SSK Falkenberg 2005

Falkenberg 2005-08-13 - 2005-08-14

Resultatlistor
Denna tävlingen är vi klara med.

Fyndbörsen Cup
  Heat 1
  Heat 2

Locost
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Race

Nordic Supercar
  Heat 1
  Heat 2

Qwinsta Trophy
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport
  Race

RS & Clubman
  Race

SSK Classic Racing
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Heat 1
  Heat 2

Yokohama Scandinavia Cup
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 152

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Publikfriande race i Falkenberg med trevliga norska inslag

Falkenberg

De som tycker att racing är tråkigt skulle ha varit i Falkenberg i helgen. Det saknades verkligen inte dramatik. SSK stod som arrangör och man hade även bjudit in sina norska vänner samt Sportvagnsserien. Detta gjorde att det blev ett imponerande startfält med över 170 bilar. De största publikfriarna var förarna i Locost. Det är Lotus Super 7 kopior som byggts med antingen bil eller motorcykelmotorer. Aerodynamiken är inte på topp i dessa bilar så det gäller att utnyttja slipstreaming. Det gjorde man flitigt och vi fick se många omkörningar. Tättrion bestod av norrmännen Audun Njös, Thomas Faraas och Kenneth Moen. De bytte ledning varje varv och ofta var det den som låg trea ut på rakan som tog över ledningen in i chikanen. Racet avgjordes några få varv från slutet när Moen fick en liten touch av Faraas. Moen snurrade och Faraas tappade några meter till Njös som kunde vinna med en knapp sekund. – Vi brukar köra på det här viset och känner varandra väl, det är väl därför det oftast går bra trots att vi ligger så nära varandra, förklarade Kenneth Moen.

På uppvärmningen inför andra racet så försvann tyvärr Moen efter en avåkning, men Faraas och Njös bjöd återigen på en imponerande uppvisning i bilkörning. Ledarskiftena var inte lika frekventa och ett tag såg det ut som om Njös hade allt under kontroll, men Faraas blixtrade till på slutet och tog segern.

Den nya chikanen i Falkenberg har varit ett diskussionsämne i år. Den har visat sig vara allt för trång och man har fått bredda den ytterligare. Det har varit svårt att köra två i bredd genom kurvorna, men Volvo Originalgänget visade att det gick att köra tre i bredd genom första kurvan! Resten av fältet kände säkert inspiration att göra detsamma, men det blev lite för mycket för några bilar som fick ta vägen genom sanden i alla fall. Det var samma topptrio som senast på Kinnekulle, nämligen Jan Sundkvist, Fredérick Bylund och Fredrik Spångberg. Den här gången var det Bylund som drog det längsta strået före Sundkvist och Spångberg. I det andra racet väntade alla på en ny fight mellan de tre, men tyvärr tog Sundkvist och Spångberg ut varandra och fick bryta. Bylund gick mot en lätt seger. Det var däremot en stenhård kamp om andraplatsen mellan Bengt Emilsson och Frank A Dahl. Emilsson slog Dahl med två tiondelar.

Vi fick även se härlig racing i klasserna Nordic Supercar, Yokohama Cup, Camaro Cup, Qwinsta Trophy, Fyndbörsen Cup, National Racing Klasse 1 & 2, Renault Junior Cup, SSK Classic och Sportvagnsserien…

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Sportvagnsserien i Falkenberg

Falkenberg

SSK bjöd in Sportvagnsserien till Falkenberg. Roadsport var störst med 20 bilar på startlinjen. Det var både den norska och svenska roadsportklassen som körde. I det första racet var det en tät kamp mellan Frode Alhaug i en mycket häftig Corvette Sting Ray, Jesper Markusson Porsche 964 och Per Christian Wiencke Porsche 993. Men några varv från slutet tappade plötsligt Alhaug farten och föll ned genom fältet. Wiencke vann före Markusson och Arild M Bråten i en Datsun. –Växellådan hängde sig på tvåans växel, förklarade Alhaug. Nu blir det en lång resa hem till Norge i natt för att hämta delar, fortsatte Alhaug.

Frode Alhaug tog verkligen den här racehelgen på allvar, han åkte 110 mil tur och retur och var med på startlinjen även på söndag. Men oturen grinade honom hårt i ansiktet då växellådan rasade redan på första varvet… Per Christian Wiencke tog hand om ledningen, men han fick se sig passerad av unge Anders Schildt som vann racet. Markusson låg länge trea men fick ge sig mot Christer Almqvist. I Roadsport C tog Jan Warg sin första seger i karriären. Han borde fått flitpris också då han ställde upp i tre klasser i helgen med sin egenhändigt byggda Pagano.

Modsport, Clubman och RS körde bara ett tävlingsheat var. Modsport I vanns av Bengt Johansson och Modsport III vanns av Mats Hildingsson. Clubman vanns av Svein Langholm och RS segraren hette Fredrik Sigbjörnsson.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se