Jyllandsringen GP Danmark 2016
Jyllandsringen 2016-08-26 - 2016-08-28

Resultatlistor


CarBuddii SSC Klasse 1
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

CarBuddii SSC Klasse 2
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Citroën DS3 Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Mascot DTC
  Kval
  Heat 1
  Heat 2
  Heat 3

Seven Racing
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 86

Racerapport

Norrmännen kämpade mot danskarna på Jyllandsringen

I helgen kördes GP Danmark på Jyllandsringen. Av tradition sedan många år körs alltid denna tävling sista helgen i augusti. Det är en stor folkfest med mycket publik, många bilar och härlig racing. Helgen inleddes med rena högsommarvärmen, men till söndagen blev det ostadigt med både åska och regn.

Det fanns norskt intresse i fyra raceklasser denna helg; Seven Racing, Citroën DS3 Cup, NTCC och Norsk GT.

Det korades en mästare i helgen och det var i Seven Racing. I många år har tävlingen på Jyllandsringen ingått i Norgescupen för Racing NM, men i år gällde tävlingen endast för det Scandinaviska mästerskapet. När första deltävlingen i mästerskapet kördes på Rudskogen kom fem danskar på besök. Nu, på Jyllandsringen, var Daniel Gustav Raastad ensam norrman mot alla danskar! Raastad hade ett bra utgångsläge efter dubbelsegern på Rudskogen. Danmarks bäste förare heter Steffen Hansen och han mäktade ”bara” med två fjärdeplatser på Rudskogen senast. Nu var det Hansen som tog en dubbelseger. Raastad var den ende som hängde med i första racet och han tog andraplatsen. Allt var upplagt för Raastad inför andra racet, men man får aldrig ta ut något i förskott. Hansen tog snabbt ledningen, men Raastad fick lite bekymmer med trafik och han körde väldigt ojämnt på den kurviga banan. Han låg länge på fjärde plats, vilket i och för sig räckte. På sista varvet tog han sig upp till andra plats och saken var klar. Raastad blev Scandinavisk mästare. – När jag skulle göra en omkörning gick växlingsmekanismen sönder, så jag fick köra resten av racet på sexans växel. Därför var det segt att komma ur kurvorna, förklarade Raastad efteråt.
I Citroën DS3 Cup var det Marcus Påverud som hängde med bäst i kvalet. Han fick tredje startposition. Han lyckades behålla sin placering i första racet och ta tredjeplatsen. En bit ned i fältet kämpade Andreas Nesset och Karin Elise Fossen tappert om den åtråvärda sjätteplatsen, som ger pole till andra racet. Det var Fossen som vann denna kamp med mindre än en sekund före Nesset, som alltså slutade sjua. Fossen tog starten i andra, men attackerades under racet både av Jacob Mathiasen och Emrik Smedberg. Fossen härdade ut och vann racet! Påverud blev hindrad av en startsmäll och kom iväg som sista bil. Han gjorde en fin uppkörning och slutade på femte plats och han satte racet snabbaste varv. Nesset slutade sexa.

NTCC blev som vanligt en spännande historia. Det började redan på kvalet, där Marius Nakken satte fjärde bästa tiden, men sedan fick han straff för att han hade kört över en spärrlinje. Efter protester avslogs straffet och Nakken fick tillbaka sin startplats. När de stod i lineup inför första racet var det torrt, men på uppvärmningsvarvet började regnet vräka ned! Tävlingsledningen tog då det kloka beslutet att kalla in alla bilar i depån för att montera regndäck. Starten försenades 15 minuter. Det var ordentligt blött när starten gick och redan på andra varvet vattenplanade Nakken av banan efter långa rakan. Ett par bilar kolliderade och det blev några varv bakom säkerhetsbilen innan racet kom igång igen. Elling Sebastian Aarvik, Andreas Bakkerud och Heidi Frydenhaug var också inblandade i incidenter och det var endast Aarvik som lyckades hanka sig i mål, fem varv efter vinnaren. Bäste norrman i racet blev Christer Gislerud som slutade sjua! I andra racet startade Gislerud därför från andra startpositionen. Han tog snyggt hand om ledningen, men det var en kort glädje. Han blev omkörd av än den ene och den andre och han verkade tappa farten mer och mer. Det var i stället Aarvik som körde bäst och han gick i mål på sjunde plats. Nakken slutade 12:a, Bakkerud 13:e, Gislerud 15:e till sist och Frydenhaug kom aldrig till start. Hennes bil fick allt för stora skador i första racet. I finalen var det Nakken som visade bäst fart och han körde i mål på femte plats. Gislerud kom åtta. Aarvik och Bakkerud blev båda påkörda och tvingades bryta.

Den stora norska holmgången fick vi som väntat se i Special Saloon-klassen. Danskarna har, precis som norrmännen, underklasser, men det övergripande namnet på klassen i år är CarBuddi SSC. Det blev tillräckligt många bilar för att dela upp tävlingen i två olika heat.
I heatet för de snabbaste bilarna tog Joakim Ottersen pole, men Ottersen fick två platser nedflyttning på grund av att han körde på en avspärrningskedja i depån! Rune Ydstebö tog starten tätt följd av Per Frost och Ottersen. Ottersen försökte varv efter varv att bromsa sig förbi Frost, som inte gav något utrymme till det. Till sist var Ottersen så högt uppe att de krokade ihop och Ottersen snurrade… Han kom snabbt igång igen, men Frost var för långt fram. Ydstebö vann första racet före Frost, Ottersen och Thomas Solberg. I andra racet höll sig Ottersen före Frost redan från början och det blev en kamp med Ydstebö ända till målet. Ydstebö vann före Ottersen och Frost. Christian Nilsen hade rasat bakaxeln i kvalet och fick starta sist. Han körde upp sig och blev fyra.

I tredje racet lyckades till sist Ottersen klämma sig förbi Ydstebö och vinna med 0.279 sekunder! Per Frost kom trea och Thomas Solberg fyra. Christian Nilsen snurrade av… Frode Alhaug var med och tog två andraplatser och en tredjeplats i GT2. Pål Richard Eidsvold tog en andraplats i GT2, sedan var det slutkört för hans del. Per Andre Stöle tog två segrar och en andraplats i GT3. Per Öyvind Seeberg tog en seger, en andraplats och en bruten i GT3. Björn Kjetil Fröiland tog två segrar i GT+, men körde inte sista heatet.

I det andra heatet hade norrmännen svårare att hänga med danskarna. Per Stöldal lyckades bäst, och han hade god hjälp av vädret i fram för allt andra racet, som kördes i regn… I första heatet körde Stöldal i mål på nionde plats och han vann därmed GT4 före Jarl Nilsen. Alf Marius Loe Sandberg och Frode Gundersen fick båda bryta. I andra var det som sagt regn. Michael Carlsen vann endast 1.3 sekunder före Stöldal. Gundersen var näst bäste norrman, Sandberg trea och Nilsen bröt. I tredje racet var det torrt igen. Stöldal kom åtta och vann GT4 före Gundersen och Sandberg.

Det blir ingen rast och ingen ro, för redan nu till helgen körs Rudskogen Motorfestival med Citroën DS3 Cup, GT och Shortcar, med Porsche 944 Cup som gästklass.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT