SLC-Final Mantorp 2006
Mantorp Park 2006-10-14 - 2006-10-14

Resultatlistor


SLC
  Race

SLC Helix Endurance Trophy
  Race



Antal tävlande: 39

Racerapport

Final för årets SLC på Mantorp Park

Maratonloppet över för Riksmästerskapet inom svensk långloppsracing. SLC-Finalen kördes över 12 timmar på Mantorp Park. I år var vädergudarna nådiga och gav de tävlande en härlig höstdag på racerbanan. De första tre timmarna av tävlingen avgjorde utgången för tretimmarscupen. Därefter fortsatte racet i nio timmar till innan den definitiva målflaggan för årets säsong plockades fram. Då hade det varit mörkt i flera timmar redan…

Av tradition startar alltid SLC finalen efter resultatlistan i mästerskapet. Regerande mästarna Hubert Bergh Motorsport stod i pole med Matex Racing vid sin sida. 39 bilar stod på startlinjen. Det blev ett ovanligt lugnt race med få incidenter. Type R Racing kunde vinna racet med 13 sekunder före ”Hubbe”. –Vi kör en klass 1 bil, alltså Grupp N. Vi har i princip bara satt i en störtbur i grabbens gatbil, vi har till och med bakrutetorkaren kvar. Bilen är lite för tung och vi saknar snabbtankanläggning. Om det blir några ”Code 60” situationer under ett race så behöver vi inte tanka på tre timmar. Vi körde ett helt problemfritt race och hann dessutom tanka i 20 liter för säkerhetsskull, sa Anders Florén som körde tillsammans med sonen Erik. –Erik körde större delen av racet, inflikade Anders. –Vi gjorde ett absolut felfritt race idag. Vi gjorde alla byten under ”code 60”, ändå fick vi stryk med 13 sekunder ??!?, sa Hubbe Bergh. Swede Team Motor kom trea med sin diesel Saab. Tretimmarscupen vanns av ”Hubbe” före Type R Racing och Swede Team Motor.

När racet övergick från tretimmars till 12-timmarsrace räknades handicapsystemet om. När ”bara” nio av de 12 timmarna hade körts hade Hubert Bergh Motorsport hämtat in handicapvarven och övertog ledningen. De kunde sedan defilera i mål. Segermarginalen blev 13 varv till sist. -Det var en riktig arbetsseger. Teamet har jobbat hårt i nästan tre dygn med båda bilarna. Motorbyte, växellådsbyte och drivaxlar. Under finalracet gick diffen sönder. Vi tappade 3-4 sekunder per varv, men bilen höll ihop ända till mål, sa Hubbe Bergh.

Matex Racing, som låg tvåa inför finalen, hade bra förutsättningar att störa Hubbes planer. Tyvärr grusades deras planer redan i slutet av tretimmarstävlingen då de kanade av banan på en oljefläck och rasade ca tio placeringar. Under dagen körde de upp sig och låg tvåa när växellådan började krångla. –Vi kände tidigt i loppet att tvåans växel kärvade lite, men vi trodde inte att det var någon större fara. Mot slutet av racet blev det problem med alla växlar. Vi körde ett tag på bara fyrans växel, men när endast en halvtimme återstod kärvade lådan ihop helt. Det var mer spännande att stå i depån och följa racet än att köra det samma. Vi visste att vi hade chansen att behålla vår andraplats, men det skulle bli tight, sa Henrik Tufvasson.

Hubbe kunde med sin seger försvara sin RM titel. I racet kom Team Avanti tvåa före New Beetle Racing, Team Suksess och Type R Racing. –Vi insåg under dagen att vi troligen hade vunnit RM om vi inte hade hoppat over en deltävling. Det var tävlingen som skulle ha gått i Polen, men som flyttades till Mantorp, som vi hoppade över. Vi hade redan planerat in vår semester då, sa Anders Florén från Type R Racing.

Det blev väldigt jämnt i Riksmästerskapet bakom segrande ”Hubbe”, Matex tog andraplatsen före New Beetle Racing, Hubert Berg Motorsport2, Type R Racing och Swede Team Motor.

-Vi låg trea inför finalen och dagen började också bra med en tredjeplats i tretimmars, men vår annars så driftssäkra diesel-Saab fick tyvärr ge upp idag sedan både turbon och topplockspackningen sagt upp sig, sa Bo Lindman från Swede Team Motor.

Bengt-Åce Gustavsson - www.racefoto.se

Design by Bloms IT