MC 250cc
  Startlista
  Kval
  Race

MC 350cc
  Startlista
  Race

MC 450/750cc
  Startlista
  Race

MC Sidovagnar
  Startlista
  Race



Antal tävlande: 126

Racerapport

ROAD RACING-SM KINNEKULLE

Säsongens första SM-deltävling gick av stapeln söndagen den 23 maj på Kinnekulle Ring i ett strålande väder. Tävlingen blev lyckad, så när som på ett par punkter. Publiken saknades, det kom inte ens 1000 åskådare, synd på så fina tävlingar. Marknadsföringen är väl inte vad den borde vara, vid ett SM-arrangemang och allting. Ljudmätninge0n fungerade inte som den skulle, där får arrangörerna plugga lite till Gelleråsloppet. Sista anmärkningen jag har gäller säkerheten. Det skulle läggas ut halm som skydd for avbärarräckena, halmen räckte till ett 30 centimeter tjockt lager på en total sträcka av ca 150-200 meter, så dyr har väl halmen inte blivit än .....

Ljudmätning

För första gången skulle man kolla ljudnivån på maskinerna. Högsta tillåtna nivå är 115 db, men man tilläts starta med 119 db. På förarsammanträdet på lördagskvällen togs diskussionen upp angående mätningens utförande. Man kom då fram till att mätningen inte hade blivit riktigt utförd, varför man höjde gränsen till 119 db. Nu klarade sig dock det stora flertalet av förarna, men de som låg över 119 db-gränsen fick lov att bygga om ljuddämparna till söndag morgon då ny ljudmätning skedde. Vid den blev det ett fåtal som inte klarade sig och de fick då startförbud.

I 125cc klassen kom striden att stå mellan Hans Hallberg Götene MK och Roland Olsson SMK Göteborg. Roland fick starta i pole position, 1.07.8 var hans träningstid, Hasse hade där andra tid med 1.08.3. Då starten gick var varken Hasse eller Roland med speciellt bra, men efter ett varv låg de etta respektive trea. När 16 varv var körda, skar Hasse mållinjen först, 4 tiondelar före Roland. Trea blev Per Zachrisson, Karlskoga MK. Han hade gjort en mycket fin uppåkning genom fältet, efter att ha försökt starta med friläget i.

250cc

Så var då turen kommen till 250cc-klassen, där Per Zachrisson hade bästa träningstid 1.02.6 före Claes G Lindström, Skövde MCK 1.04.5. Då starten gick tog en kvartett bestående av Hasse Hallberg, Johnny Bengtsson Anderstorp RC, Per Zachrisson och Roland Nilsson SMK Göteborg hand om täten. De fyra hade en spännande och fin fight ända tills det var tre varv kvar att köra. Då släppte Roland och blev i samma skede passerad av Alf H Graarud från Norge. Ställningen är nu den att Hasse leder före Bengtsson som i sin tur är nästan tre sekunder före Per. När två varv är kvar att köra, parkerar Hasse sin cykel bredvid banan med en trasig vevaxel! Efter den fadäsen har Johnny bara att promenadköra hem sin första seger för dagen. I skuggan av de stora namnen dök Peter Sköld upp, han körde till sig en femteplats, (fjärde om vi räknar bort Graarud från grannlandet i väst) i sin femte SM-tävling. Det ger honom 8 poäng, grattis!

350cc

350cc-klassen var på papperet, efter träningen det öppnaste heatet. Träningssnabbast var Roland Nilsson SMK Göteborg, andra träningstid hade något överraskande Carry Lund från Kortedala MK lagt beslag på. Carry lyckades dock mindre bra i tävlingen, slutade på en nionde plats. Loppet dominerades i stället av Roland Nilsson och Kortedalas Lars Johansson. De båda hade dagens hårdaste uppgörelse. Den blev tyvärr lite för hård för Lars som körde av på det elfte varvet. Lasse klarade sig bra, en stukad hand blev det dock. Efter det kunde Roland lugnt åka hem en seger. Tvåa blev Leif Johansson, som på slutrundorna passerat Johnny Bengtsson. Att observera är att Johnny körde en lånad maskin i detta SM.

750cc

Den här klassen var körd i förväg i och med Johnny Bengtssons närvaro. Ingen på banan, i depån eller på läktarna väntade sig underverk. Så skedde heller icke. Enda sättet att stoppa honom är att han får maskinfel. Men Yamahan går som en klocka. Ytterligare bevis på den detaljen var att Peter Sjöström Karlskoga MK, körde hans gamla cykel till en säker andraplats. När flaggan föll var Johnny först iväg, och sedan släppte han ingen närmare inpå sig än tre sekunder. Peter tog en andra plats efter en hård strid med Kjell Watz, Linköpings MS.

Sidvagnar

I sidvagnsklassen var Göte Brodin/Per-Erik Wickström lika överlägsna som Johnny Bengtsson i 750. Brodin/Wickström körde hem en komfortabel seger. Hela 16 sekunder till godo på tvåan Kåre Minnberg/Thomas Hjelmersson. Trea blev Roine Larson/Lars-Erik Lövstedt som i sin tur var nio sekunder efter Minnberg/Hjelmersson. Att paret Brodin/Wickström blir svenska mästare i år igen är det väl ingen som tvivlar på, fast det skulle vara kul om det kunde komma någon och smälla dem på fingrarna i år, men vem?

Johnny Bengtsson, dagens segrare, två första och en tredje plats. Han har haft problem med sin 750-cykel som är ny för säsongen. Väghållningen har inte varit som den ska. - När jag var på Imola, så fotograferade jag av en ram till en fabriks Yamaha och tog en del mått, sedan åkte jag hem och byggde om min. Så nu går den ju riktigt hyggligt. På frågan om kommande tävlingar så svarar han att SM kommer i första hand.

- Jag kör nog Anderstorps VM och en del andra stora internationella tävlingar. Bl.a har jag fått en inbjudan till Spanien. Han har kört Frankrikes och Italiens GP med viss framgång, men han har problem med att komma på de riktiga topp-placeringarna. Det förklarar han med att sponsningen är så fruktansvärt hård i GP-sammanhang. Han står i ett svårt läge nu, det räcker inte riktigt till för dom stora sammanhangen, men han är överlägsen här i Sverige.

- Med en lite hårdare sponsning så kan jag nog slå mig fram, säger han. Slutligen har han vissa åsikter på arrangörernas sätt att sköta tävlingarna, han vill ha mer tid mellan träning och tävling. - Jag känner mig pressad av tidsprogrammet, speciellt när jag ju kör i tre klasser, säger vår just nu bäste Road Racingförare.

Vidar Fransson

Design by Bloms IT