Oktoberracet Mantorp 2016

Mantorp Park 2016-10-01 - 2016-10-01

Resultatlistor
Denna tävlingen är vi klara med.

Ginetta GT5 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Swedish GT
  Kval
  Kval 2
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 33

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Finaler för Swedish GT & Ginetta

Efter en händelserik finallördag i Swedish GT på Mantorp Park stod Mattsson Fasteners med Fredrik Larsson och Ingvar Mattsson som slutsegrare i GTA medan ALFAB:s Daniel Roos och Erik Behrens tog hem GTB-klassen. Porsche i båda kategorierna medan de italienska favoriterna i form av PWR:s Lamborghini och Niklas Lilja´s Maserati fick nöja sig med andra platserna i respektive klass.

Det började annars bra i det första heatet för Daniel Haglöf som tog ledningen i Lamborghini´n med Fredrik Larsson jagande ett par sekunder bakom. Men en teknisk flagg för Haglöf - på grund av läckande bränsle - förstörde dagen och möjligheterna till att försvara titeln från i fjol. Ett längre depåbesök gjorde att man föll tillbaka och hamnade varvet efter Mattsson-Porsche´n - som också tappat mark efter en punktering.

I ledningen totalt efter depåstoppen befann sig plötsligt två GTB-bilar. Daniel Roos i klar ledning när han lämnade över till Erik Behrens. Niklas Lilja tvåa trots problem med styrväxeln och Håkan Ricknäs strax bakom. När Behrens tog målflaggan var det första gången en GTB-bil vann totalt och man tog också ett bra grepp om totalsegern i mästerskapet. I det andra 50-minutersloppet gällde det bara att ta sig i mål för Alfab-duon, vilket man också gjorde genom en taktisk körning till tredje plats i klassen. Håkan Ricknäs, som i likhet med Niklas Lilja körde loppen ensam, tog starten och höll sedan undan ända in i mål. Detta trots hård uppvaktning från Lilja som i sin jakt satte loppets snabbaste varv i GTB.
I GTA gällde det bara för Ingvar Mattsson/Fredrik Larsson att ta sig i mål, så var man klara mästare. Något man också gjorde utan att ens försöka ta upp kampen med Poker Wallenberg/Daniel Haglöf som vann loppet men förlorade mästerskapet.

För Fredrik Larsson var triumfen extra njutbar, eftersom den kom bara en knapp vecka efter att han tagit hem tuffa Porsche Carrera Cup 2016. Men vad han ska göra nästa år är inte klart.
– Det blir knappast Carrera Cup igen. Efter att ha slutat trea, tvåa och nu etta så finns inte mer att göra i klassen. GT-racing är lite annorlunda och kanske det blir mer sådant, sa Fredrik efter målgång.
Daniel Roos och Erik Behrens har tävlat tillsammans flera år i GT-racing - med bilar som Audi R8, Aston Martin Vantage och i år Porsche Cayman. De senaste åren mest utomlands men 2016 främst hemma, förutom en utflykt till Paul Ricard 24-timmars där Alfab-teamet tog en klasseger.

Och en fortsättning i GT blir det.
– Swedish GT är intressant och vi vill gärna göra en ny satsning nästa år, säger teamchefen Erik Behrens. Förhoppningsvis blir vi fler som väljer denna klass och då kan det bli riktigt bra.

Jerker Johansson/STCC

Det blev en väldigt dramatisk avslutning på årets säsong i Ginetta.

Finaltävlingen kördes på Mantorp Park under Oktoberracet, som även var final för Swedish GT och Porsche GT3 Challenge.

Robin Lassander inledde finalhelgen bäst med att vara snabbast på kvalet för Ginetta G40 Cup inför finalen. Andreas Andersson fick kopplingshaveri på testet, missade kvalet och fick starta sist. Andersson gjorde världens uppkörning och gick i mål på andraplats bakom Lassander, som vann första racet. Niclas Harbig slutade trea. I G20-klassen satte Daniel Axelsson en kanontid i kvalet och var trea totalt. Axelsson följde upp med ett fint förstaracet som han vann före Otto Gullberg och Kalle Berggren.

Inför andra racet stod Lassander och Andersson på samma poäng. Andersson startade från pole och han tog inledningen inledningsvis. Ledningen växlade några gånger mellan Andersson och Lassander och det var omöjligt att förutse vem som skulle vinna. En bit ned i fältet utkämpades en nästan lika hård kamp om G20-titeln. Några varv från mål kom både Alexander Holmberg och Otto Gullberg ut på startrakan på bredställ. Holmberg lyckades hämta hem sin bil medan Gullberg snurrade. Debutanten Rasmus Hedberg kom runt kurvan och fick se Gullberg stå mitt i vägen. Han försökte veja och han lyckades nästan, men de krokade ihop och Gullbergs ena styrstag gick av. Hedberg blev hängande på kerbsen och säkerhetsbilen kom ut. Skulle mästerskapet avgöras bakom säkerhetsbilen? Funktionärerna fick snabbt undan Hedberg och allt hängde på ett enda varv till sist. Andersson fick en liten lucka. Lassander tog in det mesta genom de sista kurvorna, men Andersson skar mållinjen först, endast 0.2 sekunder före Lassander. Det innebar att Andersson vann mästerskapet före Lassander och Harbig.

I G20-klassen tog Holmberg segern före Berggren och Melwin Nilsson, som tog sin första pallplats. I mästerskapet vann Holmberg före Berggren och Gullberg.

I klassen för förare över 50 år vann Ingemar Asp före Erland Berggren ocg Roger Joleby.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se