SSK Raceweek Kinnekulle 2006

Kinnekulle Ring 2006-07-21 - 2006-07-23

Resultatlistor


Formel Ford Zetec
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Modsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Qwinsta Trophy
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Roadsport
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

RS & Clubman
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Antal tävlande: 118

Racerapport
Racerapporten är oftast skriven på Svenska. Använd Google Translate om du vill översätta den till ett annat språk.

Raceweek på Kinnekulle succé med många startande

Kinnekulle

Årets Raceweek blev en succé med över 100 bilar på startlinjen. Det var strålande sol som vanligt i år, man kan nästan kalla det för ”SSK-väder”. Förutom SSK´s egna klasser kördes SM i Formel Ford Zetec samt Sportvagnsserien. Olle Karlsson hade givetvis sin sedvanliga tipspromenad. Olles kluriga frågor brukar vara en svår nöt för alla deltagare, men för första gången sedan 2001 fick han en rad med 13 rätt. Det var Christer Persson, som hade avbrutit sin semester i Estland och kört i högsta hastighet för att hinna fram till tipspromenaden i tid. Sonen Fredrik Egeland blev tvåa och Hannu Ojala kom trea.

Bland barnfrågorna fick ingen 13 rätt, men 9st fick 12 rätt. Utslagningsfrågan, där man fick gissa antal gem i en glasburk, fick avgöra. Vinnaren står till HÖGER i bild och namnen som följer är också från HÖGER: Olivia Rotegren Persson, Tuvalisa Kangro, Felix Lindblom, Jessica Tolli, Ellen Hansson och Julia Holgersson. Saknas på bilden gör: Edvin Ek (2:a), Jennifer Eriksson (7:a) och Moa Mattsson (8:a).

Peter Eriksson visade upp sin egenhändigt byggda conceptbil med Suzuki Hayabusamotor och förminskad Ford Fiesta kaross som ca 80 % av originalstorleken. Tanken är att det skall bli en ny raceklass med bilen, men till att börja med byggs bilen i några provexemplar och samkörs med någon annan klass. –Vi kommer att bygga några bilar för uthyrning för att se hur stort intresset är, säger Peter, som byggt bilen tillsammans med sin bror Johan. Peter har erfarenhet från rally, rallycross och racing. Johan har som bekant kört Qwinsta Trophy i en Sierra. Bilen är ett röramschassie med plastkaross som väger ca 500 kg. Det finns en hel del fiffiga detaljlösningar, som t ex att man går in genom framrutan! Man sitter mitt i bilen, som går nästan lika fort som en Radical. Det är samma hjulupphängningar fram och bak och man kan justera Cambervinkeln utan att toe-in förändras.

Peter har utvecklat och testat en prototyp till och från i nästan 10 år och utifrån det byggt ett original det senaste året. Han har inte kommit på något lämpligt namn ännu. Han visade bilen för första gången på Bilmässan i Jönköping i påskas och nu var det första gången den kördes. –De ville använda bilen i Finnkampen motor, men tyvärr blev tiden för knapp, sa Peter.

SM i Formel Ford Zetec körde sin näst sista deltävling för i år. Pierre Selander från Östersund kom som SM-ledare och hade som målsättning att vinna dubbelt och sedan bara behöva köra på säkerhet i finalen i Karlskoga. Det började också bra för Pierre som tog pole. Formel Ford Zetec var den enda klassen som använde stående start. Det blev förvirring i startfältet när 5 sekunders skylten aldrig kom upp och helt plötsligt gick starten. Alla blev tagna på sängen. Pierre lyckades ta starten med Tobias Hedström på andra plats. Tobias startade från sista plats, men hans lycka blev kort. Bilen började misstända redan på andra varvet och han tappade placeringar. David Olsson från Staffanstorp hade bäst fart för dagen. Han jagade ikapp Pierre och tog sig förbi och vann racet. Dennis Sinzenhauser kom trea. I det andra racet blev det en kamp mellan David Olsson och Tobias Augustsson. Tobias försökte hela tiden att hitta en lucka på David, men den kom aldrig. Pierre kunde inte matcha tätduon men tog tredjeplatsen. Pierre leder fortfarande SM, men inte så stort som han hade hoppats…

Modsport kom med sina mullrande motorer och vilda hästkrafter. Bengt Johansson tog pole. Bengt brukar vinna Modsportserien vartannat år. Bengt stressades av Villy Zielinsky och kom ut på kerbsen. Han böjde in halva frontspoilern under bilen och tappade flera placeringar. Stefan Pfister var påpasslig och tog ledningen och vann före Villy och Jaan Tolli. I det andra racet vann Stefan återigen. Han fick en liten lucka, men bakom honom låg tre förare inom en sekund och krigade. Jaan Tolli kom tvåa, Bengt Johansson trea och Kenneth Nilsson fyra.

