SSK Kinnekulle 2006
Kinnekulle Ring 2006-05-06 - 2006-05-07

Resultatlistor


Fyndbörsen Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Qwinsta Trophy
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Renault Junior Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Superkart
  Kval
  Heat 1
  Heat 2

Volvo Original Cup
  Kval
  Heat 1
  Heat 2



Antal tävlande: 64

Racerapport

Härlig årspremiär för SSK-Serien på ett soldränkt Kinnekulle

Årets säsong för SSK-Serien startade traditionsenligt på Kinnekulle Ring. Efter en lång och kall vinter var det många som hade haft svårt att komma igång i år. Men de som hade kommit till Kinnekulle fick möta sommaren.

Denna premiärhelg var det Superkart som hade det största startfältet med 18 kartar på startlinjen. Superkart har i år fått Riksmästerskapsstatus och kör sin serie tillsammans med SSK och STCC. Per-Olov Ogeborn tog pole före Michael Wärn, Marcus Nyberg och Tomas Roosemark. I starten i första racet blev det ett missförstånd och Michael Wärn stack iväg i en klar tjuvstart. Han hade tittat på rallycrosslamporna som var släckta och därför gav han järnet innan de andra. Han förstod att det blev fel varpå han inväntade Ogeborn nere i Kvarnkurvan. Nu hann det aldrig bli någon diskussion om tjuvstarten, för Michael fick bryta med motorhaveri redan på första varvet. Ogeborn drog upp ett tempo som ingen kunde följa, men redan på femte varvet gav motorn upp. Marcus Nyberg tog över ledarpinnen och förvaltade den väl och vann första racet före Börje Gustafsson och Tomas Roosemark.

I det andra racet startade Ogeborn åter från pole. Han tog starten och började dra ifrån fältet, men han fick ett stop-and-go straff eftersom han bedömdes ha haft fel hastighet innan start och därmed skapat oreda i fältet. Han tappade naturligtvis många placeringar på detta, men kom igen och klättrade sig ända upp till femte plats i mål. När Ogeborn försvunnit låg vägen öppen för Marcus Nyberg, men bara två varv från mål fick han problem med motorn och tvingades bryta. Tomas Roosemark tog segern före Börje Gustafsson och Lars Hector. Vi fick se ett par intressanta nykomlingar i klassen. Margaretha Jansson-Hagman hade köpt Lars-Åke Björks kart. Hon hade stora problem med bl a brusten bromsslang och styrstagsbrott på träning och kval, men hon kom igen och körde båda heaten. Robin Westerlund hade köpt en kart av Peo Ogeborn. Robin är bror till den kände Superkartföraren Tomas Westerlund.

I Renault Junior Cup var det fem nya förare till start. Topptrion från i fjol har blivit för gamla och gått till andra klasser. Årets säsong är därför en helt öppen affär. I inledningen av kvalet var det nog en och annan som höjde på ögonbrynen när den rosa bilen med nummer 69 hade bästa tiden varv efter var. Det var Nina Dahlin som debuterade efter halva säsongen i fjol och som köpt Ted Brinks vinnarbil från i fjol. Mot slutet av kvalet smet både Mårten Hansen och Daniel Kressin förbi, men Nina var jättenöjd med tredjeplats på gridden. I racet blev det en kamp mellan Mårten Hansen och Daniel Kressin. Mårten ledde merparten av racet, men Daniel var förbi två gånger. Nina hängde lätt med i deras tempo och låg på en säker tredjeplats. I mål var Mårten först före Daniel och Nina. Nina hade satt snabbaste varvtid i racet och stod i pole inför andra racet. Det var tio år sedan en tjej var med i toppen i Renaultklassen, då var det Sofia Lassbo, men hade hon pole någongång? Ingen kunde svara på rak arm. I andra racet var det Mårten som tog starten och han följdes snart av Daniel. Daniel ville mera och tog över ledningen. På tionde varvet krokade Daniel och Mårten ihop. Daniel tvingades bryta, men Mårten körde vidare. Detta innebar att vägen låg helt öppen för Nina som höll nerverna i styr och vann sin första tävling. Andreas Ahlberg kom tvåa och Tanja Rindeström skrev historia när hon körde in på tredje plats. Det har aldrig hänt i SSK´s historia att två tjejer har varit på pallen samtidigt. Algot Öberg var bäste nykomling med en sjätte och en femteplats.

Det var en historisk dag även för Volvo Original Cup. För första gången under cupens 17-åriga historia fanns det framhjulsdrivna bilar på startlinjen. Det är Volvo S40 som har slagits ihop med Volvo 940, 740 och 240. Frågan var om det skulle bli jämnt eller inte? Efter kvalet stod Niclas Olsson i pole före Viktor Andersson, båda S40. I andra startledet fanns Jonas Nilsson och Jan Sundqvist, båda 940. I tredje fanns Linus Andersson (S40) och Frank A Dahl (240). De åtta främsta var inom en sekund. Så långt verkade allt bra. I första racet tog Viktor Andersson starten före Jan Sundqvist. Det blev lite trångt tillbaka under bron och Jonas Nilsson tvingades ut på gräset. Viktor drog ifrån i ledningen under första halvan av racet. Andra halvan tappad han lite och Jan kom närmare och närmare. Viktor kunde hålla undan och vinna, men Jan var bara en halv sekund efter. Trea kom Jonas Nilsson efter en fin uppkörning. Frank A Dahl kom fyra.

Det andra racet bjöd på helgens bästa kamp. Jan Sundkvist tog starten, men Viktor Andersson tog sig förbi. Viktor var sedan inte direkt hotad, men platserna två till åtta bjöd publiken på riktigt härlig racing. Det byttes platser och det var mycket tätt hela racet igenom. Till sist stod Viktor som segrare före Frank A Dahl och Jan Sundqvist

I Fyndbörsen Cup stod ”dubbelnollan” Leif Blyberg på startlinjen med 00 som startnummer. Leif har vunnit både Fyndbörsen som såväl hela SSK-Serien de senaste två åren. Han satsar i år på att ta en trippel. Det började planenligt med pole före Reinhold Daubner och Johan Kangro. I starten tog Leif kommandot direkt och Reinhold, som hade tänkt ta rygg på Leif, blev vänd in i kvarnkurvan. Det blev Johan Kangro som försökte hänga med Leif, men det var egentligen ingen fara för Leif kunde enkelt kontrollera racet och ta årets första seger. Johan blev tvåa och Christoffer Graff hade smugit upp till tredje. I det andra racet tog Leif åter hand om ledningen och släppte den aldrig ifrån sig under hela racet. Johan kom åter tvåa och Reinhold Daubner kom trea. Christoffer Graff försvann redan på första varvet med bromsproblem.

I Qwinsta Trophy kom Enar Viktorsson till start med stor revanschlusta. Han fjolårssäsong var inget annat än problem. Efter grundlig översyn av sin BMW i vinter var han redo att försöka vinna klassen ännu en gång. Det började bra med pole inför första racet. Enar tog starten men följdes hack i häl av Anders Svensson och fjolårsmästaren Jörgen Hansson. Ett skitfel satte dock stopp för Enar redan på sjätte varvet. En liten sprint som håller gaspedalen gick av och Enar tvingades parkera. Anders Svensson höll ledningen ända till mål med Jörgen nosande i bakhasorna. Jörgen gjorde aldrig någon rejäl attack på ledningen, utan väntade tålmodigt på ett misstag av Anders. Det misstaget kom aldrig… Anders vann före Jörgen och Ingvar Nilsson. I det andra racet stod Enar åter i pole och han körde säkert i ledningen från start till mål. Hans följeslagare låg som på ett pärlband. Anders Svensson, Jörgen Hansson och Ingvar Nilsson låg och lurpassade på varandra och försökte hela tiden utmana. På de sista varven tappade Jörgen fart och på näst sista varvet parkerade han för gott. Enar vann före Anders och Ingvar.

Yokohama Cup kördes ihop med Qwinsta, men det tyvärr bara två bilar till start. Lars Brandström bröt på det första varvet i första racet och kom inte till start i det andra. Espen Lövstad kunde således defilera hem en dubbelseger.

Nästa SSK-race går den 27 maj på Kinnekulle, men då är det bara långlopp för ERCup.

Nästa race för övriga SSK-klasser går i Anderstorp 10-11 juni.

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT