Racing NM-Final Vålerbanen 2017
Vålerbanen 2017-09-16 - 2017-09-17

Resultatlistor


Formula Basic
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk GT 1 & 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk GT 3, 4 & 5
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Norsk Historisk Racing Klasse 10 H,I & J
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Norsk Historisk Racing Klasse 8 & 9 (E,F & G)
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche 944 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Porsche Club Norge Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Seven Racing & RSR
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Shortcar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 127

Racerapport

Racing NM avgjordes på Vålerbanen

Norska mästerskapen i banracing avgjordes på Vålerbanen i helgen under ett strålande höstväder. De flesta klasser var inte avgjorda och det blev därför spännande race. Tyvärr inträffade även en ordentlig krasch, men ingen blev allvarligt skadad.

Formula Basic är en klass som har fått ett uppsving i år och till finalen kom 17 förare till start. Säsongen har dominerats av Lars Solheim och Edward Sander Woldseth, och finalhelgen var inget undantag. Woldseth startade från pole, men det var Solheim som tog hand om segern i första heatet före Woldseth och Espen Tomten Östli. Resultatet i första racet gav startordningen till andra racet där det skulle avgöras vem som skall bli vinna NM. Formula Basic har haft denna modellen i alla år att det bara är själva finalracet som avgör NM. Finalracet fick exakt samma prispall vilket innebar att Lars Solheim vann både Norgescupen och NM. Solheim har haft en fantastisk säsong med åtta segrar och två andraplatser! Woldseth tog två segrar och blev tvåa i båda mästerskapen. Årets nykomling var Daniel Kroken som slutade trea i Norgescupen.
Seven Racing öppnade upp klassen för fler bilar i år, men det har ändå inte blivit någon större ökning av antalet bilar. Seven följde Basics exempel och körde NM-finalen det sista racet för säsongen. Alf Marius Loe Sandberg lånade sin brors bil och debuterade i klassen lagom till finalen. Dennis Moen vann första racet före Jan Asakskogen, Daniel Gustav Raastad och Sandberg. Sandberg slog alla med häpnad när han vann NM-finalen före Asakskogen och Raastad. Favoriten Moen fick tyvärr bryta, men han fick trösta sig med att han vann Norgescupen.

Det kördes sex olika GT-klasser fördelade på två olika heat. I heatet för klasserna 3,4 & 5 startade Håvard Kollen från pole. På det fjärde varvet krokade han ihop med en medtävlare och voltade av banan. Bilen blev mycket illa tilltygad och Kollen fördes i ambulans till Hamars sjukhus. Efter undersökning visade det sig att inget var brutet, men han var ordentligt mörbultad. Säkerheten är hög inom motorsporten och bilarna är byggda för att tåla hårda smällar. Racet startades om och den regerande mästaren Per Andre Stöle vann första racet i GT3 före Olav Rygge och Odd Rune Naersnes. Stöle vann även andra racet före Naersnes och Roger Havik. Det tredje racet vanns av Per Öyvind Seeberg före Rygge och Stöle. Per Andre Stöle försvarade därmed sitt NM-guld.

I GT4 hade Alf Marius Loe Sandberg en perfekt helg. Han vann alla tre finalerna före Per Stöldal, men Stöldal var kall och visste att tre andraplatser räckte fint för honom för att försvara NM-guldet. I GT5 ledde Erik Halvorsen inför finalen, men han tvingades lämna återbud och missade finalen! Remi Brenden Ödegård tog tre segrar och kunde gå förbi Halvorsen i tabellen och försvara sin titel i Norgescupen.
I heatet för GT 1, 3 & + vann GT+ föraren Kai Roger Bakken alla tre heaten och han vann därmed Norgescupen i klassen. I GT1 vann Dagfinn Larsen det första racet och Anders Ringstad vann de andra två. Larsen var redan klar NM-mästare inför finalen. I GT2 var det betydligt fler förare och här blev det strid på kniven ända till sista finalen. Ole William Naersnes vann de två första racen och minskade därmed Steffen Andre Feets ledning i mästerskapet, men Feet hade ändå klart bäst utgångsläge inför den sista finalen. I starten gick Feet ut till vänster för att ta höjd inför chikanen. Han råkade kroka i Thomas Solberg, vilket gjorde att båda snurrade av och tvingades bryta! Naersnes tackade för denna gratischans. Han vann racet och även NM-titeln!

Historisk Racing blir bara mer och mer populärt. I Norge är klasserna indelade i tre grupper som tävlar om var sitt NM-tecken, men de körs i två olika heat. I heatet för de lite nyare och snabbare bilarna vann Hans Peter Havdal båda finalerna före Rune Rödset. Robert Skaugerud och Tor Magne Tjemsland turades om att bli trea och fyra. Tjemsland vann NM-guldet före Rödset och Mads Gjerdrum. I det andra heatet vann Atle Ramberg det första racet före Fred Arve Monsen och Frode Alhaug. I det andra vann Monsen sin första seger i historisk racing före Ramberg och Alhaug. Alhaug vann NM-guldet i den äldsta klassen före Gudmund Gulbrandsen och Jon Asakskogen. Atle Ramberg vann ”mellanklassen” före Jan Akre och Odd-Andreas Ingebrigtsen.

Shortcar mönstrade det största startfältet i finalen och de är alltid underhållande att se. Bernt Harald Jensen vann det första racet före Steinar Solibakke Klev och Rune Hansen. Tony Sormbroen vann det andra före Klev och Lars Nordli. Klev vann NM före Sivert S Johansen och Mats Örstad. I den lilla klassen, där man kör med 600cc, vann Eivind Brynildsen första racet före Thea Olsen och Tore Hansen. Brynildsen vann även det andra racet före Petter Saeves Waskaas och Thea Olsen. Brynildsen vann Norgescupen före Waskaas, medan Stian Frydenlund och Thea Olsen slutade på samma poäng på tredjeplats.

Porsche Cup var gästklass och de kom med så många bilar att de fick köra i två heat. Porsche 944 Cup kördes i Europa på 80-talet och nu har den hittat till Norge. Med Dan Göran Lunde som klassens eldsjäl har klassen växt till sig bra bara på ett par år. Det är en billig och bra instegsklass i racing. Lunde själv vann första racet före John B Roligheten och Raymond Myrland. Lunde vann även andra racet före Myrland och Morten Langörgen. Resterande Porscheklasser klumpades ihop till ett heat där Per Öyvind Seeberg vann före Hallgeir Lie och Frode Kvernröd. I det andra racet vann Thomas Solberg före Seeberg och Lie.

Då var denna racingsäsongen slut och vi ser fram emot Bilsportgalan senare i vinter.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT