ERCup-Final Kinnekulle 2007
Kinnekulle Ring 2007-10-06 - 2007-10-06

Resultatlistor


ERCup
  Kval
  Race



Antal tävlande: 26

Racerapport

Dimmig avslutning på årets ERCup

Kinnekulle

Finalen för årets ERCup-serie kördes på ett dimmigt Kinnekulle Ring som fick Lützendimman 1632 att verka bagatellartad! 26 team kom för att göra upp och 12 av dem hade chansen att bli mästare denna dag. Förutsättningarna för ett spännande race kunde inte vara bättre. Efter tidsträningen stod, kanske lite överraskande(?), Ciceron Motorsport i pole närmast följt av Pentascrew, Team Power och Flying Fellows. Bad Boy Racing och Modins Racing II fick lämna in redan efter tidsträningen. Sikten var mycket begränsad varför tävlingsledningen valde att flytta fram starten en halvtimme i hopp om att dimman skulle lätta. Solen försökte verkligen bryta igenom, men eftersom ingen större förbättring kunde skönjas samlade tävlingsledningen förarna till ett extra förarmöte. Det meddelades att starten skulle gå 30 minuter efter utsatt tid och att racet skulle inledas med ett formeringsvarv följt av två varv bakom safetycar.

Starten gick utan några incidenter. Pentascrew tog omedelbart över ledningen och drog upp ett tempo som endast kunde följas av Team Power. Det tog inte många varv innan första bilen varvades. Sedan var det ett jytter av bilar som försvann in i dimman. Trots den dåliga sikten dröjde det 45 minuter in i racet innan safetycar kallades ut första gången. Det var inte på grund av en krasch utan för att ATK Racing hade parkerat på ett olämpligt ställe. Pentascrew var först av toppteamet att utnyttja läget för ett depåstopp. Trots det ledde de efter första timmen med ett varv före Flying Fellows, Team Surprise och Team Power. Testdrivers Racing (TDR), som låg trea inför finalen, fick kasta in handsken med rasad bakaxel redan efter 54 minuter.

Den värsta smällen i racet kom efter 1.14 då Caran Racing tappade greppet under bron och gick hårt in i räcket med omfattande skador som följd. Föraren kollades upp av ambulanspersonalen. Han var allmänt omskakad, men kunde gå på egna ben.

Pentascrew såg sina segerchanser blåsa all världens väg när de blåste sönder ett flexrör i avgassystemet. De försökte snabbt fixa en provisorisk lagning, men de fick snart teknisk flagg igen då det slog ut lågor under bilen. Teamet kämpade febrilt för att byta ut det trasiga flexröret. De tappade 64 varv i depån och anslöt till racet igen på 18:e plats. – Vi borde ha bytt ut röret redan vid första depåstoppet. Vi chansade på att laga, men det höll inte. I vilket fall hade vi ändå tappat för mycket för att kunna blanda oss i tätstriden denna gång, sa Björn Scheuer som såg årets totalseger försvinna in i dimman…

Efter två timmar hade Team Surprise Racing övertagit ledningen. En ledning som de tänkte försvara med näbbar och klor resten av racet. De följdes av Flying Fellows, Team Power, Red Arrow Racing och TNT Racing. Flying Fellows såg sin fina pallplats försvinna då ett gammalt EGR-rör lossnade från grenröret. – Vi borde naturligtvis ha tagit bort detta rör och svetsat igen hålet redan från början, men det är lätt att vara efterklok, sa Kenneth Ekström. De tappade 23 varv i depån och anslöt på 12:e plats i racet igen.

