RR Kinnekulle 1978
Kinnekulle Ring 1978-08-12 - 1978-08-13

Resultatlistor


MC 1000cc Debutant
  Startlista

MC 125cc
  Startlista
  Race

MC 350cc Debutant
  Startlista

MC Free for all
  Startlista
  Race

MC Superbike
  Startlista
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 111

Racerapport

SUPER-SUCCÉ FÖR SUPERBIKE!

Säsongsfinalen för Superbike-cupen, som gick av stapeln på Kinnekulle Ring, blev precis den rafflande tillställning alla hade hoppats på. Tack vare sin extrema standardutformning håller också klassen fortfarande sitt grepp om publiken. Sex olika märken har kämpat om de främsta platserna och fighter som sällan skådats i de rena racerklasserna radas upp på löpande band. Till detta har färgstarka förare satt sprätt på tillställningarna och de som besökt någon eller några av tävlingarna har inte blivit besvikna.

Finalen, som för övrigt sponsrades av Z-Motor i Göteborg, avgjordes under två heat om vardera 20 varv. På den krokiga banan visade det sig snabbt att det inte bara är hästar och ax som avgör placeringarna.

Utöver Superbikes kördes också ett race kallat "Free for all" (126-750cc) och ett 125cc-race. Tidsträningen på lördagen gav en fingervisning om vad som skulle ske. Per Jansson, Kawasaki 650, formligen åkte skjortan av resten. Med en träningstid på 1.04.6 slog han Jonny Bengtsson på Hondasexan med 1,4 sekunder och Lennart Bäckström, Laverda Jota, med 2,1 sekunder.

Vurpornas heat

Starten togs som vanligt av Honda-Jonny tätt följd av hela "ligan". En del av spänningen i tätklungan försvann då Per Jansson vurpade och lämnade Jonny B., Lennart B., och Kjell Watz att kämpa om ledningen. Jonny halkade efter då Lennart och Kjell satte in en formidabel uppvisning i konsten att köra motorcykel. Men det bar sig inte bättre än att även Kjell vurpade ett par varv före mål. Därmed kunde Lennart promenadåka fram till segern före Jonny som i sin tur hotades av Jan-Inge Persson på BMW. Robert Lavér kunde ta hand om femteplatsen sedan Per-Olov Ogeborn vurpat med sin Suzuki i kamp med Robban.

Bäckis/Laverda totalvann

När andra heatet tog sin början var det med startpositioner beroende av placeringen i första heatet. De som vurpat stod därmed sist och hade en närmast omöjlig uppgift. Men de svek inte publiken utan ställde upp i den mån maskinerna gick att reparera. Med Kjell Watz borta från resonemanget om slutsegern, gällde det vem av Laverda Lennart eller Honda-Jonny som skulle ta hem Superbike-Cupen.

Under halva andra heatet hölls spänningen uppe då Lennart och Jonny följdes åt men luften gick ur ballongen då Jonny utgick med oljeläckage. Kjell Watz gav åter en uppvisning och slutade tvåa tio sekunder efter medan fyra man hade en härlig uppgörelse om tredjeplatsen. Anders Svensson kunde så småningom avgöra till sin fördel före Vesa Kultalahti, Per Jansson och Agne Carlsson. Vurpade denna gång gjorde Robert Lavér och Jan-Inge Persson då "Robban" skulle försöka hålla undan och åkte omkull - Jan-Inge hann inte välja utan tog samma väg.

Som vanligt hade 750cc-gänget en intern strid om klassegern och den togs denna gång av Leif Westgren, Kawasaki, före Jan-Olof Odeholm, Suzuki, sedan Björn Nielsen, Honda vunnit första heatet och kört av kedjan då han ledde klassen i andra.

Lennart Bäckström kunde med segern i Superbike-serien lägga ytterligare en rättvis titel till sina två tidigare SM. Hårdaste konkurrenterna under hela säsongen har Kjell Watz och Jonny Bengtsson varit och de belade också följdriktigt andra och tredjeplatserna. Största överraskningen har Vesa Kultalahti stått för - ingen utanför en trängre krets kände till honom före säsongstarten men nu ståtar han med en fjärdeplats med Ducatin.

Avslaget

Free for all blev en lite avslagen historia med Peter Sjöström i högform. Han lämnade det övriga sällskapet och ledde med tio sekunder redan efter några varv sedan Lennart Bäckström vurpat redan på första varvet. Tvåa blev Per-Olof Ogeborn på sin hembyggda cykel och trea Stefan Pejer.

125cc-klassen, sponsrad av Ljudoteket, hade bara samlat nio deltagare och här vann Tore Alexandersson före Leif Krigh och Jan Bäckström. Största besvikelsen här var att Roland ”Kôla” Olsson inte lyckades få fart på STAROL-en, det hade säkert blivit lite bättre fart på det hela om ”Kôla” varit i farten.

Bengt Forsberg

Design by Bloms IT