Roadsport hade tillskott från Norge. Den norska Roadsportserien hade lagt in Raceweek i sin kalender. Jan Brolund tog pole. Roger Hermansen pressade sig förbi, men tappade sedan till tredjeplats. Jan Brolund vann före Christer Almqvist. I B-klassen vann Mikael Wiklund före Emil Löveryd och Jan Warg. I det andra racet fick Brolund en lucka direkt och kunde vinna komfortabelt före Per Wenche och Tommy Falck. I B-klassen vann Mikael Wiklund före Emil Löveryd och Max Lindblom. Helgens stora otursgubbe var utan tvekan Frode Alhaug. Hans häftiga Corvette Stingray fick problem med kopplingen. Han demonterade kopplingen och lagade specialkopplingen. Vid nästa körpass var det haveri igen och han missade första racet. Efter en del ringande lyckades han hitta en bättre koppling i Göteborg. Det blev nattligt skruvande. När bilen provades på söndag morgon visade det sig att kopplingen inte fungerade.

RS och Clubman körde ihop. Fredrik Sigbjörnsson tog ledningen från pole före Petter Berger och Thomas Nilsson. Thomas tog sig upp till andraplatsen efter några varv och Petter blev nästan upphunnen av Svein Langholm och Flemming Bendixen. Fredrik och Tomas körde RS och de andra Clubman. I det andra racet drog RS-förarna Fredrik och Thomas ifrån Clubmangänget som anfördes av Petter Berger. Han hade hela tiden Svein Langholm i hasorna, men lyckades hålla undan. Stewart Stjernholm hade gjort en dålig start, men spurtade sig upp till tredje plats.

I heatet för Qwinsta Trophy och SSK Classic var det 20 bilar den här gången. Jörgen Hansson, Qwinsta, hade pole före Jörgen Adlén, Classic. Jörgen Hansson tog starten före Enar Viktorsson och Jörgen Adlén. Adlén kontrade och körde i mål som tvåa efter Hansson som vann Qwinsta före Enar Viktorsson och Kenneth Ekström. Jörgen Adlén vann Classic före Benny Pettersson och Ulf Andersson. Reine Bergström kom till start med sin helt nybyggda Peugeot 206. Bilen är inte utsorterad och resultatet blev blygsamt, men räkna med att Reine skall få snurr på grejerna om ett tag. Kristoffer Ödegården kom från Norge med sin Peugeot 206, men tvingades bryta, liksom debutanten Peter Franzén i en Lancia Abarth.

I det andra racet hade Jörgen Adlén pole före Jörgen Hansson. Det var Hansson som var snabbast iväg i starten och han vann före Jörgen Adlén, Kenneth Ekström och Enar Viktorsson. I Classic kom Ulf Andersson tvåa före Benny Pettersson.

Volvo Original Cup hade fått en liten regeländring precis till Raceweek. Vikten har justerats så att S40 och 940 måste väga 12 kg mer än innan. För 240 var vikten oförändrad. Niclas Olsson stod återigen i pole med sin S40. Per-Erik Jonsson var tvåa. I starten var Niclas snabbast iväg före Jan Sundkvist, Per-Erik Jonsson och Jonas Nilsson. Sundkvist kunde bara förtvivlat sitta och se hur Niclas sakta men säkert drog ifrån. Jonas jagade Per-Erik frenetiskt och till sist gick de jämsides under bron. Jonas kom ut på gräset, men lyckades ändå fullfölja omkörningen. Per-Erik fick egna bekymmer dessutom. En bult till styrningen hoppade ur och han for av vägen i depåkurvan. På något otroligt sätt hoppade den tillbaka igen och han kunde fortsätta. Men lyckan blev kort. Under bron hoppade den ur igen och Per-Erik for ut på gräset. Som tur var körde han inte på något.

