ERCup Sturup Raceway 2016
Sturup Raceway 2016-05-28 - 2016-05-28

Resultatlistor


ERCup
  Kval
  Race



Antal tävlande: 18

Racerapport

Äntligen blev det eld i baken och vi kom till start!
Efter diverse strul med leveranser och tidsbris kom vi som bekant inte till start till årets seriepremiär i ERCup på Knutstorp, men till deltävling 2 på Sturup har vi gått igenom det mesta flera gånger och vi fick äntligen begå premiär.



Anders var med bilen hos Svalle på TS Motorsport i Åstorp torsdagen innan och mappade nya motorn, med viss besvikelse var det ganska långt upp till de kusar beställningsspecen uppvisade, men vi ska ändå vara nöjda för allt flöt på och fungerade smärtfritt och motorn hade en fin kurva. Samma historia när vi vägde bilen, 825kg! vi stod bara gapade vad en instrumentbräda och lite annat kunde göra, ända tills någon fick se att liften inte hade släppt ned framhjulen riktigt……
Jaja, vi är ju bara inne på vårt trettonde år så varför skulle allt bli som vi planerade

Så var det då äntligen avresedag, samling 14.30 av ett gäng förväntansfulla ynglingar och vi gick igenom bilen efter mappningen en gång till och sedan packade vi för avfärd 2 timmar senare.

Väl framme så var det anmälan hos den alltid lika trevliga personalen hos Svedala MK, besiktningen flöt nästan lika bra och sedan återstod grillning och potatisgratäng Al´a Johan och snart satt vi mätta och goa och planerade och ljög så gott vi kunde i bussen. Vår yngste medlem Algot som börjar gymnasiet till hösten har nog aldrig fått så många goda råd varför man måste plugga….eller inte…… det visar sig att enda högskolan i gänget är en rörmokarutbildning och vi konstaterar snart att skit i skolan – det går lika bra ändå - om nu inte åren förändrat världen sedan vi kom ut för sådär 30 år sedan…….

Lördag morgon och racedag, sällan har gänget vaknat så tidigt fulla av förväntan av vad dagen skulle ge, ett förarsammanträde med klara besked klaras snabbt av i bästa Svedalaanda och snart är vi ute och tränar. Håkan har aldrig kört banan innan och vänder bilen efter ett varv i första kurvan, jodå, man måste ju hitta gränserna även med kalla däck
Själv fick jag en riktig aha-upplevelse när jag första varvet följde däckspåren i banan och det höll på gå åt skogen även där, däckspåren var ju utlagda av alla dessa driftingbilar som kör på Sturup och vi håller inte riktigt samma apex i en kurva och ännu mindre linjen innan kurvorna…….

Undertecknad tar starten från 12:e rutan, vi använde kvalet mest för att lära oss nya motorn ihop med lådan så bättre blev det inte. Det tar några varv att komma in i körningen men ganska snabbt flöt det på riktigt bra, fick några omkörningar men några bilar fick jag släppa för att senare komma ifatt dom, ligger bakom ett antal varv utan att få till ett riktigt bra tillfälle, bilen går ruggigt bra på baksidan och jag kommer in helt rätt och kan komma upp till höger om Flying Fellows övertygad om att han ser mig efter de varv jag legat bakom – det har han inte !!!!! Han svänger in mot apex där jag ligger och det smäller till bra när vi sida vid sida slår ihop, jag backar tillbaks och bilen går som en skadskjuten kråka, tusan, gick nåt sönder eller en punka? Bara kör och känn på bilen meddelar bestämt depån medan jag förskräckt försöker komma in i körningen igen och ta mej tusan, bilen rätar till sig och jag kan dundra vidare, blir omkörd av Allt i Däck i kurvan innan start och mål och denna gång var inte jag helt beredd där och bilen driftar ut för mig och touchar i deras sida och backspegeln flyger all världens väg. Efter tre kvart är jag så trött att koncentrationen sviker och depån påtalar att ackordet håller på att gå åt skogen, bit ihop och kom tillbaks och jag gör vad jag kan och stinten går mot sitt slut – då greppar det inte efter start och mål och bilen bara ålar sig fram! Släpper på bromsen och försöker styra men det tar inte ett smack! Lyckas ta en runda i gruset och komma upp och ber depån se om dom ser något på bilen för den uppträder märkligt, funkar bra ända ner till sista vänsterkurvan på baksidan då exakt samma sak händer, och därefter i hårnålen innan start och mål.
Går in i depån och ska börja med att tanka innan vi söker felet för att komma i rätt ordning, då kommer Anders springande och viftande med en brandsläckare i famnen! Jaja, jag ska stanna och det visar sig att mitt i tankdepån med 20 teams bensin för 6 timmars bilkörning omkring mig brinner det frisk i motorrummet! Anders kör på med sin brandsläckare lite försiktigt och nu kommer även en brandman och tömmer hela sin släckare både över och under motorn….., jag börjar fatta att kanske jag ska kliva ur och vi knuffar snabbt bilen ur tankdepån.
Det visar sig att en slang förmodligen blivit för varm av grenröret och släppte ut olja på splitten som snabbt antändes av grenröret.
Jaja, vad är väl en bal på slottet när man kan sitta hemma i garaget skruva racerbil.

Själv trodde jag att dagen var över men övriga ser snart möjligheter och vi börjar jaga stålomspunnen slang, tack No Limit och även övriga som försökte hitta slang till oss, vilket härligt gäng ERCup är!
Micke och tillreste supportern Rickard Bengtsson började tokmeka tillsammans med de andra, Johan klädde om för att köra och jag höll mig undan för att inte vara i vägen.
Om jag minns rätt var vi på banan igen efter typ 1,1 timme och då hade vi utöver bytt oljslangen som även fick en ny dragning även sanerat pulver från 2 brandsläckare så gott vi kunde.

Det var många glada tillrop om att man var ”het på banan idag” och Stefan i 43 blev orolig när han såg hur mycket ”pulver vi hade under huven” vilket han noga påpekade…..

Johan gick därefter ut på stint 2, Micke på 3 och Anders tog sedan henne i mål och allt utan dramatik, vi tappade ca 40 varv när vi stod still och det var för mycket att ta igen, dock var vi bland de snabbaste på banan och till och med snabbast bitvis när Micke satt bakom rodret och hann satte även vårt snabbaste varv – utan att ha eld i baken.

Nu är säsongen igång på allvar även för oss och vi har påbörjat förberedelserna med att skölja bilen både utan och innan för att bli av pulvret från släckarna och vi är nu rejält tända att komma till Falkenberg där vi hoppas kunna köra ett helt race och visa var skåpet stå!

Tack till tillresta supportar, sponsorer, medtävlare och funktionärer – visst har vi skoj på våra möten!

/ Peter Kjellsson
ALT Racing

Design by Bloms IT