SLC Mantorp 2006
Mantorp Park 2006-04-20 - 2006-04-23

Resultatlistor


Nordic Supercar
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

SLC
  Kval
  Race

SLC Helix Endurance Trophy
  Kval
  Race

SLC STD/Mod
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 44

Racerapport

Årets Svenska Racingsäsong fick en flygande start med SLC

Årets första racertävling har körts i Sverige. Som vanligt var det SLC-Racing Series som var först ut. Precis som i fjol anordnade de ett ”Racecamp” för alla som ville lufta sina bilar i vårsolen. Det var stort spann mellan bilarna som kom från så olika klasser som: STCC, Camaro Cup, JTCC, NSHC Euromaster, Mellansvenska Långloppsserien, BMW Cup, Volvo S60 och SLC.

I tretimmarsracet kom det 28 bilar till start. Alx Danielsson var gästförare hos Delta och satte pole med över tre sekunder bättre än Spalding Motor som var tvåa. –Jag var här som instruktör när Djon Clausen från Delta frågade mig om jag ville köra. Det var klart att jag svarade ja, det var skönt att få köra ett race innan min säsong börjar, sa Alx. När racet startade var det inget snack om saken. Alx i Delta-Porschen drog upp ett tempo som ingen annan kunde följa. Redan efter några få varv började Alx varva bilar och under sitt körpass varvade han nästan hela fältet. SLC använder ett handicapsystem som innebär att de långsammare klasserna får några varv tillgodo redan från start. Därför vet man aldrig vem som skall vinna förrän precis innan slutet av tävlingen. Med Deltas framfart såg det ut att bli en lätt seger. Alx lämnade över ratten till Carl-Olov Carlsson. Men Carl-Olovs lycka blev kort. Det började brinna i ett uppsamlingskärl för vevhusventilationen och Delta tvingades bryta efter visst släckningsarbete.

Swede Team Motor ledde tävlingen efter två timmar med sin Diesel Saab. När en halvtimme återstod gick MV Racing upp i ledningen med sin GT2 Porsche. När det var tio minuter kvar gick MV i depå för sitt sista obligatoriska depåstopp. När de körde ur depån korsade de den vita linjen och fick komma in för en minuts straff. Med detta gav de ledningen tillbaka till Swede Team Motor som i lugn och ro kunde gå in för sitt sista depåstopp när endast några få minuter återstod. De hade chansen att skriva Svensk motorhistoria genom att ta den första segern för en Dieselbil någonsin, men när de körde ut på banan igen korsade de också den vita linjen och segern gick istället till MV Racing. Snopna och lyckliga vann MV med förartrion: Mårten Samuelsson, Håkan Hall och Ronny Nygård.

I sextimmarsracet vann Hubert Berg Motorsport före Type R Racing och Matex Racing. Det var glesare startfält i sprintracen. Nordic Supercar körde tillsammans med SLC GT. Erik Behrens vann båda Nordic racen medan Tony Johansson i Spalding Motor och Per-Erik Axehult delade på segrarna i SLC GT. I Standard dubbelvann Krister Andersson och i Modifierad dubbelvann Tommy Classon.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT