STCC Kanonloppet Karlskoga 2005

Gelleråsbanan 2005-08-20 - 2005-08-21

Resultatlistor


Formula Renault 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

JTCC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

MC 125cc Juniorer
  Kval
  Race

MC Superstock 600
  Kval
  Race

Porsche Carrera Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STCC
  Superpole
  Heat 1
  Heat 2
  Final

Volvo S40 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo S60 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 148

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

När STCC kom till Kanonloppet hade lottningen i kvalet tagits bort och ersatts med superpole. Fredrik Ekblom var snabbast i superpolen och han tog starten i det första kvalheatet. Han ledde från start till mål före Tomas Engström och Thed Björk. Tommy Kristofferssons bil fick en kraftig brand sedan en spridare gått sönder, men teamet lyckades lappa ihop bilen till finalen. I andra kvalheatet small det redan efter 100 meter när Edward Sandström och Daniel Haglöf körde ihop. Jan ”Flash” Nilsson drogs med i kraschen och dansade in i räcket i 180 km/h! Nilsson tuppade av några sekunder och loppet rödflaggades. När kvalheatet startades om var det Johan Stureson som tog kommandot. Han lyckades hålla undan och vinna före Richard Göransson och Björk. Ekblom tog ledningen från pole i finalen. Han körde väldigt defensivt och hade hela tiden Göransson och Björk i släptåg. Göransson tappade dock en placering då han fick sladd i samband med en felväxling. Tre varv från mål satte Björk in stöten på Ekblom i Esset. Ekblom svarade och återtog ledningen i Ejes. Björk tog i ännu hårdare och pressade sig förbi i hårnålen, medan Ekblom fick ta en omväg igenom sandfållan. Göransson passade på att smita förbi. Björk vann före Göransson och Ekblom, som tyckte att Björks omkörning var i tuffaste laget. – Hade han haft en motorcykel hade det nog gått bra, sa Ekblom. Dagens uppkörning stod ”Flashen” för. Teamet lyckades lappa ihop hans illa tilltygade bil och han startade sist i finalen. ”Flash” körde upp sig till sjätteplats i mål, men efter tidstillägg blev det tionde plats till sist.

Det var tuffa kamper i JSM-klassen Volvo S40 Challenge. Mikael Mårthen är svårslagen när allt fungerar. Det gjorde det denna gången, så när som på att han gick på värktabletter då han hade en inflammation i vänster armbåge. – Det blir lite annan körstil, jag får t ex vänta med att växla tills jag kommit ut ur depåsvängen, men jag tappar inte så mycket, sa Mårthen som vann första heatet före Andreas Simonsen och Ibrahim Bakirci. Mårthen ledde även andra racet komfortabelt när plötsligt bilen dog och han fick parkera. Viktor Andersson övertog ledningen före Bakirci, Dick Sahlén och Andreas Ebbesson. Sahlén var hetast och ville fram. I omkörningen av Bakirci var han aningen för brutal och Bakirci hamnade utanför banan. Sahlén tog sig även förbi Andersson och övertog ledningen. Sahlén var först över mållinjen, men han fick tidstillägg för sin brutala omkörning av Bakirci. Andersson vann därför racet före Ebbesson och Bakirci.

Startfältet i Volvo S60 hade tagit sig lite under säsongen och i Karlskoga var det 12 bilar till start. Petter Granlund vann racen före Peter Hallén medan Claes Hoffsten och Lasse Sundman delade på tredjeplatserna. I JTCC tog Johan Persson sin första seger någonsin i klassen före Roger Eriksson och Jocke Mangs. I andra racet blev det ombytta roller då Mangs vann före Eriksson och Persson.

I Anderstorp debuterade Alx Danielsson i Porsche Carrera Cup. Nu, i endast sin andra tävling tog han sin första seger. Han var dock hårt pressad av Fredrik Ros hela racet, men Ros fick nöja sig med andraplatsen. Nicklas Karlsson kom trea. Danielsson ledde i stort sett hela andra racet också, men han lämnade en liten för stor lucka en gång och den knep Karlsson, som vann före Danielsson och Jimmy Jacobsson.

Alexander Haegermark ledde Radical, men han tog i lite för mycket och tvingades ta en sväng genom sandlådan. Han tappade genast några placeringar på detta. Rikard Bengtsson vann före Haegermark, som körde upp sig. Tomi Furu kom trea. Fjolårsmästaren David Björk gjorde ett tillfälligt inhopp och vann det andra racet före Haegermark och Niklas Lovén. Jesper Wulff Laursen tog en dubbelseger i Formula Renault 2000 före Steffen Möller. David Björk och Micke Ohlsson delade på tredjeplatserna.

Freddy Papunen var snabbast iväg i Veidec Trophy. Hemmaföraren Mikael ”Crazy-Mike” Nilsson var dock hack i häl och han väntade bara på ett misstag från Papunens sida. På det tredje varvet lämnade så Papunen en liten lucka, som Nilsson tog direkt. Papunen försökte svara, men körde i stället omkull på nästa varv. Norvald Haaland höll andraplatsen ända till sista kurvan, där Daniel Björk smög sig upp på innern och tog sig förbi. – Jag har kört många varv i långlopp på denna bana så jag visste att det gick att köra om där, sa Björk om den fräcka omkörningen. Nilsson vann alltså före Björk och Haaland. Det gick lite tyngre för Filip Backlund, som gjorde sådan succé vid förra besöket i Karlskoga. Han hade nämligen fått sparken från sitt team, Ejes Racing, eftersom han inte körde på Dunlop, som de andra i teamet. Teamet var nämligen sponsrat av Dunlop, men trots detta fick Backlund betala för sina däck själv. Han valde då att prova Pirelli i stället, vilket funkade bättre för honom. Dunlop krävde därför att Backlund sparkades. Det löste sig snabbt ändå för Backlund som i stället togs emot med varm hand av Team CaWalli.

Det kördes även ett race för 125cc Juniorer där Bertil Swenson vann före Jerry Lindén och Linus Hellberg.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se
Design by Bloms IT