Svenskt Sportvagnsmeeting Knutstorp 2006

Ring Knutstorp 2006-07-07 - 2006-07-09

Resultatlistor


Classic Formula
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Formel Vee
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Förkrigsbilar A-D, Nordisk Special, F3 500cc & FJ
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

GT/GTS -1965
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Kval
  Race

Roadsport A
  Kval
  Race

Roadsport BC
  Kval
  Race

RS & Clubman
  Kval
  Race

Sports 2000
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-1965 över 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Standard-65 1000cc
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

STD & GT/GTS 1966-1990
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 197

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Svenskt Sportvagnsmeeting – Sveriges största racertävling

Knutstorp.

Svenskt Sportvagnsmeeting befäster sin position som Sveriges största racertävling. 210 racerbilar, 150 deltagare i familjerallyt och 4000 personer på läktarna. Tävlingen har av tradition varit sportvagnarnas Mecka, men på senare år har de historiska bilarna tagit överhanden. De historiska klasserna körde dubbeltävling, ett heat på sju varv och ett på 12 varv. Sportvagnarna körde endast ett tävlingsheat över 12 varv.

Niklas Johansson hade pole i heatet för Historiska Racersportvagnar. Lars-Gunnar Johansson stod tvåa. I starten i första racet missade Lars-Gunnar grovt och kom bara iväg som femma. Niklas vann före Jan Hellberg och Lars-Gunnar som spurtade upp sig till tredje plats. I det andra blev det samma trio på pallen igen efter att Lars-Gunnar gjort ännu en dålig start…

Bland de minsta standardvagnarna, upp till 1150cc, går Lennart Thurn från klarhet till klarhet. Poletiden var sekunden före Johan Solman i sin E-bil. I första racet var det ändå Johan som tog starten. Men Lennarts lilla vassare hundkoja var snabbare och han vann första heatet före Johan och Lars Byström. Det andra heatet började likadant, men racet tog slut i sandlådan för Johan. Bo Severinsson fick fälghaveri på sin Gordini. Lennart vann enkelt före Lars Byström och Nils-Olof Jonsson.

I Formel Vee tändes ett visst hopp sedan klassens suverän, Roger Johansson stod först på tredje plats på gridden. Lars-Göran Johansson stod först och Sven-Åke Svensson tvåa. Lars-Göran tog starten, men redan på andra varvet var ordningen återställd. Roger vann före Sven-Åke och Lars-Gunnar. I det andra heatet varade spänningen i flera varv innan Roger tog sig förbi Lars-Gunnar som hade ledningen från start. Sven-Åke fick teknisk flagg för oljeläckage och tvingades bryta. Catharina Hansen tog hand om tredjeplatsen.

I heatet för de äldsta formelbilarna fick vi som vanligt se en härlig mix av bilar från 1930-talet till mitten av sextiotalet. Magnus Ahlqvist kunde vinna båda heaten mycket enkelt med sin Cooper T71-F2. Glenn Andersson var bästa F3-midget, Jörgen Witting var bästa förkrigsbil medan segrarna i Formel Junior delades mellan Mogen Christensen och Göran Anderberg.

Standard Ny var det största heatet med 25 bilar. Greger Pettersson hade förberett sig på bästa sätt. Han har i år köpt en Ford Escort MKII från det tyska fabriksstallet Zakspeed. En riktig best med 270 hästkrafter. Han hade dessutom hyrt Knutstorp i veckan och tillsammans med Jens Edman hade de optimerat bilen efter konstens alla regler. Det gav utdelning redan på tidsträningen då han var snabbast i regnet. I första racet hade det torkat upp. Han tog starten men var hela racet hårt uppvaktad bakifrån av Anders Berger. Greger kunde rutinerat hålla undan och vinna racet före Anders och K-G Almström. I det andra racet var Greger snabbast iväg, men Anders tog sig förbi efter ett par varv och vann. Tomas Hall körde in som trea.

I heatet för Historisk Standard över 1150cc hade Andreas Eriksson pole före Tommy Jagerwall och Lars Esselius. Lars var snabbast i starten och övertog ledningen redan innan första kurvan. Andreas och Tommy kämpade om andraplatsen, medan Lars drog ifrån i täten. Lars vann före Andreas, Tommy och Engelskmannen John Millbank. John hade startat långt ned i fältet, men arbetat sig upp. Han körde även Roadsport och Modsport under helgen och fick på så vis mycket tid att lära sig banan. I det andra heatet blev starten en kopia av den första, men nu lyckades John ännu bättre och jobbade sig ända upp till andra plats före Andreas och Tommy. Detta var en härlig revansch för Lars som alltså vann båda heaten. Lars började året med att gaswiren hoppade av i Mantorp och att gasen hängde sig i Karlskoga.

Rolf ”Myggan” Nilssons kvalöverlägsenhet i GT/GTS saknar nästan motstycke inom svensk racing. Han var drygt fem sekunder snabbare än Tord Ekegren….. I första racet var det lite jämnare. Han vann ”bara” med 11 sekunder före Roger Adamsson och Lars Bondesson… Det blev samma topptrio i det andra racet också.

En mycket intressant bil återfanns i GT/GTS-klassen. Per Roxlin körde en MG Midget som han körde redan för 35 år sedan. En av ägarna före Pers tid var ingen mindre än Reine Wisell… I händerna på Per gick den mycket fort och han blev åtta och sjua totalt.

Bland de nyare formelbilarna var det klar dansk dominans i toppen. Efter kvalet var John Rasmussen snabbast före Thomas Mullin. Det var danskt även på 4:e, 6:e, 7:e och 10:e plats också. I racet blev nationsfördelningen lite bättre, ur svensk synvinkel. John Rasmussen vann före Ole Vejlund och Peter Gustafson. I det andra vann Thomas Mullin före Ole Vejlund och Daniel Sprinchorn.

Nu blir det ett långt uppehåll för RHK. Finalen körs i Falkenberg 9 september, men innan dess körs de andra deltävlingarna i Nordiska Cupen: Sturup 19-20 augusti, Hämeenlinna 26-27 augusti och Våler 2-3 september.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se