SSK Falkenberg 2016

Falkenberg 2016-06-17 - 2016-06-18

Resultatlistor


Ginetta GT5 Challenge
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Radical Endurance
  Kval
  Race

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Klass 3
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SSK Standard
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

VolvoCupen
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 95

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Många gästade lilla västkustloppet

Det blev en händelserik helg på Falkenbergs Motorbana när SSK-serien körde sin tredje deltävling den 17-18 juni. Flera förare från andra serier gästade också klasserna, vilket bjöd på extra stora startfält. Något som inte minst publiken uppskattade.

VolvoCupen: Fredrik Wiborg kom till Falkenberg med en betryggande serieledning efter en kanonstart på säsongen. I kvalet gjorde han ingen besviken och var som vanligt snabb. Det blev ingen Fini – Shootout denna gång, då tidsschemat ej tillät detta. Men Wiborg fick en bästa tid på 53.276 i kvalet, vilket gav honom pole position i race 1, där var det stillastående start. Den klarade alla med bravur! Men sen var det vild kamp i början av heatet mellan topp 3. Wiborg – Hellsten – Halvorsen. Men på snabba Falkenbergs banan fick dom tillslut en liten lucka och Wiborg kunde då vinna före Edvin Hellsten och Erik Halvorsen. Bakom topp 3 var det ändå jämnare i slutet. Där Filip Skagerfält, som kör klassens enda Volvo 940, gjorde en bra första tävling i Falkenberg och knep sjundeplatsen före Magnus Hasselström och Pernilla Nyström som kämpade bra racet igenom.

I Race 2 var det omvänd startordning, vilket bjuder upp till en del omkörningar. Nu fick vi se Filip Skagerfält och Stian Theodorsen i första led. Detta var för övrigt Filips första pole position! I andra led startade Oskar Hellsten och Daniel Rattikainen. Efter starten blev trångt in i chikanen, men förarna visar stor respekt för varandra och lämnar den plats som behövdes, även fast några ändå fick ta vägen över sandfållan. Men se fick vi se en rejäl uppkörning av flera förare. Bl.a Fredrik Wiborg som så gärna ville vinna igen. Han kom ikapp Oskar Hellsten och skulle köra om ner mot chikanen, när Henrik Hjörund hade släppt ut lite olja på banan efter ett haveri. Detta gjorde att nästa alla förare fick ta escape-road innan dom kom ut, upp mot nyhemskurvan igen. Efter detta börjar en ny uppkörning, efter lite omkastningar i fältet. Wiborg attackerar Oskar Hellsten och går upp på tredje plats. Men med två varv kvar kör Wiborg av i Ginstakurvan. Han skrotar sin Volvo 855 rejält, men klarar sig själv helt okej. Tråkigt slut på en fin uppkörning! Edvin Hellsten kan andas ut och vinner före Stian Theodorsen, med Oskar Hellsten på tredje. Oskars första pallplats i VolvoCupen för övrigt! Ulf Borgström, Volvo S40 går in som femma och gör sitt bästa resultat någonsin. Kan nog bli en pallplats även där framöver!

SSK Klass 2: Här gästades klassen av två långloppsåkare. Mikael Hägerström och August Krokström. August som kört i SSK-serien tidigare, kör nu bl.a ERCup med teamets BMW. Men gästar SSK när tillfälle ges. Även Roger Ekman var tillbaka efter problem i tidigare tävlingar med sin Opel Kadett. I kvalet var Malin Hellman snabbast i sin BMW M3 (51.102). Malin låg sen i en bra fight i race 1 mellan Tim Svensson och August Krokström. Malin fick kämpa hårt för att hålla killarna bakom sig. Tim hade det också jobbigt med August som jagade hela tiden. Men med tre varv kvar började problemen för August, som tillslut tvingades bryta. August som kraschade bilen ordentligt under fredagsträningen trodde att det kunde vara en del av orsaken. Teamet jobbade för att få ordning på bilen men lyckades ej. Malin kunde vinna före Tim, med hemmaföraren Mikael Hägerström nu på tredje i stället.

I race 2 blev det till en början en ny bra fight i SSK Klass 2 mellan Malin och Tim där nu Mikael jagade på tredje, när August ej kom till start. Malin fick även nu jobba hårt mot Tim. Men nu var det istället Tim som fick problem. Hans Opel Manta gav upp på baksidan efter nyhemskurvan och fick parkera i slutet av heatet. Malin vann igen, med Mikael Hägerström nu på andraplats. Svante Lundkvist gick in som trea och tog därmed sin första pallplats! Många förare saknades i race 2, men dom jobbar på att komma till start under Raceweek på Kinnekulle i slutet av juli istället.

SSK Klass 3: När V8 Thunder Cars hade uppehåll passade Marcus Palnér och Christoffer Bergström på att gästa SSK Klass 3 med sina V8 Camaro´s. Förutom V8-förarna fick vi se en hel del andra bilar också. Detta gjorde att det blev närmare 30 bilar på startplattan! Vilket gjorde att man fick dela upp dessa heat. I SSK Klass 3-C fick vi se flest bilar, med en riktig rolig blandning också. Men Marcus Palnér vann enkelt i sin Camaro före Christoffer Betrgström och Alexander Pfister. Marcus fick en bästa tid i race 1 på 45.019. Den ville han fått ner till en 44-tid för att vara nöjd. Men seger blev det… I Klass 3-B vann Jesper Ojala övertygande före Simon Olsson och Mats Blomqvist. I Klass 3-A Blev det Porsche fight mellan Thomas Larsson och Fredrik Hedberg. Men Thomas vann tillslut före Fredrik med Otto Tjäder in på tredje.

I race 2 blev det lite kalabalik i chikanen. Men alla kunde tillslut komma därifrån. Men nu fick vi se en hemmaförare i topp 3. Nämligen Samuel Johansson från Falkenberg i sin BMW E36. Samuel var snabb och kunde hålla undan för jagande Stefan Pfister och Leif Henrik Börstad. Vann Klass 3-C gjorde återigen Marcus Palnér nu före just Samuel Johansson, med Stefan Pfister på tredje. Här fick vi återigen se Sten Jarl bryta med sin BMW ALMS V8. Sten jobbar fortfarande på att få ordning på denna unika bil. Det samma gäller team kompisen Martin Jarl, som också fick bryta i BMW GTR V8. Men dom ger inte upp än, Jarl Motorsport kommer även till Raceweek. I Klass 3-B vann Jesper Ojala dubbelt i sin Seat Supercopa före Simon Olsson och Peter Franzèn nu på trejde. Peter som fick problem med sin Nissan 200 på kvalet jobbade hela tiden med att komma till start i race 2. Vilket gav resultat. I Klass 3-A var det vild jakt i Race 2. Denna gång mellan debutanten Ingemar Linuzon i Audi S2 och Klas Ekstrand i Renault Clio Cup. Dessa herrar fightades om tredjeplatsen och Ingemar var hela tiden före, med Klas hack i häl. Klas som tidigare kört i Renault Junior Cup har rutin, och försökte flera gånger gå förbi. Men Ingemar åkte brett och tog tredje platsen. Klas var ändå nöjd, som såg detta som extra träning inför Västkustloppet med Clio Cup i början av juli. Thomas Larsson vann igen, men denna gång med hårt motstånd av en annan Clio Cup-förare, Otto Tjäder. Otto var ett tag i ledning. Men fick ge sig när Thomas kom ikapp med sin Porsche 944. Otto in som två. Regerande SSK-mästaren Tobias Moberg kör också en Renault Clio Cup-bil. Han blir snabbare och snabbare. Så se upp framöver!

Renault Junior Cup: Samtliga förare i klassen gjorde ett bra kval inför race 1. Men Michael Haflidason fick bästa tiden (56.298). Vilket gav honom pole position. Bredvid startade mästerskapsledaren Filip Sandström. Dessa två gjorde en bra start. Likaså Emil Sonesson och Adam Olinson, som startade bakom i andra led. Michael leder heatet men uppvaktas hela tiden av Sandström som vill ta ytterligare en seger i år. Men ner mot chikanen försöker Filip gå om, men bromsar för sent och får ta escape-road och kommer ut längre ner i det jämna fältet. Filip kör upp sig rejält, och närmar sig topp 3. Men det räcker inte denna gång och han får nöja sig med en fjärdeplats. Michael Haflidason vinner före Adam Olinson med Isac Aronsson på tredje. På Falkenberg gjorde Martin Ling från Köping debut i klassen. Martin som lärde sig snabbt, pressade tider i varje heat och slutade tolva i race 1. Men han kommer garanterat klättra högre upp i resultatlistorna framöver.

Lilla Västkustloppet i Falkenberg med SSK-Serien.
Martin Ling gjorde debut i Renault Junior Cup.

I race 2 var det liknande scenario som i race 1. Med Michael, Filip och Adam i topp. Men här blir det än tuffare fight. Med tyvärr mycket skador på bilarna som resultat. Michael och Filip går ihop i chikanen och det drar med sig fler bilar som blir inblandade. Det slutar med att en del också tvingas bryta, där bl.a Michael. Han blir också diskad för denna incident. Vinner gör istället Filip Sandström med Emil Sonesson in på andraplats. Trea slutar Adam Olinson, som också fick en del skador på sin bil. Men vi hoppas att dom kan få ordning på sina junior-bilar, så vi återigen kan få se lika bra race som vi fick se i det första heatet. Där dom kör backspegel mot backspegel utan att det blir plåtskador. För det vet vi att Sveriges bästa juniorer kan!

I Övrigt bjöd Ginetta och Radical på riktigt bra och stora startfält. Två klasser som verkligen växt. På söndagen körde ERCup sextimmar race. Där hemmateamet, Citius Motorsport från Falkenberg vann i sin Toyota MR2. Två blev 2 fast 4 you från Skene i en Opel Ascona 400. Trea blev också ett Falkenbergsteam, Allt i däck Motorsport i en BMW 320.

Nu ser vi fram emot klassiska Raceweek på Kinnekulle ring den 29-31 juli. Hoppas vi ses där. Välkomna!