Efter fyra timmar ledde Team Surprise före Team Power, Red Arrow och Autoart. Autoart kom smygande mer och mer under racet. De startade på en blygsam 16:e plats, men jobbade upp sig efter hand. Teamets uppladdning hade inte varit den bästa. De fick ringa in Lars ”Löörs” Svensson bara ett par dagar innan racet då de bara hade två förare. Dessutom låg Sverker ”Svalle” Ottosson med svettningar och magsjuka natten innan racet. – Jag var egentligen inte alls beredd på det här. Jag skulle i och för sig ändå åka till Kinnekulle för att köra en Camaro på Mekracet. ”Svalle” ringde och sa att eftersom jag ändå skulle hit så måste jag hoppa in och köra även för dem. Det har gått över förväntan. Jag har haft kul, jag har inte förstört bilen och jag har heller inte spytt i bilen så jag är nöjd, sa ”Löörs”

Ledarkvartetten var den samma under resten av racet och det såg ut att bli en odramatisk upplösning. Det skall man dock aldrig lita på. Långlopp är långlopp och allt kan hända och händer. Team Surprise hade en säker ledning på två varv. De körde på säkerhet och räknade bara ned tiden till målgång. Med 18 minuter kvar fick de punktering! Det blev vild aktivitet i depån. Däcket byttes snabbt och man var med igen. De kom ut strax bakom Team Power, som övertagit ledningen, men ett varv efter. Team Surprise körde snart om och Team Power gjorde inget motstånd, de ledde ju loppet ändå. Team Surprise körde så mycket tygen höll för att om möjligt jaga i kapp Team Power under de sista rundorna. Det skulle i praktiken vara omöjligt, men avståndet krympte mer och mer. Det visade sig att Team Power hade fått problem med växellådan. På sista varvet körde Surprise om och vann racet med 13 sekunder.

Det blev vilda glädjescener i depån och de två toppteamet tackade varandra för en god match. – Det här var en riktig teamseger. Vi gjorde allt rätt i dag. Allt från pitcrew, tankning och förarbyten. Allt fungerade perfekt. Vi gjorde ett däcksbyte mitt i racet för vi räknade inte med att det skulle hålla hela vägen. När vi sedan fick punktering föll hela strategin, men vi lyckades vinna ändå, sa Ulf Lindegren från Team Surprise Racing. – Vi fick problem med växellådan. Fyran hoppade ur hela tiden så jag fick hålla i spaken på slutet, sa Jonas Larsson från Team Power. Red Arrow körde i mål som trea och slutade även trea i serien. De hade förstärkt med rallyesset Daniel Karlsson i finalen. – Jag körde några varv för teamet på Knutstorp, annars har jag inte så mycket racingerfarenhet. I dag funkade det bra och vi gjorde en stark teaminsats. Bilen är ju inte av senaste snitt, men den fungerar bevisligen bra, sa Daniel Karlsson.

Autoart höll sin fjärdeplats i mål före TNT Racing som i och med sin femteplats vann hela serien totalt. TNT är nya för i år och det är därför en praktsensation att de gick och vann serien direkt. – Vi tog licens förra hösten och byggde bilen under vintern. Bilen är en BMW 320 som gått som taxibil i Danmark. Det har inte varit billigt att bygga. Vi har gjort allt själva, även motortrimningen och allt har fungerat perfekt hela året. Vi har endast tagit ut ca 200 hästkrafter ur motorn, men då har grejerna hållit, vilket är en grundförutsättning för att lyckas med långloppsracing. Visst var det frustrerande på Anderstorp när man blev frånåkt på rakan hela tiden, men det lönade sig i längden, sa Roger Carlsson.

Pentascrew blev tvåa i serien, slagen med endast tre poäng… Summa sumarium var det endast fem safetycarsituationer under hela racet. Det var riktig racingpropaganda där alla körde snabbt, men visade hänsyn i dimman.

Tävlingen arrangerades av Stockholms Sportvagnsklubb. Detta var deras sista arrangemang för året varför de körde sitt traditionella mekanikerrace under söndagen. Det gavs även möjlighet för t ex sponsorer att få en hissnande färd i högerstolen!

Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se

Design by Bloms IT