I det andra racet tog Niclas starten från pole och vann före Jan Sundkvist och Jonas Nilsson. Det är samma trio i topp i serien.

Renault Juniorerna har haft många incidenter och plåtskador i år varför de på eget initiativ manade till skärpning på förarmötet. Det var Nina Dahlin som var taleskvinna och alla höll med. Nina tog pole före Mårten Hansen och Jesper Ojala, som kom med en helt nybyggd Clio. Han hade startat säsongen i en R5:a, som nu hade sålts till en ny debutant, som heter Jesper Nilsson. Mårten Hansen var bäst i starten och höll ledningen några varv före Nina. Men Nina tog sig förbi och drog ifrån rejält. Segermarginalen till Mårten blev nästan 10 sekunder. Daniel Kresson, som hade haft ett misslyckat kval och startat från sjunde ruta, spurtade in på tredje plats. Det fanns ytterligare en debutant i fältet, Karl Wikander i Nina Dahlins gamla R5:a.


I det andra racet stod Nina åter i pole, den här gången före Jesper Ojala. Nu var det Jesper som var snabbast i starten och han tog ledningen före Nina, Mårten och Daniel. Men Nina är en fighter och hon pressade sig förbi Jesper upp i ledningen. När hon kom över TV-krönet kom hon fel in i nästa kurva, gled ut på kerbsen och fick sladd. Hon lyckades inte häva returen utan voltade sex varv in på innerplanen. Det såg våldsamt otäckt ut och loppet avbröts omedelbart. Räddningspersonal och ambulans var snabbt på plats, men Nina hade redan kravlat sig ur bilen själv. Hon var lite öm i nacken, men helt ok. Pappa Tommy förklarade: Jag köpte en stol med ”musöron”. Nina tyckte inte om den i början då det blir obefintlig sikt åt sidorna. Men efter årets första avåkning på testet i våras förstod hon att den gjorde nytta. Idag var det verkligen tur att hon hade den, sa Tommy.


Racet startades om och Jesper Ojala gick inte att stoppa. Han vann med 10 sekunder före Daniel Kressin och Andreas Ahlberg. Dagens uppkörning stod Algot Öberg för. Han startade 12:a och gick i mål som fyra. Mårten Hansen fick bryta med överhettningsproblem. Daniel Kressin är ny ledare i serien före Mårten och Nina.

I Fyndbörsen Cup gav Leif Blyberg de andra chansen när han stod över första kvalpasset och agerade speaker istället. De andra förarna dansade regndans hela kvällen för att om möjligt förpassa Leif långt ned i startfältet efter andra kvalpasset. Men det var förgäves. Det strålande vädret höll i sig och Leif tog pole med nästan en sekund före Reinhold Daubner. I starten var det Leif som var först iväg, men bästa starten gjorde Felix Körling, som hade häng på Leif in i första svängen från sin tredje start position. Men på kalla däck bromsade han för sent och snurrade och fick börja om. Kjell Holgersson hängde på Leif i toppen och Martin Hedin låg trea med Reinhold Daubner efter sig. Reinhold låg lite för nära Martin under bron och körde lite fel spår och hamnade ute på gräset. Han fortsatte över gräset och kom på banan igen nere i kvarnkurvan. Johan Kangro bromsade för att ge plats. Felix var inte riktigt med på noterna och var nära att träffa Johan, men han missade och snurrade istället. Leif vann racet halvsekunden före Kjell och Martin Hedin.

I det andra racet ledde Leif åter från start till mål, men Reinhold Daubner hade bra fart i sin bil och hängde lätt med Leif. Segermarginalen blev mindre än en sekund och Kjell Holgersson kom trea.

Vi hade en ny speaker under lördag och söndag. En lokal förmåga som heter Tomas Nilsson. Han hade aldrig varit speaker innan, men klarade uppgiften med bravur. Tomas brukar vara flaggvakt annars på SSK´s tävlingar.

Nu blir det långledigt för alla SSK:are. Nästa race körs i Falkenberg 19-20 augusti.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se